יו"ר ערוץ 10, אבי בלשניקוב: "לצערי טלוויזיה זה לא ביזנס"

יו"ר ערוץ 10 באחד הימים הגורליים בתולדות הערוץ: "אם כולם יעמדו בהבטחותיהם, הלילה נצא לדרך חדשה" ■ "מבחינת בעלי המניות זו השקעה שלא תחזור לעולם" ■ "אני שותף לחלוטין לדרישות הלגיטימיות של קשת ורשת"

"למדתי מהמאבק הזה שלא חשוב איפה אתה נמצא, אתה יכול לסמוך אך ורק על עצמך" - כך אמר היום (ה') אחר-הצהריים אבי בלשניקוב. בעיצומו של היום שעשוי להיות אחד הגורליים בתולדות ערוץ 10, יו"ר הדירקטוריון, נציגו של רון לאודר בישראל, התפנה לשוחח על המאבק שניהל עד כה.

לאחר כשנה וחצי שבהן ניהל ערוץ 10 את מאבקו בפרופיל נמוך, בעיקר במסדרונות האוצר ובלשכות, לפני כמה שבועות החליט בלשניקוב להעלות את הלהבות. בין היתר בלשניקוב, שותפתו לדרך מיכל גרייבסקי (יו"ר ועדת הכספים של הערוץ) ובכירי הערוץ התבצרו בבניין האוצר במשך יממה וחצי, עד אשר גיבשו שם את המלצות "ועדת לוקר", שהן הבסיס לחוק שעלה היום לדיון בכנסת.

"ידענו שיאים ומורדות", אומר בלשניקוב ל"גלובס". "אשקר אם אגיד שזה היה קל ופשוט, אבל המאבק היה אמיתי. רצינו להעניק למונחים כמו חופש הביטוי, דמוקרטיה ופלורליזם משמעות פרקטית".

- זה אולי המאבק שקיבל כותרות, אבל הדרך העיקרית שבה פעלתם הייתה מאחורי הקלעים. מה עבר עליך ביממה האחרונה, ערב עליית החוק במליאת הכנסת?

בלשניקוב: "כל העבודה האמיתית היא מאחורי הקלעים. החל מאתמול ניהלתי שיחות אישיות עם כל חברי הכנסת, השרים והיועצים המשפטיים של משרדי הממשלה השונים. בעיקר אני מקפיד לעמוד על המשמר ולדאוג שהסיכום עם כל אחד מהם יהיה סיכום, ומילה תהיה מילה. נכון לעכשיו נראה שכולם עומדים בסיכומים עמם, ואני מקווה שנסיים את היום כך".

- ובכל זאת, אתה אומר, למדת שאפשר לסמוך רק על עצמך ולא על מילתו של אף אדם אחר.

"בסופו של דבר, מה שהכריע את הכף זה הקרב וההתמדה, וגם העובדה הפשוטה שלא עשינו חיים קלים. אני ומיכל גרייבסקי לא ויתרנו לאף אחד, ולא עשינו הנחות לשום גורם. לא השגנו את כל מה שרצינו, אבל בהחלט אנחנו יוצאים לדרך חדשה עם הסדרה של הבעיה הנוכחית".

"קשקוש בלבוש"

כשבלשניקוב אומר שהוא לא קיבל את כל מה שביקש, הוא מתכוון לעובדה שבראשית המאבק ביקש ערוץ 10 שיכשירו לו את התנאים לעבור כבר בשנה הבאה לרישיון. בסופו של התהליך קבעה ועדת לוקר כי זיכיון הערוץ יוארך בשנתיים בלבד. ואולם, כבר בסוף השנה הבאה יוכל ערוץ 10 לבקש לעבור לרישיון, שנה אחר-כך.

משמעות הדבר היא שלהארכת זיכיון אין באמת משמעות אופרטיבית. כבר מהשנה הבאה, הערוץ יוכל לשדר על-פי מינימום מחויבות תוכן, כפי שקבוע בחוק, ולמעשה אם יעמוד בכל חובותיו, פתוחה בפניו הדרך לשדר ב-17 השנים הקרובות. אם אכן יסתיים היום בחקיקת החוק, מצבו של ערוץ 10 יהפוך באחת טוב משל זכייניות 2.

חוות-דעת משפטית שהזמינה זכיינית ערוץ 2 קשת קבעה כי לא מדובר בהטבה לערוץ 10, אלא בהטבה לבעל המניות של הערוץ, רון לאודר. אולי בלי מתווה לוקר, הערוץ היה יוצא לפירוק (כמו "מעריב") ומתקיים בכל אופן, גם בלי לאודר.

"זה קשקוש בלבוש", פוסק בלשניקוב. "כל מי שמשקיע בשוק התקשורת במדינת ישראל - לאודר, אנג'ל, שטראוס, וורטהיים - הם כולם פילנתרופים. השקעתם בשוק התקשורת הישראלי היא על בסיס תרומה ייעודית לחופש הביטוי והדמוקרטיה. לצערי זה לא ביזנס, ומבחינת כולם זו השקעה שלא תחזור לעולם. כמי שהיה מנכ"ל הכנסת ומנכ"ל משרד התקשורת, אני אומר לך: צריך להצדיע להם".

- אבל אולי זו בדיוק הבעיה, ששוק הטלוויזיה בישראל הוא שוק שנכנסים אליו אנשים שלא רוצים להרוויח ממנו. גוף עסקי צריכים לנהל אנשי עסקים, לא נדבנים.

"נכון. לכן השלב הראשון הוא שהממשלה תשנה את הרגולציה הפרה-היסטורית הזו, תאפשר מצב של שוק שבו אפשר לעשות כסף ולהרוויח, ובסופו של יום לשלם מס הכנסה על הרווחים לטובת האזרחים, ולהפסיק עם השיטה שלא פותרים בעיות ונהנים מזה שבעלי הון ועיתונאים מגיעים אל הפוליטיקאים כל כמה זמן".

"חזקים מתמיד"

בדיון שהתקיים היום בכנסת, אמר שר התקשורת משה כחלון בהצגתו את החוק: "זה לא מחזה נעים לראות אנשי תקשורת שמשחרים לפתחם של פוליטיקאים לבקש בעבור עצמם. זו חוויה לא נעימה, שהייתי מוותר עליה. למה אנחנו צריכים את זה? תנו להם רישיונות ותתאימו להם את הרגולציה ותנו להם חופש. למה אנחנו מחזיקים אותם? כדי שאנחנו נבוא אליהם והם יבואו אלינו? זה לא מוציא אותנו טוב".

- נדמה שערוץ 10 מגיע היום לשיאו של המאבק מוחלש מתמיד.

"להיפך. אנחנו מגיעים היום חזקים מתמיד, ולו רק מהסיבה שהשנה וחצי האחרונה חישלה אותנו. ניהלנו מערכה לא פשוטה כנגד כל הסיכויים - הן מצד הממשלה הן מצד המתחרים שלנו. אבל בסופו של דבר, אני מקווה שאם כולם יעמדו בהבטחותיהם, היום בלילה נצא לדרך חדשה ונתחיל לעבוד וליצור".

- טוען מי שצפוי להיות חבר כנסת, והיה אחד מעיתונאי הערוץ שלך, שיש תחקיר על ראש הממשלה שמוקפא בגלל המאבק.

"אני לא מתעסק עם נושא התוכן בחדשות, ואני מעדיף שלא להתייחס לנושא. אני יכול להגיד באופן מלא - ויעידו על כך חבריי העיתונאים - שמעולם לא התערבתי בתחקיר כזה או אחר, ואני רואה את תפקידי במתן גיבוי ושמירה על חופש הביטוי".

- אתה שמעת על תחקיר כזה, שעליו מדבר מיקי רוזנטל?

"אינני מכיר ואינני יודע על מה הוא מדבר" (תגובת ערוץ 10 לדבריו של רוזנטל אתמול הייתה: "לא היה ולא נברא").

- ועדיין, אתה מאמין שתחת המאבק הזה ואיום הסגירה, עיתונאי ערוץ 10 מילאו את עבודתם כשורה?

"עיתונאים הם בני אדם כמו כולם. לכולם יש רגשות, חששות ופחדים. זה טבע האדם. אני בטוח ורוצה לקוות שהעננה תוסר בסוף היום מהערוץ. אני חושב שהתחושות והרגשות של כולם היו שונים. אני, בכל אופן, מגבה אותם לחלוטין במעשיהם".

"פוטנציאל ארוך"

בדיון הבוקר במליאת הכנסת שלח השר כחלון רמז ברור ביותר. "אני התחלתי", אמר והוסיף מיד, "אבל לא הצלחתי לסיים, עיכבו אותי. אנחנו יודעים מה צריך לעשות ואיך, רק צריך לקבל אומץ ולעשות".

- לא אחת אמרת באופן ברור ביותר, שראש הממשלה עצמו עומד מאחורי אי-הרצון המופגן לסייע לערוץ. אתה עומד מאחורי הדברים האלה גם היום, כשאתה ניצב בכנסת ומחכה להכרעה?

"על השאלה הזו אענה אחרי שאראה את הכנסת מצביעה בעד החוק בקריאה שנייה ושלישית".

- אתה בעצם אומר שאתה לא רוצה להסתבך עכשיו עם ראש הממשלה?

"אתה אמרת".

מי שהסלימו את המאבק והפכו אותו מבעיה של ערוץ 10 לבעיה של שוק התקשורת כולו היו זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת. לאחר שהקפיאו הפקות והורידו רצועות שידור בחברת החדשות של ערוץ 2, קיבלו הצעה חדשה ממנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר.

לזכייניות ערוץ 2 שדרשו 'שוויוניות' הציע לוקר 3 נקודות יציאה לרישיון, במקום אחת הקיימת כיום בחוק. כלומר, הן יוכלו לבחור לצאת יחד בהסכמה מערוץ 2 לערוצים שונים משלהן, בנובמבר 2013 או בנובמבר 2017 (מה שמהווה הארכת זיכיון של שנתיים גם לערוץ 2). אם לא תהיה ביניהן הסכמה הדדית, הן ייאלצו לצאת לרישיון כקבוע בחוק - באוקטובר 2015.

- האם היה חשש שהדרישות של רשת וקשת יטרפדו את המאבק שלכם?

בלשניקוב: "חשוב לי לציין שאני שותף לחלוטין לדרישות הלגיטימיות של חבריי הטובים אבי ניר, מנכ"ל קשת, ואבי צבי, מנכ"ל רשת. אני מסכים עם הדרישות שהם העלו ביומיים האחרונים לתיקון שוק התקשורת בישראל.

"התעשייה שלנו כולה נמצאת במצב של שפל שלא היה כדוגמתו. אני קורא לממשלה החדשה שתקום - ובמיוחד לשר התקשורת החדש שיתמנה - לקחת לידיים באופן מיידי את הסדרת השוק, כי מדובר בתעשייה שמספקת תעסוקה לאלפי משפחות ויש לה פוטנציאל ארוך".

- כלומר, אני מבין ממך שגם אם החוק יעבור היום לטובת ערוץ 10, זה לא באמת סוף הסיפור.

"לצערי, זה בכלל לא סופו של הסיפור. צריך שר תקשורת שייקח את הנושא בידיים. בדיוק כמו שכחלון לקח את נושא הסלולר, צריך שיגיע מישהו ויעשה סדר אמיתי בתעשיית הטלוויזיה המסחרית".

ערוץ 10 רשת וקשת
 ערוץ 10 רשת וקשת