עוד פיתרון מימון לקבלנים: קרן מימון חיצונית לפרויקטים קצרי מועד

לאחרונה הוקמה קבוצה בשם קוביות הזדמנויות בנדל"ן, חברה העוסקת במימון פרויקטים בתחום הנדל"ן, שפועלת להשלמת ההון העצמי של היזם בפרויקט ובתמורה מקבלת נתח מרווחי הפרויקט העתידיים

מצוקת האשראי בענף הנדל"ן מקשה על היזמים והקבלנים לגייס הון ראשוני לפרויקטים. מאחר שהבנקים בוררים כל פרויקט לעומק, המצב מקשה במיוחד על יזמים קטנים ובינוניים. מציאות זו היא כר פורה להקמתן של חברות שכל ייעודן הוא מימון חיצוני לפרויקטים על ידי משקיעים.

לאור זאת, הוקמה לאחרונה קבוצה בשם קוביות הזדמנויות בנדל"ן, חברה העוסקת במימון פרויקטים בתחום הנדל"ן. את החברה הקימו שלום אשל, עו"ד ינון שי, ודוד לוי, שעסקו בנושא ברמה האישית עד לאחרונה והחליטו להגדיל את היקף הפעילות. על פי תוכנית העבודה של הקרן, בכוונתה להשקיע רק בפרויקטים קצרי מועד, בין 12 חודשים ל-18 חודשים, באזורי הביקוש בישראל בלבד.

הקרן פועלת להשלמת ההון העצמי של היזם בפרויקט ובתמורה מקבלת נתח מרווחי הפרויקט העתידיים. נתח זה יכול אף להגיע ל-50% מרווחי היזם באותו הפרויקט. אחוז התמורה לקרן נקבע על סמך רווחיות הפרויקט, היקפו הכספי ואופיו.

החברה עומדת להשלים בשבועות הקרובים גיוס קרן ראשונה בהיקף של 9.5 מיליון שקל למימון 4 פרויקטים בתל-אביב וברמת גן. מדובר בשני פרויקטים לשימור בתל אביב, האחד ברחוב נחלת בינימין 10 והשני ברחוב נחמני 29, ובשני פרויקטים לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38 רמת גן, ברחוב קריניצי 85 וברחוב עציון 8 א'. כל הפרויקטים שייכים לחברת 'מיזמים'.

לדברי שלום אשל, מנכ"ל קוביות הזדמנויות בנדל"ן: "אנחנו מאפשרים לכל מי שרוצה להיות שותף כמשקיע, להשקיע החל מ-300 אלף שקל בפרויקטים קצרי מועד. הקרנות שנגייס יהיו בהיקפים של בין 7 ל-10 מיליון שקל כשכל קרן תשקיע במספר פרויקטים, בין שניים לחמישה. אנחנו לא גובים דמי ניהול אלא דמי הצלחה בלבד הנגבים אך ורק מרווחי המשקיע. כל כספי ההשקעה בפיקוח מלא של נאמן חיצוני".

חשוב לציין שכמו כל קרן השקעות, גם בקרן זו הסיכון למשקיעים קיים. בעלי הקרן אומנם מכוונים להשקעות קצרות טווח יחסית, אולם בעולם הנדל"ן, במיוחד בעולם הביצוע ופי כמה בתחום השימור או תמ"א 38, אי הוודאות רבה. עיקר הסיכון גלום בעובדה שבמקרה ופרויקטים מתעכבים או נתקעים, מה שקורה לא פעם בענף, עלולה ההשקעה להתגלות כפחות מבטיחה ממה שנראתה בתחילת הדרך.

בעלי החברה מסרו בהקשר זה כי הם מודעים לסיכון הקיים ומיידעים את המשקיעים בסוגייה זו. עוד הוסיפו בהקשר זה כי: "כספי ההשקעה של קרן קוביות מועברים ליזם על פי אבני דרך הנקבעים מראש ובפיקוח מלא בידי נאמן הקרן (חברת רווה רביד נאמנויות בשוק ההון). לצורך הבטחת כספי המשקיע מעוגנות ההסכמות בין הקרן והיזם בהסכם אג"ח, לרבות כל הבטוחות שיסופקו דוגמת משכון זכויות היזם ברשם המשכונות, שעבודים, ורישום הערות אזהרה".