רשות השידור תשלם 400 אלף שקל - והתביעה הייצוגית תימחק

יהודית טסלר הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשות השידור בגין "גלגול" שכר-טרחה של משרדי עורכי דין על ציבור החייבים ■ רשות השידור התקפלה, התחייבה להפסיק את הנוהל - ותשלם פיצוי והוצאות משפט לטסלר ולעורכי דינה

האישה שניצחה את רשות השידור: יהודית טסלר תמשוך את הבקשה לתביעה ייצוגית שהגישה נגד רשות השידור, לאחר שהאחרונה הסכימה להפסיק לגלגל שכר-טרחה של משרדי עורכי דין על אזרחים החייבים לה תשלומים. בנוסף, הרשות תשלם לטסלר פיצוי של 80 אלף שקל וכן תשלם 320 אלף שקל שכר-טרחה לעורכי דינה.

כזכור, בשלהי ינואר נחשף ב"גלובס" כי רשות השידור החליטה להפסיק לגבות מציבור החייבים בתשלום אגרה תשלומים בגין עלות משלוח מכתבי ההתראה של משרדי עורכי הדין הפועלים מטעמה.

מדובר בסכום עצום שמוערך על-ידי הרשות עצמה בכ-15.3 מיליון שקל, שעד כה נדרש ציבור החייבים לשלם לרשות השידור, כדי לממן את עלות משלוח מכתבי ההתראה של משרדי עורכי הדין אל מי שאיחר בתשלום האגרה, ולפני נקיטה בהליכי הוצאה לפועל נגדו.

הרשות העבירה הודעת חדילה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בתגובה לבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה על-ידי טסלר, בטענה כי הרשות גובה מהציבור סכומים מופרזים ובניגוד לחוק.

באמצעות עורכי הדין ניצן גדות ודורון רדעי טענה טסלר כי הרשות גובה 116 שקל עבור כל מכתב דרישה לתשלום מחייבים בתשלום אגרת הטלוויזיה - בעוד שעל-פי חוק מותר לה לגבות רק 17.40 שקל עבור כל מכתב כזה.

טסלר עצמה הגישה באוקטובר 2012 את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רשות השידור, לאחר שקיבלה לביתה מכתב ובו דרישה לתשלום 395 שקל, בו נאמר כי סכום זה כולל "שכר-טרחה בסך 116 שקל". לאחר ששילמה טסלר את חובה לרשות, היא קיבלה שתי קבלות - אחת על התשלום עצמו, והשנייה על תשלום שכר-טרחה למשרד עורכי הדין פרנקל את קורן, המייצג את הרשות בהליכי הגבייה.

טסלר טענה כי על-פי תקנות רשות המסים החדשות מ-2011, רשות השידור רשאית לגבות עבור משלוח מכתב דרישה 15 שקל לפני מע"מ, כלומר 17.40 שקל לכל היותר.

עו"ד דורון רדעי וניצן גדות, מגישי הייצוגית, מסר היום (ב') בתגובה: "התביעה הייצוגית שהגשנו הצליחה מעל ומעבר, כאשר רשות השידור הודיעה על הפסקת הגבייה הבלתי חוקית של שכר-טרחה מחייבי אגרה החל מיום 15.1.2013. לנוכח הודעה זו ולאור הוראת סעיף 9 (ב) לחוק תובענות ייצוגיות, לא ניתן היה להמשיך לנהל את התביעה הייצוגית.

"החוק בנוסחו הקיים כיום נותן למעשה לרשות הציבורית חסינות מפני השבת כספים שנגבו בעבר מהציבור, וזאת במקרה שבו היא מודיעה על הפסקת הגבייה הבלתי חוקית בעתיד, בבחינת 'מודה ועוזב ירוחם'.

"חסינות זו עומדת לרשות הציבורית רק במישור התביעה הייצוגית, ואין בה כדי למנוע הגשת תביעות פרטיות על-ידי אזרחים שנפגעו מהגבייה הבלתי חוקית בעבר. הצלחת התביעה הייצוגית באה לידי ביטוי בראש ובראשונה ביחס להפסקת הגבייה הבלתי חוקית בעתיד.

"בנוסף לכך, כתוצאה מהתביעה הייצוגית ברור היום לכולם שרשות השידור גבתה בעבר סכומים שלא כחוק, וכל מי שנפגע מכך יכול ורשאי להגיש תביעה אישית לבית המשפט להשבת הכספים שנגבו ממנו ביתר בגין משלוח מכתבי התראה.

"התביעה הייצוגית הינה כלי רב-חשיבות במאבקו של האזרח הקטן מול הגופים הגדולים והחזקים. אנו שמחים שפעם נוספת הצלחנו להשיג הישג יפה לציבור הצרכנים, והתגובות שאנחנו מקבלים על כך מדי יום מחממות את הלב ונותנות לנו חשק להמשיך במלאכה".