חשיפת "גלובס": מונסנטו רוכשת את פעילות רוסטה גרין

ענקית הזרעים העולמית רוכשת את הפעילות של החברה הישראלית בפרמיה של כ-90% על מחירה בשוק ■ רוסטה משפרת צמחים על-ידי הנדסה גנטית שלהם, בטכנולוגיה ייחודית לה בתחום המיקרו-RNA

כפי שנחשף ב"גלובס" ביום חמישי האחרון, רוסטה גרין, שפיתחה טכנולוגיה מתחום ה-microRNA להשבחת זרעים, חתמה עם תאגיד הזרעים האמריקאי מונסנטו על הסכם, לפיו מונסנטו ירכוש את נכסי החברה תמורת 35 מיליון דולר וייטול את רוב התחייבויות החברה.

זהו האקזיט הראשון של חברת ביומד בבורסה בת"א (שאינו מהווה מכירת חיסול), וזוהי גם הפעם השלישית שמונסנטו רוכשת חברה ישראלית. שתי הרכישות הקודמות היו של א.ב. זרעים ובי לוג'יקס. כמו כן, ב-2008 השקיעה מונסנטו 35 מיליון דולר באבוג'ן. הרכישה תבוצע באמצעות חברת א.ב. זרעים, חברה פרטית ישראלית בבעלות מלאה של מונסנטו. המחיר מגלם לחברה פרמיה של 90% על שוויה הבוקר.

בעקבות ההודעה עלתה היום מניית רוסטה גרין ב-22.3%. הסיבות לעלייה המתונה יחסית הן כנראה משום שמדובר בעסקת נכסים ועדיין לא ידוע מה ייעשה בכסף שייכנס לחברה, וכן משום שלחברה אופציות הניתנות למימוש ב-8 בפברואר 2013, שנכנסו כעת לכסף. המניות ניתנות למימוש לפי מחיר של 8.04 שקל, והמניה נסחרת לפי שווי של 8.12 שקל. האופציות המדוברות (סדרה 1) עלו במסחר היום ב-300%, למחיר של 16 אגורות.

בעקבות העסקה, ייכנסו לקופת רוסטה 35 מיליון דולר (כ-128 מיליון שקל). בקופתה נמצאים כבר 6.2 מיליון שקל, והאופציות עשויות להכניס עוד כ-25 מיליון שקל. רוסטה לא מסרה מה תעשה עם המזומן שתצבור בעקבות העסקה, אך סביר כי חלק מן הסכום תחלק כדיבידנד, ועם חלקו תפעל לבצע עסקאות נוספות.

ההסכם כולל הצעת עבודה לכל 20 עובדי החברה, כך שרוסטה תהפוך, לפחות בשלב הראשון, למרכז פיתוח ישראלי של מונסנטו. "חברת מונסנטו מאוד התרשמה מהצוות ומרמת הביואינפורמטיקה, וזו הייתה הסיבה לרכישה", אומר מנכ"ל רוסטה גרין, אמיר אבניאל. "אנחנו גאים להפוך לחלק מתאגיד שמשקיע כל כך הרבה במו"פ, גם בישראל", אומרת סמנכ"לית הכספים בחברה, לימור צור-סטולר.

זוהי הרכישה השלישית של מונסנטו בישראל, אחרי א.ב. זרעים, העוסקת בהשבחת ירקות, ו-bee-o-logics שעוסקת בחיסונים כנגד מחלות של חרקים.

צנועים בשכר

רוסטה גרין, המתמחה בהשבחת גידולי שדה, הוקמה כספין-אוף של חברת רוזטה ג'נומיקס, שמפתחת טכנולוגיית microRNA לתחום הרפואי. בשנה וחצי האחרונות הגדילה החברה את עצמאותה מרוסטה ג'נומיקס עד כדי נתק כמעט, בעיקר בזכות סיום הסכם השירותים בין שתי החברות ורכישת מניות ג'נומיקס (50%) על ידי בעלי שליטה אחרים בחברה. כך הוסר חשש כי המניה תרד בעקבות הצורך במזומנים מצד החברה האם.

מאז החלה החברה להתקדם גם ברמה העסקית, ואף חתמה על שני הסכמי שת"פ עם חברות גדולות. במסגרת הניתוק בוצעו גם שינויי כוח אדם, ולדירקטוריון הצטרפו יהושע רוזנצווייג (לשעבר יו"ר הבנק הבינלאומי), דוד גרוסמן (מנכ"ל חברת XTL), אביעד פרידמן (כמנכ"ל בחברת מוסט נכסים ויו"ר פולכרום) ודן קירפצ'ניקוב מנהל מסחרי במכתשים אגן, וכן היו"ר יוסי גבע.

כל בעלי התפקידים בחברה קיבלו משכורות נמוכות יחסית, בתמורה לאופציות בהמשך. למשל גבע, היו"ר הפעיל ומי שמקבל מן השוק קרדיט רב על חלקו בחברה, קיבל רק עשרת אלפים שקל לחודש והחזר הוצאות, ותוגמל בעיקר באופציות. עם זאת, גבע, ושאר בעלי התפקידים, יקבלו בונוס משמעותי בעבור המכירה. בדרך זו הצליחה רוסטה להשיג בעסקה תשואה של פי שבעה על ההשקעה הכוללת בה עד היום, שעומדת על כ-5 מיליון דולר.

מחיר המניה כיום מהווה תשואה של 65% על מחירה בעת ההנפקה בפברואר 2011, וזאת לפני שמביאים בחשבון את תמורת האופציות שניתנו בהנפקה. גם בעלי השליטה בחברה, קרן פלאן בי ומשקיע הביומד אלכס רבינוביץ', מורווחים יפה. פלאן בי השקיעה 1.5 מיליון דולר עם הקמת החברה ב-2008. בדצמבר 2011, רבינוביץ' ופלאן בי רכשו יחד את חלקה של ג'נומיקס (כ-50%) ב-900 אלף דולר בלבד. על פי שווי השוק של החברה היום, רבינוביץ' מורווח על השקעתו כ-20 מיליון שקל (לא ידוע כמה השקיע ברכישת מניות בבורסה, טרם בוצעה העסקה עם ג'נומיקס), ופלאן בי מרווחת מעל 40 מיליון שקל.

יצוין כי בעלי השליטה התחייבו להלוואת בעלים של 800 אלף דולר ללא תמורה לפני חודשים מספר, כדי למנוע מהחברה הערת "עסק חי" בדוחותיה. את הפרמיה הגבוהה שקיבלה רוסטה אפשר להסביר בתחרות שהייתה בין כמה חברות על הטכנולוגיה שלה.

פרידמן אמר היום לגלובס: "היה כאן שילוב מנצח של צוות מקצועי מצוין, בראשותם של אמיר ולימור, יחד עם יו"ר שהאמין בחברה ושידע להביא את העסקה, וכן משקיעים ודירקטוריון שהצליחו להוביל חברה ממצוקה לעסקה טובה בתוך שנה וחצי. בעיניי יש לעסקה חשיבות גדולה לתחום ולמשק הישראלי בכלל, ואני מקווה שזו לא תהיה העסקה האחרונה של מונסנטו ושל חברות אחרות בתחום הזה בישראל". פרידמן היה השקיע גם בחברת ריתמיה הישראלית-אמריקנית שנמכרה לאחרונה.