כץ: "הפגיעה בנתיבי ישראל - אחת השערוריות הגדולות"

(עדכון) - שר התחבורה כינס הבוקר מפגש עיתונאים על רקע תוכנית הקיצוצים של האוצר ■ כץ הודיע שביקש להיפגש עם ראש הממשלה ויפנה למבקר המדינה בכדי לבדוק כיצד ירדו לטמיון מיליארדי השקלים שהושקעו בפרוייקטים השונים

משרד האוצר מעוניין לעכב את ביצוען של שתי מסילות רכבת ושלושה פרוייקטים בתחום הכבישים במסגרת תוכנית הקיצוצים הכוללת.

שר התחבורה ישראל כץ מכנס הבוקר מסיבת עיתונאים במחאה על כוונת האוצר לערוך קיצוצים גם בתקציבים המופנים להשקעה בתשתיות תחבורה. כץ אמר כי "הפגיעה בתכנית נתיבי ישראל היא אחת השערוריות הגדולות ביותר בתולדות מדינת ישראל. מיליארדים יירדו לטמיון, הסכמים יופרו ותהיה פגיעה קשה באמון תושבי הפריפריה. פקידי האוצר מנסים להרוס את החזון".

כץ הודיע שביקש להיפגש עם ראש הממשלה ויפנה למבקר המדינה בכדי לבדוק כיצד ירדו לטמיון מיליארדי השקלים שהושקעו בפרוייקטים השונים.

"זה חלם. אחרי שלוש ארבע שנים מנסים לנצל את המשבר כדי להתנפל על המיליארדים שמיועדים לפרוייקטים האלה" . כץ אמר שמשרד התחבורה מציע להחליף את הקיצוץ המתוכנן והיה ויכוח על איגוח הרכבת. "הסכמתי לעשות זה רק אם התמורה בסך 2 מיליארד שקל תיועד לפיתוח הרכבת. לכן לא יהיה שום איגוח של הרכבת".

"תושבי דימונה וכרמיאל האמינו לנו"

לטענת כץ הפגיעה בפרוייקטים של נתיבי ישראל הם הפרת הסכם עם הציבור. "לפני כמה שנים הוצבו שלטים ברחבי המדינה עם השמות שלי ושל ראש הממשלה ונמתחה על זה ביקורת. אמרנו שהשמות שלנו מופיעים כי זו התחייבות. תושבי דימונה וכרמיאל האמינו לנו שהפרוייקטים האלה ייבנו".

כץ אמר כי משרד התחבורה מוכן לקצץ מיליארד שקל מתקציב הפיתוח של רכבת הקלה בתל-אביב ולהביא סכום נוסף של שני מיליארד שקל באמצעות הנפקת אג"ח על-ידי רכבת ישראל. אך לדבריו יתנגד להנפקת האג"ח אם האוצר ישתמש בכספים למטרות שאינן לטובת הרכבת.

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל לדרכים שי ברס אמר כי בפרוייקט רכבת העמק מתבצעות עבודות תשתית לרובד התחתון של המסילה באמצעות 13 קבלנים שחתומים על חוזים בהיקף 3 מיליארד שקל. לדבריו "אם האוצר לא יתקצב את הרובד העליון יהיה הרס של התשתית שכבר נעשתה ותהיה פגיעה קשה באמינות מדינת ישראל כי כבר התחלנו בהליך מיון מוקדם בינ"ל להקמת המבנה העליון".

לפי משרד התחבורה היקף ההשקעה במבנה העליון בשני הפרוייקטים הוא 1.25 מיליארד שקל שמתוכם תוקצבה הוצאה של 300 מיליון שקל בלבד בשנתיים הקרובות.

תומך ביוזמה לקצץ בשכר השרים

כץ אמר כי הוא תומך חד-משמעית ביוזמה לקצץ 10% במשכורות השרים. בהתייחס לשאלה האם אין מקום להחליף את כלי הרכב של השרים בכלי רכב זולים יותר אמר כץ כי הרכב שלו (מסוג מיניוואן) איננו אאודי ואיננו יקר אלא נחוץ לו פונקציונלית.

סמנכל כלכלה במשרד צ'רלי סלומון אמר כי בשנים האחרונות נוספו למשק כ-22 אלף משרות, בעקבות השקעות של 14 מיליארד שקל בפרוייקטים תחבורתיים.

ואולם באוצר מסבירים כי אין ברירה אלא לקצץ גם בתקציבים אלה על רקע הגרעון הגדול בתקציב המדינה.

תוכנית הקיצוצים של האוצר בתחבורה מינורית יחסית וכוללת את עיכוב ביצועם בשנתיים של פרוייקט מסילת העמק ורכבת עכו - כרמיאל, שני פרוייקטים בהיקף של כ-4 מיליארד שקל כל אחד שהיו אמורים להסתיים בסביבות שנת 2016.

בנוסף מבקשים לעכב באוצר את ביצועם של כביש מספר 3 וקטעים מכביש 77 וכביש 79 בגליל התחתון במסגרת ההרחבות המכונות "הזרוע המזרחית של כביש חוצה ישראל". באוצר מציינים כי לא ייפגעו פרוייקטים הקשורים בבטיחות הנסיעה בכבישים וכן פרוייקטים שכבר הוחל בביצועם.

יצויין כי במקרה של רכבת העמק ורכבת עכו-כרמיאל כבר החלו עבודות תשתית אך הן מתחת למפלס המסילה.