הבורסה ננעלה בעליות שערים: אל-על המריאה ב-20.5%

מדד הדאו-ג'ונס חצה ביום שישי את רף ה-14 אלף נקודות וזאת בעקבות פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב ■ קרן פימי נכנסת לגרעין השליטה באל-על ■ עליות חדות בפריגו, מלאנוקס, סלקום ואודיוקודס

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') בעליות על רקע העליות שנרשמו בימים האחרונים בבורסות העולם ובמיוחד בוול סטריט. המשקיעים בעולם הגיבו בחיוב לנתוני המאקרו המעורבים שהגיעו מכיוונה של ארצות הברית ביומיים האחרונים ושלחו את מדד הדאו-ג'ונס לנעילה מעל לרף ה-14 אלף הנקודות.

המנתח הטכני של "גלובס", זיו סגל, מזהיר ממימושי רווחים שישלחו את המעו"ף מטה: "תל אביב 25 נשאר בשבוע שעבר בטריטוריה שלילית, מתחת לאזור ה-1,207-1,210 נקודות שתוחם אותו מלמעלה ומעל רמת התמיכה שהתגבשה ב-1,190 נקודות. מגמת הירידה צפויה להמשיך להתפתח".

לפי סגל, "מהלך מתחת ל-1,190 נקודות יתן לה דחיפה נוספת וכך גם מהלך מתחת ל-1,180 שייחשב סימן דובי מאוד. מהלך מעל 1,213 נקודות יחייב מחשבה מחודשת על העניין הזה של ירידה. כפי שצויין בשבוע שעבר, יש תמיכה על הגרף ב-1,160 נקודות אבל סביר שאם תל אביב 25 יגיע אליה, הלחץ יהיה כבד ולא הייתי מהמר עליה לפני קבלת סימני תמיכה בפועל".

בסיכום חודש ינואר רשם מדד המעו"ף ירידה של כ-0.7% למרות העליות בבורסות העולם. מדד ת"א 100 נסוג בכ-0.3%. העליות בבורסות העולם הגביר את התאבון אצל המשקיעים לסיכונים וזה מתבטא במכירה מאסיבית של דולרים. השער היציג של הדולר עמד ביום שישי על 3.68 שקל לדולר, אך עם פרסום נתוני התעסוקה בארצות הברית הדולר המשיך לצנוח במסחר בניו-יורק לרמה של 3.66 שקל לדולר.

בארה"ב, מדד הדאו-ג'ונס ריכז את מירב תשומת הלב כשזינק בכמעט 150 נקודות וננעל מעל הרמה הפסיכולוגית של 14 אלף נקודות בפעם הראשונה מאז ה-12 באוקטובר 2007. גם מדד ה-S&P 500 שבשבוע שעבר חצה את רף ה-1500 נקודות וסגר את חודש ינואר החזק ביותר מאז שנת 1997 - עלייה של 5.2% בחודש. המשקיעים במניות הרוויחו 2.6 טריליון דולר במונחי שווי שוק בינואר.

הסיבה לביצועים הטובים של וול סטריט נובע מנתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי. מהנתונים עולה כ-157 אלף משרות נוצרו בינואר לעומת צפי ל-180 אלף משרות, ושיעור האבטלה עלה במקצת ל-7.9% מ-7.8%, בעוד אנליסטים ציפו לירידה ל-7.7%. עם זאת, 2012 הסתיימה עם יצירה של 181 אלף משרות מדי חודש בממוצע - הרבה מעל הציפיות. זאת, בעיקר בשל החודשים האחרונים של השנה שהיו חזקים במיוחד. העליות בשוק התחזקו לאחר פרסום קריאות טובות מהצפוי של מדד מנהלי הרכש ומדד אמון הצרכנים.

המשקיעים הצליחו להתגבר על הבשורה הרעה שחיכתה להם ביום רביעי עם פרסום הצמיחה בתמ"ג של ארצות הברית שהצביעה על התכווצות של 0.1% בכלכלה האמריקאית ברבעון הרביעי של 2012 וזאת לעומת צפי לצמיחה של כ-1%. מדובר היה בהפתעה עבור המשקיעים שכן מדובר היה בהתכווצות הראשונה בכלכלת ארצות הברית מאז 2009.

פריגו ומלאנוקס זינקו

מניית פריגו זינקה בכ-5% במסחר בוול סטריט ביום שישי לאחר שפרסמה את דוחותיה הכספיים. פריגו דיווחה על רווח נקי של 128 מיליון דולר ברבעון הפיסקלי השני - עלייה של 14% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מדובר ברווח של 1.36 דולר למניה - 5 סנט מעל תחזיות האנליסטים. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-185 מיליון דולר.

בפריגו נפתח פער חיובי של כ-5.5% לאחר הדוחות כך שהיא רשמה עלייה חדה היום. גם מלאנוקס , סלקום וטבע עלו עקב פערים חיוביים.

אל על זינקה לאחר שקרן פימי של ישי דוידי סימנה אותה כיעד הבא להשתלטות. הקרן נמצאת במו"מ מתקדם במסגרתו תיכנס לגרעין השליטה בחברת התעופה אל על, לצידה של חברת כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ'. ‏‏ (לסיפור המלא)

גם מניית רוסטה גרין עלתה היום לאור רכישת פעילותה ע"י מונסנטו. (לסיפור המלא)

מניית קרדיט סוויס, אחת ההחזקות המרכזיות של כור , לא עוצרת. בסוף השבוע (בימים חמישי ושישי) זינקה קרדיט סוויס בעוד 4.1% ושווי השוק של הבנק הגיע לכ-39.1 מיליארד דולר. בחצי השנה האחרונה זינקה מניית הבנק השוויצרי בכ-87% וחצתה את רף ה-30 דולר למניה בסיום המסחר בוול סטריט ביום שישי.

שותפות חיפושי הגז והנפט מודיעין מדווחת על קשיים ברשיון "גבריאלה". הבוקר נמסר ממודיעין כי "השותפות גייסה בהצלחה במהלך החודשיים האחרונים סכום של למעלה מ-85 מיליון שקל לצורך העמדת חלקה בשני מכתבי האשראי לספק אסדת הקידוח אשר עתידה לבצע את הקידוח המתוכנן בשטח הרישיון. כמו כן, עמדה השותפות בכל תכניות העבודה ולוחות הזמנים שנקבעו בהסכמים. השותפות ממשיכה לנהל מו"מ לצירוף מפעיל ושותפים לרישיון". (לסיפור המלא)

בריינסוויי ריכזה עניין לאחר שביום חמישי זינקה המניה במחזור גבוה וסגרה חודש ינואר חלומי. ב"ספונסר" סבורים כי שיא חדש במניה (השיא הקודם עומד על רמה של 5,747 נקודות) יאותת על המשך עליות בטווח הקצר, כשהיעד הבא עומד על רמה של כ-8,000 נקודות בשלב ראשון.

חברת אורביט הודיעה היום על זכייתה במכרז גדול לאספקת מערכות טלמטריה אווירית לארגון ממשלתי ביטחוני גדול באסיה. היקף החוזה מוערך בכ-3 מיליון שקל.

האקזיט של האחים שאול ודורי נאוי יצא ביום חמישי לפועל, כפי שנחשף ב"גלובס" מוקדם יותר השבוע. האחים מכרו היום כ-20% ממניות קבוצת אחים נאוי שבשליטתם, הפועלת בשוק האשראי החוץ בנקאי (נכיון צ'קים), תמורת כ-60 מיליון שקל - סכום המשקף לחברה שווי של כ-300 מיליון שקל.

חברת ביוקנסל דיווחה ביום חמישי על כוונתה לגייס שותף להמשך פיתוח המוצר המוביל של החברה - התרופה BC-819 - ובשל כך, משהה את עסקת המיזוג שלה עם כלל ביו-טכנולוגיה.