עצבנות בשוק: האם מלאנוקס עומדת בפני נקודת מפנה?

חוסר הוודאות לגבי עתיד החברה, בשילוב החששות מהמתחרה אינטל, ריסקו את המניה בחודשים האחרונים ■ הראל פיננסים: "חששות המשקיעים מוגזמים"

ענקית השבבים מלאנוקס ממשיכה לסבול ממומנטום שלילי. אתמול (א') איבדה המניה 6.2% ומשכה מטה את מדד ת"א 25 (משקלה במדד הוא מעל 6%), כאשר היא מסכמת צניחה של 36.5% בחודשיים האחרונים. האם הצלחת העשור בהיי-טק הישראלי עומדת בפני נקודת מפנה?

"המשקיעים עדיין חסרי ודאות לגבי עתיד החברה", מסביר רמי רוזן, מנהל המחקר של הראל פיננסים, "חששות אלה, שנובעים מתחרות מול אינטל, מעיבים על המסחר במניה ומעצימים את התנודתיות בה".

לדברי רוזן, מלאנוקס, שעוסקת בפיתוח וייצור שבבים במערכות תקשורת, סובלת מסנטימנט שלילי מאז סוף נובמבר, כתוצאה מגל שמועות בנוגע לתחרות הצפויה עם שבב הקישוריות המתחרה של אינטל. "לפי שעה, ההר הוליד עכבר. בפועל, אינטל לא פרסמה שום מידע בנושא", אמר רוזן. אם כך, מדוע המניה ממשיכה לאבד גובה? לדבריו, החששות אמנם לא התממשו אבל גם לא התפוגגו. זאת, משום שאינטל שומרת על עמימות באשר למועד השקתו. "אינטל לא מפרסמת את לוחות הזמנים ואת התוכניות המדויקות שלה", אומר רוזן, "אלא מסתפקת בפרסום הצהרת כוונות כללית על אסטרטגיית צמיחה בתחום הקישוריות".

אורקל תאיר את התמונה

ב-17 באוקטובר, נזכיר, פרסמה מלאנוקס, את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה, תוך שהיא מספקת תחזיות מאכזבות לרבעון הבא. המניה הגיבה בצניחה של 18% במסחר לאחר הסגירה בוול סטריט. עם זאת, נראה כי הגופים המסקרים את המניה אינם מוטרדים מכך, שכן רוב האנליסטים ממשיכים להמליץ עליה "משקל יתר", ומעריכים שהחברה נמצאת במסלול צמיחה מהיר.

"ככל הנראה, מדובר באובר שוטינג", אומר רוזן, "אינטל מחפשת תחומי צמיחה חדשים, כמו תחום הקישוריות שבו מלאנוקס פועלת. אבל עם כל הכבוד לאינטל, מלאנוקס היא מובילת שוק בתחומה. החברה ממשיכה לפתח את קו המוצרים שלה, ויש לה תוכנית אסטרטגית כיצד להתמודד עם התחרות. לכן, חששות המשקיעים מוגזמים, לדעתי". רוזן מוסיף כי מלאנוקס מעריכה שאינטל תשיק את המוצר המתחרה בתחילת 2015, בעוד שהמוצר שלה צפוי להגיע לשוק שנה קודם, במחצית הראשונה של 2014.

חששות המשקיעים מהתחרות הצפויה עם אינטל אמנם מעיבים על מניית מלאנוקס, אולם הם אינם הגורם היחיד. דוגמה לכך היא הופעתו המאכזבת של סמנכ"ל הכספים הטרי של החברה, יעקב שולמן, בכנס שהתקיים באריזונה לפני כשבועיים. לפי גורמים בשוק, המשקיעים הביעו חשש מהגישה השמרנית שהציג בנוגע להתנהלות הכספית הצפויה של החברה.

אירוע נוסף שעשוי להשפיע על המניה יתקיים ביום שלישי הקרוב, עם פרסום דוחותיה הרבעוניים של אורקל. חברת התוכנה היא לקוחה של מלאנוקס, ובכוחה להאיר מעט את התמונה. "אם התוצאות של אורקל יהיו חיוביות, זה בהחלט יכול להשפיע לחיוב על מלאנוקס", אומר רוזן, "אך מובן שהתייחסות שלילית לגבי הצמיחה של אורקל בתחום ה-data centers (קישוריות בין חוות שרתים) עשויה לייצר השפעה שלילית, בעיקר במשפחת מוצרי טכנולוגיית ה-EXA, שמספקת לתחום פתרונות ליבה".

מלאנוקס
 מלאנוקס