בורסות אירופה ננעלו בירידות של עד 3%; "יום הדין הגיע"

נראה כי הטריגר שהצית את המפולת בשווקים היה החשש כי הבנק המרכזי של ארה"ב עשוי להאט את קצב רכישות האג"ח עוד השנה ■ מדד הניקיי היפני צנח ב-7.3%מאקרו: מדד מנהלי הרכש רשם קריאה טובה מהצפי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בירידות שערים חדות, בעקבות המפולת בבורסות אסיה, כאשר מדד הניקיי היפני ננעל בירידות של 7.3%, השיעור החד ביותר מאז מארס 2011. נראה כי הטריגר שהצית את המפולת בשווקים היה החשש כי הבנק המרכזי של ארה"ב עשוי להאט את קצב רכישות האג"ח עוד השנה.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירידות שערים. יום המסחר נפתח בעליות, לאחר שיו"ר ה'פד' בן ברננקי נשא נאום בקונגרס והצהיר כי הוא גמיש בכל הנוגע למדיניות המוניטארית. כלומר, ה'פד' עשוי להאט או להגביר את רכישות האג"ח בהתאם למצב הכלכלה. אולם, מאוחר יותר אתמול פורסמו פרוטוקולי הריבית של חודש מאי, מהם עולה כי ה'פד' עשוי להאט את קצב רכישות האג"ח עוד השנה, במקרה שמצב הכלכלה ישתפר.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-Stoxx Europe 600, נופל בכ-1.6% ונסחר סביב 305 נקודות. זאת, לאחר שאתמול המדד טיפס ב-0.2% לשיא שלא נראה מאז יוני 2008. "לאחר שהשווקים טיפסו לשיאים חדשים, נראה כי 'יום הדין הגיע'", מצהיר סאם פרי, אנליסט בחברת השקעות.

"הגיע הזמן לתיקון של 7% בשווקים"

בזירת המאקרו התפרסמו היום מספר נתונים מהותיים. תחילה פורסם מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור בגרמניה שרשם קריאה של 49 נקודות בחודש מאי, מעל הצפי בשוק שעמד על 48.6 נקודות. מאוחר יותר התפרסם מדד מנהלי הרכש הכללי של גוש האירו. המדד רשם קריאה של 47.8 נקודות, טוב יותר מהצפי בשוק שעמד על 47.1 נקודות. עם זאת, עדיין מדובר בקריאה נמוכה מ-50 נקודות המעידה על התרחבות בפעילות.

לאחר מכן התפרסם מדד אמון הצרכנים בגוש האירו שהציג אומדן שלילי של 22 נקודות, בהתאם לצפי ובדומה לחודש שעבר. כמו כן, במהלך היום יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי צפוי לשאת נאום לגבי מצב הכלכלה.

נציין את מניית Lloyds Banking Group שרושמת ירידות חדות בעקבות התוכנית להנפיק אג"ח מגובות משכנתאות של ארה"ב בהיקף של 8.7 מיליארד דולר. מניית האנרגיה Petropavlovsk נופלת בכ-5% לאחר שבנק ההשקעות JP מורגן חתך את ההמלצה עליה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]