תביעה נגזרת נגד הסכם השכר של ניר גלעד בחברה לישראל

התובע: בהחלטתם לאשר את הסכם האופציות לגלעד, העדיפו חברי דירקטוריון החברה לישראל את טובתו על פני טובת החברה - בחוסר תום-לב

למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה היום (א') בקשה לאישור תביעה נגזרת נגד חברי דירקטוריון החברה לישראל, בטענה כי הסכם האופציות בשווי כ-25 מיליון שקל שנערך עם מנכ"ל החברה, ניר גלעד, אינו סביר או ראוי ופוגע בחברה.

הבקשה לאישור התביעה הנגזרת הוגשה על ידי שני משרדי עורכי הדין, משרד רונן להב ומשרד עמית מנור ויוקי שמש. המבקש, רועי ברנדייס, בעל מניות של החברה לישראל, טוען באמצעותם כי "בהתחשב בתנאי שכרו המופלגים הקיימים של המנכ"ל, בביצועי החברה הנוכחיים, אישור הקצאת האופציות, אשר זכה לביקורת ציבורית נוקבת, אינו סביר ואינו ראוי".

המבקש מציין כי אישור הדירקטוריון החברה לישראל להסכם מהווה "פעולת מחטף נפסדת, שכל מטרתה להימנע מהצורך באישור בהתאם לתיקון מספר 20 לחוק החברות (חוק שכר הבכירים) להימנע מלהחיל נורמות אישור ראויות, והכול מתוך חשש שהחלת הנורמות הראויות ונקיטה בהליך אישור ראוי תסכל את אישור הקצאת האופציות או תביא לשינוייה".

עוד טוען ברנדייס, בין היתר, כי בהחלטתם לאשר את הסכם האופציות לגלעד, העדיפו חברי דירקטוריון החברה לישראל את טובתו על פני טובת החברה, בחוסר תום-לב. "מדובר בתגמול בלתי סביר וחסר כל פרופורציות לתרומה שהרים או ירים המנכ"ל לחברה במהלך תקופת העסקתו", נטען בבקשה.

ב-26 בנובמבר 2012 אישר דירקטוריון החברה לישראל את שינוי תנאי ההתקשרות עם גלעד וכן תוכנית אופציות חדשה, במסגרתה אושרו לגלעד, בין היתר, 35 אלף כתבי אופציה לרכישת מניות החברה. שווין הכלכלי של האופציות שאושרו לגלעד עומד על כ-25 מיליון שקל.

רשות ניירות ערך הזהירה באחרונה כמה חברות ציבוריות, ובראשן החברה לישראל, כי מחטפי השכר שביצעו מנהליהן ערב כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים (תיקון 20 לחוק החברות) עלולים לעלות להן ביוקר.

חוק שכר הבכירים קובע בין היתר כי אישור תנאי ההעסקה של מנהלים בחברות ציבוריות נדרש לרוב מקרב בעלי מניות המיעוט.

הביקורת הציבורית החריפה על מחטפי השכר גרמו ליו"ר החברה לישראל, אמיר אלשטיין, לוותר על שידרוג שכרו המתוכנן. לעומתו מנכ"ל החברה, ניר גלעד, לא ויתר על אישור תנאי העסקתו.