סוף סוף נובל: יקב פלם משיק את היין החדש - 'נובל'

למרות מעמדו הכמעט אייקוני, לא הזדרז יקב פלם להשיק סופר-פרימיום מהודר, כנהוג בתחום. עד שלאחרונה שחררו לשוק את היין החדש, נובל

אחרי שני בקבוקי יין האחים פלם משתחררים קצת. שני ילדים טובים ראשון לציון, שכבר מזמן אינם ילדים, נשענים קצת אחורה ומודים ש"כל זה בגלל אימא. קמי (קמליה) היא הכוח המניע שמאחורי היקב". אימא, לא אבא? אני שואל בתימהון, והרי בכל זאת, ישראל פלם, אביהם של גולן היינן (43) וגלעד אשר על השיווק (40), היה במשך שנים רבות היינן הראשי של יקב קטן בשם כרמל, אז עדיין מזרחי.

"אבא הוא טיפוס יותר רגוע", הם שומרים על דיפלומטיות. "הוא מארח את הקבוצות שמגיעות אלינו. אוהב לספר סיפורים ולייעץ כשצריך. אבל אימא היא הפלפל שלנו".

ומה קורה בארוחה המשפחתית של יום שישי?

הם מחייכים. "הם כבר 15 שנה פרודים, גרים מרפסת מול מרפסת בראשון לציון. ולמרות זאת עובדים איתנו ביקב". ממש וודי אלן ומיה פארו של עולם היין הישראלי.

יקב פלם הוא כידוע אחד מוותיקי יקבי הבוטיק בישראל. הוא נוסד ב-1998, כשכל מה שהיה כאן זה שבעה-שמונה יקבים מסחריים ושניים-שלושה יקבי בוטיק. אבל אפילו הפרטים היבשים האלה אינם מצליחים להסביר את המעמד שאליו הגיע היקב הזה. לפעמים נדמה שדווקא הוא היה כאן תמיד, לאו דווקא יקבי כרמל.

הדברים נכונים במיוחד ככל שהמקום שאתה בוחר לאכול ולשתות בו אופנתי יותר. לא בטוח שבברי היין של תל אביב מזגו אי-פעם יינות של כרמל או שמעו על ישראל פלם. אבל נסו רק למלמל את השם המפורש, יקב פלם, ומיד תראו איך מצטעפות עיניהן של מיטב מלצריות העיר. גם אם גלעד פלם כבר מזמן לא מכתת רגליו לכל נקודה שבה נמכרים היינות של היקב, ויש כאלה 300 לפחות.

והנה, למרות המעמד הכמעט אייקוני שזכה לו, לא הזדרז יקב פלם להשיק יין על או יין סופר פרימיום, או איך שתבחרו לכנות את המפלצות עטופות הנייר העדין, הנתונות בקופסת קרטון מהודרת ועונות לשם מפוצץ כזה או אחר, וכמובן גם סוחבות אחריהן תג מחיר מפוצץ. לפעמים נדמה שלא מעט יקבי בוטיק בארץ עושים מהלך כזה עוד לפני שלמדו לייצר סתם אדום שולחני ראוי לשמו.

בדיוק לכבוד היין הזה נפגשנו. אחרי 14 שנות ייננות, השיקו האחים פלם לפני כמה שבועות את נובל (Noble), גרסת היקב לקצרין של רמת הגולן או לספיישל רזרב של מרגלית, אם תרצו. הנובל הוא בלנד בורדולזי קלאסי, והוא יין שונה מאוד מכל יינות היקב עד כה. הרבה יותר עוצמתי ובעל גוף מהסגנון המאופק עד מאוד המאפיין את שאר יינות היקב. כמעט חבל לפתוח אותו עכשיו. לא משהו ששעה של נשימה לא יכולה לתקן.

למה חיכיתם כל-כך הרבה זמן, אני תוהה בקול.

"אתה עוד מנומס", עונה לי גלעד. "אתה צריך לשמוע את בעלי המסעדות. 'נרדמתם', הם אומרים לנו".

אין מה לעשות. השוק שלנו הוא שוק עצבני, קצר רוח וצמא לחידושים. בעיניי זה דווקא מוצא חן שהם לקחו את הזמן. "כשהרגשתי שהכרמים שלנו מסוגלים לתת משהו מיוחד ויוצא דופן, עשיתי את זה, לא לפני", תורם גולן את הצד היינני של העניין לסיפור.

וזה אכן ניכר ביין. אנחנו טועמים לצדו גם את הקברנה רזרב, יין הדגל של היקב עד לפני כמה דקות. קשה להאמין שאותו אדם ייצר את שני היינות. הנובל הוא ממש מפלצת ליד הרזרב. אבל שוב, עוד דקה ועוד דקה בכוס המסתחררת בידי שוב ושוב, והוא נרגע ולומד להתנהג יפה מבלי לשכב במקרר היין שלא יהיה לי עוד שנים רבות. בכלל, נדמה שמה שמעניין את גולן פלם יותר מכול הוא ליצור יינות שיתיישנו היטב. מי שביקר בחגיגות העשור לשחרור היין הראשון שלהם בשנה שעברה, יודע שהוא עומד במשימה בכבוד. אנחנו נפרדים כידידים, ואני מבטיח לחזור אל הנובל בעוד כמה שנים. אם מגירת התחתונים שלי תתנהג אליו מספיק יפה.

טעימה

היינות של פלם

נובל 2008 Noble. בלנד בורדולזי של 61% ענבי קברנה סוביניון, 28% מרלו ו-11% פטי ורדו מכרמי דישון וכרם בן-זמרה בגליל העליון ומטע בהרי ירושלים. הנובל הוא כאמור יין עוצמתי מאוד כרגע, המעניק לשותיו חוויית יין מאוד עכשווית, של יין מלא עוז ועזוז ושלל טעמי פרי ועץ מתפרצים במיטב הסגנון המודרני. תנו לו את הזמן שלו בכוס או בשמירה נאותה, והוא יגמול לכם כראוי. ובגדול. 240 שקלים, לא כשר

קברנה רזרב 2008. הקברנה היה, ונשאר לטעמי, היין הקלאסי של גולן פלם. אף שעכשיו הוא פוזל לבורדו, ביין הזה ניכרת עדיין ההשפעה האיטלקית של מי שהתחנך על ברכי הייננים של יקבי קרפינטו הטוסקני וקיארלו הפיימונטזי. יין רך, מלטף כמעט, ומאוד-מאוד אלגנטי. תענוג אמיתי. 165 שקלים, לא כשר

סירה רזרב 2010. עוד יין חדש למדי מבית פלם. 100% ענבי סירה מכרמי דישון ובן-זמרה בגליל העליון. הסירה הוא, לצערי, היין שהכי פחות אהבתי בטעימה הנוכחית. אף שאפשר בהחלט להתענג על הטעמים המפולפלים האופייניים לזן, העוצמות כאן כבר לא מדברות אליי. יהיו מן הסתם כאלה שהן ינעמו להם עד מאוד. 129 שקלים, כשר

Blanc 2011. היין הלבן של פלם, בלנד של 58% ענבי סוביניון בלאן והשאר שרדונה מכרמי מטע וגבעת החלוקים שבהרי ירושלים. ללא יישון בעץ, הוא אחת ההפתעות הגדולות ביותר של היקב הזה. אולי לא קל לעשות יין אדום גדול, אבל קשה הרבה יותר ליצר יין לבן שכזה. פריך, רזה, חומצי, כל מה שיין לבן צריך להיות. נהדר. 85 שקלים, כשר

הרצאות ביקב

הייננים, פרופ' בן-עמי ברבדו ופרופ' עודד שוסיוב, בעלי הכרה עולמית בנושא גפן ויין והבעלים של יקב ברבדו, יעבירו סדרת הרצאות בנושאי גידול, השקיה ותהליכים ביוכימיים שונים.

ההרצאות ילוו בטעימה מיינות היקב, לצד לחמים, שמן זית וגבינה. משך ההרצאה כארבעים דקות.

שישי, אחת לחודש, עשר בבוקר, ביקב, החל ב-14.12 ועד 15.3. היקב והכרמים נמצאים מול היישוב כרמי יוסף.

www.bravdo.co.il