נהגי הרכבת מתייצבים אצל הרופא: "לא מרגיש כל-כך טוב"

(עדכון) - ביה"ד לעבודה: אישור מחלה לנהגי הרכבת – רק ע"י רופא מטעם ההנהלה ■ נהגי הרכבת: "אנחנו מותשים" ■ צפו בשינויים בלו"ז הרכבות

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הורה היום (ה') לנהגי הקטר ברכבת ישראל להתייצב לעבודה, אלא אם רופא הרכבת בלבד אישר כי הם חולים. פסק הדין ניתן על-ידי השופטת סיגל דוידוב-מוטולה, לאחר שגם היום לא הגיעו לעבודה כ-40 נהגי קטר בטענה כי הם חולים.

אחר-הצהריים החלו נהגי הקטר להתייצב אצל רופא הרכבת, כפי שקבע בית הדין לעבודה בדיון שנערך בעקבות העיצומים שבהם פתחו. לפי שעה, 3 מתוך 4 נהגים נמצאו לא כשירים לנהוג, ואחד נשלח בחזרה לעבודה.

בשל כך מורגשים שיבושים קשים בתנועת הרכבות, הכוללים ביטולים של 30 רכבות בשורה של קווים בכל רחבי הארץ - שהביאו גם להתרוקנות הרציפים ולתנועת נוסעים דלה מאוד.

במקביל, בהסתדרות ממשיכים גם היום לתמוך בעובדים - אולם מסתייגים מהשביתה.

א', אחד הנהגים, דבק בעמדתו: "אני לא מרגיש כל-כך טוב, אך מכבד את צו בית המשפט", אמר, והתעקש כי אין מדובר בשביתה איטלקית. "כל מקרה לגופו", אמר. לדבריו הצטרף גם חברו, ש', שטוען כי הוא סובל מתחלואת מעיים ואינו יכול לתפקד.

מוועד עובדי הרכבת נמסר כי "הסתיימו הבדיקות הרפאויות של נהגי הרכבת. כזכור, הוזמנו 23 נהגים לבדיקה. 9 נהגים נמצאו חולים גם על-ידי רופא הרכבת. 5 נהגים נמצאו כשירים וישובו לעבודתם. לגבי 9 נהגים נוספים - על אף שנבדקו, טרם התקבלה החלטה, ורופא הרכבת יודיע על החלטתו בעניינם בהמשך הערב".

במהלך הבוקר דיווחה הנהלת הרכבת על ביטולן של 26 רכבות, והזהירה כי בהמשך היום מספר הביטולים עלול לעלות לכדי 80. הנהגים, נזכיר, מוחים על הארכה חד-צדדית שביצעה לכאורה הנהלת הרכבת בשעות עבודתם.

"שביתה בתחפושת"

אמש (ד') הייתה השופטת סלחנית יותר כלפי העובדים והתירה להם להישאר בביתם כל זמן שהם מחזיקים באישור מחלה מקופת-החולים, אך דרשה כי יתייצבו בדיון שנקבע לשעות הבוקר ויציגו את האישורים.

הנהגים המרו את בקשתה ואף את הנחיות ההסתדרות הכללית שמייצגת אותם, ולא התייצבו לדיון. למעשה, במהלך הדיון טענה הנהלת הרכבת כי 4 נהגים נוספים, מעבר ל-40 הנהגים שכבר נותרו בבתיהם, הודיעו כי גם הם חולים.

השופטת דוידוב-מוטולה כתבה בפסיקתה כי היא ערה לחוק דמי מחלה משנת 1976 וכן לסעיף בהסכם הקיבוצי ברכבת הנוגע למחלת עובד, אולם לדבריה "הוראות אלה מתייחסות למצב שגרתי של מחלה אינדיבידואלית, ולא למצב הלכאורי בו אנו מצויים, של פעולה קיבוצית מתואמת המבוצעת כאמצעי לחץ ונוכח מחלוקת על סדרי העבודה".

מבלי לפרט, הפנתה השופטת לפסיקת בית הדין הארצי מלפני שנתיים, אז נפסלה ההתפטרות הקולקטיבית של הרופאים המתמחים, בטענה כי מדובר בצעד קיבוצי בלתי לגיטימי המהווה "שביתה בתחפושת".

בפסיקת בית הדין הובהר כי אין בצווים שהוצאו לנהגי הקטר כדי לשנות את ההצהרות המשותפות לנציגי הנהלת הרכבת וההסתדרות, לפיהן הצדדים יפתחו לאלתר במשא-ומתן להסדרת השינויים בסדרי העבודה של הנהגים.

לטענת הנהגים, הנהלת הרכבת דורשת מהם לאחרונה לעבוד במשמרות של עד 12 שעות, למרות התרעות חוזרות ונשנות מצידם כי הדבר עלול להביא לעייפות ולסכן את ציבור הנוסעים.

הנהגים: "אנחנו מותשים"

"ביממה האחרונה אנחנו עומדים במתקפה חסרת תקדים אותה מובילה הנהלת הרכבת", נמסר היום בהודעה שהוציאו נהגי הקטרים לתקשורת. "מזה חודשים ארוכים אנחנו מתריעים בפני כולם שסידורי העבודה החדשים, המאלצים את הנהגים לנהוג שעות ארוכות ברציפות לפעמים 9 ו-12 שעות, מסכנים את ציבור הנוסעים ואותנו. כאשר נהגים מתלוננים על עייפות ומבקשים שיחליפו אותם, מאיימת עליהם הנהלת הרכבת בוועדות משמעת.

"אנחנו מסיעים רכבות של 1,000 נוסעים תחת עייפות כבדה. אנחנו אלה שמרגישים את כובד האחריות על חיי הנוסעים. מערך הנהגים ברכבת קורס. הוא קורס כי הנהגים לא זוכים לקבל מנוחה ראויה בין משמרת למשמרת. כאשר התלוננו הנהגים בפני ההנהלה שבזמן משמרת אין אפילו הפסקה של 10 דקות כדי ללכת לשירותים, חילקה ההנהלה לנהגים שקיות לאיסוף שתן.

"אנחנו יודעים שהציבור אוהב לשנוא אותנו. התירו את דמנו כבר לפני זמן רב ורוקדים עליו בכל הזדמנות שיש. הדבר היחיד העומד לנגד ענינו הוא בטיחות הנוסעים. אנחנו מכבדים את החלטת בית הדין, ונהגי הרכבת החולים והמותשים יגיעו היום מדימונה ומנהריה לתל-אביב כדי להיבדק על-ידי רופא הרכבת".

ל"גלובס" נודע כי לאחר שהתלוננו הנהגים על כך שאין להם אפילו זמן ללכת לשירותים, הנהלת הרכבת חילקה להם "שקיות למקרה חירום" (בהנהלה לא מכחישים וטוענים כי הדבר מקובל בעולם, לפחות בנסיעות ארוכות).

בהנהלה טוענים מנגד כי עד היום משמרת של נהג קטר נמשכה בממוצע 3.5 שעות בלבד, במקום 6 כפי שמופיע בהסכם הקיבוצי. לאחר שהוטמעה בחברה מערכת ממוחשבת לסידור עבודת הנהגים, כך לטענת ההנהלה, הנהגים נדרשים לעבוד בהתאם להסכם.

לכאורה, עובדי הרכבת מנועים מצעדים ארגוניים בתקופה הקרובה בשל הסכם הרפורמה שנחתם בשנה שעברה והבטיח שקט תעשייתי מצד העובדים למספר שנים. ואולם, כמו בכל הסכם, השקט התעשייתי נוגע רק לסעיפים שמופיעים בהסכם, כאשר במקרה של הרפורמה מדובר בעיקר בסוגיות של מיקור חוץ ושכר.

עובדי הרכבת סבורים כי יש להם עילה לצעדים ארגוניים במקרה של שינוי שעות העבודה של נהגי הקטר, אולם ההסתדרות נמנעה מהכרזה על סכסוך עבודה.

שר התחבורה ישראל כ"ץ שב ותקף אתמול בדף הפייסבוק שלו את יו"ר ההסתדרות עופר עיני: "חתמת על שקט תעשייתי ברכבת, לקחת את הכסף ונאלמת. זה מה שהמילה שלך שווה?".

ביטול עשרות רכבות

עד שנהגי הקטרים ייבדקו אצל הרופא ועד שיוחלט אם עליהם לחזור לעבודה, הנהלת הרכבת הודיעה כבר על ביטול עשרות רכבות - ביום חמישי העמוס ממילא בו סטודנטים וחיילים רבים חוזרים הביתה. להלן השינויים שפרסמה הנהלת הרכבת:

■ מהשעה 15:00 תבוטלנה רכבות בקו הפרברי הצפוני, בין עכו\מוצקין - חיפה, בשני הכיוונים (סך-הכול 16 רכבות). שירות לתחנות אלה יינתן על בסיס הרכבות הבינעירוניות מנהריה למודיעין ולבאר-שבע, שיבצעו עצירות נוספות בתחנות אלה.

■ בין השעות 15:00-16:00 תופעל רכבת מהירה אחת (במקום שתיים) מתל-אביב לבאר-שבע.

■ בין השעות 18:00-19:00 תופעל רכבת מהירה אחת (במקום שתיים) מבאר-שבע לתל-אביב.

■ בין השעות 16:00-21:30 תצומצם תנועת הרכבות בקו הוד-השרון - ראשון-לציון מערב\אשקלון. תופעלנה 2 רכבות בשעה (במקום 3). הרכבות המהירות תעצורנה בכל תחנות הביניים.

■ הרכבת המהירה (השלישית בשעה) של השעה 16:58 מתל-אביב למודיעין.

■ הרכבת בקו בית-שמש - תל-אביב של השעה 15:09 תסיים נסיעתה בתחנת לוד (לנוסעים תתאפשר המשך נסיעה על בסיס הרכבות הסדירות החולפות בתחנת לוד).

■ הרכבת בקו תל-אביב - ירושלים של השעה 16:53, תחל נסיעתה מתחנת לוד (לנוסעים תתאפשר המשך נסיעה על בסיס הרכבות הסדירות החולפות בתחנת לוד).