בוול סטריט לא מתרגשים: המסחר ננעל בירידות קלות בלבד

יום דרמטי בשווקים על רקע החשש כי הפד יפסיק או יאט בקרוב את תוכנית רכישות האג"ח ■ בורסות אסיה ואירופה ננעלו בירידות חדות ■ התביעות לדמי אבטלה ירדו, מדד ה-PMI במגזר היצרני איכזב ■ מחירי הבתים החדשים בשיא

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') במגמה מעורבת, חרף המפולת בשווקים הגלובליים וחשש המשקיעים כי הפדרל ריזרב יפסיק או יאט בקרוב את תוכנית רכישות האג"ח שלו, לאחר שאתמול תמכו בכך פרוטוקולי ה-FOMC ונאומו של היו"ר ברננקי. בזירת המאקרו פורסמו נתון התביעות השבועיות לדמי אבטלה והאומדן הראשון לנתון ה-PMI במגזר היצרני. HP זינקה לאחר פרסום דוחותיה הכספיים אמש.

"התנודתיות לא נעלמה", אומר ג'ון היילר, מנכ"ל Natixis. "יכול להיות שיהיו קצת ירידות, אבל זה לא אומר שלא כדאי להכנס לשוקי המניות. הראלי עוד יכול להמשיך".

מפולת בשווקים. נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו בסין והחשש המתגבר כי ה'פד' יבצע שינויים במדיניות המוניטארית שלו (ועל כך - בהמשך), צנחו היום מדדי הבורסות המובילות באסיה. תשואות האג"ח של יפן זינקו לשיא של יותר משנה (אג"ח 10 שנים), ובתגובה החליט הבנק המרכזי היפני להתערב בסכום של 2 טריליון ין יפני (כ-19 מיליארד דולר) על מנת להרגיע את השוק. (לסיפור המלא)

למפולת תרמו שני גורמים עיקריים: הראשון, נתון פעילות הייצור בסין שנפלה בחודש מאי לשפל של 7 חודשים - עם קריאה של 49.6 נקודות במדד ה-PMI של HSBC, זאת לעומת קריאה של 50.4 באפריל; השני, החשש כי הפדרל ריזרב יבצע שינויים במדיניות המוניטארית שלו ויאט את קצב רכישות האג"ח לקראת סוף השנה. על רקע זאת, גם בבורסות אירופה נרשמו היום ירידות.

"תתכוננו לתזוזות טקטוניות בשווקים. זהו יום היפוך"

אמש בוול סטריט העניק ה'פד' שני איתותים מרכזיים להאטה הצפויה בתוכנית רכישות האג"ח שלו, במסגרתה הוא רוכש איגרות חוב מגובות-משכנתאות בכ-85 מיליארד דולר, מדי חודש: יו"ר ה'פד', בן ברננקי, הבהיר בעדותו החצי שנתית מול הסנאט כי הבנק המרכזי יבצע התאמות ככל שיידרש במדיניות המוניטארית. לאחר מכן, פורסמו פרוטוקולי הריבית של הבנק לחודש מאי, מהם עלו חילוקי דעות נוספות ביחס להמשך מדיניות הרכישות הנוכחית.

נתוני מאקרו מעורבים

מספר האמריקנים שביקשו דמי אבטלה בשבוע שהסתיים ב-18 במאי הסתכם ב-340 אלף, ירידה של 23 אלף מהשבוע שלפני. מדובר בנתון מעט טוב יותר מכפי שציפו האנליסטים. ממוצע התביעות החדשות לדמי אבטלה בחודש האחרון ירדה מעט מהחודש שקדם לו, ל-339,500 בני אדם, מעט מעל נתון שפל של חמש שנים. בנוסף, נמסר כי הדרישות המתמשכות, של אנשים שכבר מקבלים דמי אבטלה, ירדו ב-112 אלף לשיעור עונתי של 2.9 מיליון בשבוע שנגמר ב-11 במאי. (לסיפור המלא)

מאוחר יותר, התפרסם האומדן הראשון למדד מנהלי הרכש במגזר היצרני, לחודש מאי, אשר הסתכם בכ-51.9 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2012. בשוק ציפו לאומדן של 51.6 נקודות, לעומת אומדן של 52.1 נקודות בחודש אפריל.

לבסוף התפרסם היום נתון מכירות הבתים החדשים לחודש אפריל, אז נמכרו 454 אלף בתים (בשיעור שנתי), עלייה של 2.3% לעומת חודש מארס. מדובר ברמה הגבוהה השנייה מאז הסתיים המיתון בארה"ב, ונתון טוב בהרבה מצפי האנליסטים שעמד על 430 אלף. המחיר הממוצע עלה ב-15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל-271,600 דולר - מחיר שיא.

HP זינקה אחרי הדוח

אפל המשיכה לעמוד גם היום במוקד. מנכ"ל אפל טים קוק הגיע לשימוע בסנאט על רקע האשמות נגד החברה לפיהן היא הקימה מרכזי "אוף שור" (offshore) מחוץ לארה"ב על מנת להתחמק מתשלומי מס בגין הרווחים שגרפה. מדובר במסים בהיקף מיליארדי דולרים שלפי האשמות הסנאטורים אפל לא שילמה. קוק כפר בהאשמות וטען כי אפל שילמה כל דולר שהיא היתה מחוייבת לשלם לפי החוק.

מלאנוקס ריכזה עניין על רקע החשש מהפסקת היסחרות החברה בבורסה בת"א. "יש פוטנציאל לתגובה אלימה במניית מלאנוקס, במידה וזו אכן תימחק מהמסחר בבורסה - אנו צופים תגובה שלילית, וייתכן אף ל-Sell-off של כמחצית (אם לא יותר) מהחזקות הגופים הישראלים במניה - בערך כ-12% ממניות החברה", כך מזהיר יונתן קרייזמן, מנהל מחלקת מחקר בכלל פיננסים ברוקראז'.

HP עמדה במוקד לאחר שזינקה אמש במסחר המאוחר, אחרי שפרסמה את דוחותיה הכספיים. ענקית המחשבים דיווחה על רווח של 87 סנט למניה והכנסות בהיקף של כ-27.58 מיליארד דולר, לרבעון הראשון של שנת 2013.

פריגו הודיעה היום כי היא מעבירה את מניותיה מהנאסד"ק לניו יורק סטוק אקסצ'יינג'.

RRsat במוקד לאחר שהודיעה על חתימת הסכם ארוך טווח עם Word Network, רשת תכניות הדת האפרו-אמריקאית הגדולה בארה"ב, להפצת תוכניותיה לאוסטרליה, ניו זילנד והעולם הערבי.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]