"הסיבה להפסקת טיסות אל-על לאילת היא חוסר רווחיות"

כך טוען יו"ר ועד עובדי ארקיע במכתב לשר התחבורה ישראל כץ ■ לדבריו, הטיסות לאילת לא הופסקו משיקולי ביטחון - בניגוד למה שטענה אל-על

סאגת הפסקת טיסות היום של אל-על בקו לאילת לא נרגעת. כזכור, אתמול (ג') הודיעה אל-על כי תפסיק את שתי טיסותיה היומיות במטוסי הסילון לאילת, בעקבות שינוי מתווה הטיסה עליו הודיעה רשות התעופה האזרחית לפני כשבוע.

טיעוני אל-על הם כי המסלול עלול לסכן את בטיחות הנוסעים, וכי רת"א לא העניקה לאל-על תשובות מספקות בדבר ההחלטה לשינוי המתווה.

הבוקר (ד') שיגר יו"ר הוועד הארצי של עובדי ארקיע, יגאל כהן, מכתב לשר התחבורה, ישראל כץ, ובו הוא תוקף את ההחלטה על פתיחת הקו הפנימי לאילת גם למוביל הלאומי לפני כ-3 שנים.

"אנשי לשכתך התפארו בכך שהמהלך יוריד במאות שקלים את מחירי הטיסות עקב התחרות. לעומתם, אני זעקתי בשם עובדי ארקיע שהמהלך לא יוביל לשום הורדת מחירים אלא אך ורק לפגיעה בחברת ארקיע ובעובדיה...

"אנו זוכרים את הטיעונים ההזויים שהושמעו כי פתיחת הקו תביא לתחרות עזה וערה בטיסות הפנים-ארציות, את הטענה כי עשרות אלפי תיירים יגיעו לארץ בעקבות ההחלטה 'ההיסטורית', את הטענה כי העיר אילת תפרח וכלכלתה תשגשג בעקבות המהלך ועוד... הכול התברר כעורבא פרח...

"כל הטיעונים בנושא התגלו כאחיזת עיניים וכשקר אחד גדול ומוכיחים כיום בצורה ניצחת כי המטרה סומנה מראש, וכי השיקולים המקצועיים והעניינים נדחקו לשוליים. לצערי, אז לא היית מוכן להקשיב, ולצערך, היום צדקתי".

עוד תוקף כהן במכתבו את החלטת אל-על וטוען כי הנימוק שהוצג לציבור אינו אלא מצג-שווא: "התירוץ הנפוץ ביותר הנועד להסתיר מחדל או החלטה מוטעית הוא תירוץ 'שיקולי הבטיחות'. למעשה, 'שיקולי/טעמי בטיחות' הוא מונח הסברתי מנצח. הציבור לעולם לא יתווכח עם הטיעון המנצח הזה...

"אתמול כולנו עקבנו 'בדאגה' אחר הודעתה של חברת אל-על כי היא מפסיקה את טיסותיה לאילת מ'שיקולים של בטיחות'. תיבלו את ההודעה במונחים כמו 'סימולציה' ו'קברניט בכיר' והגישו את מנת ה'שיקולי בטיחות' לציבור.

"ובכן, אדוני השר, אתה, אני ורבים בענף יודעים שהסיבה המרכזית של אל-על להפסקת הטיסות היא חוסר רווחיות ותו לא... אין לי כל כוונה להאשים אותך בהחלטה הכושלת הזו מ-2010. אני בטוח שעשו לך 'מעשה פולישוק'. אני בטוח שהגורמים השונים בענף הציגו בפניך מצגות עם פירוטכניקה מדהימה והוליכו אותך שולל, כפי שהם מנסים כעת להוליך שולל את הציבור בכך שהקו לאילת אינו בטיחותי".

אל-על: אין קשר בין הנושא המסחרי והבטיחותי

תגובת אל-על מתייחסת לעובדה שהחברה הוגבלה במספר טיסותיה לעיר הדרומית ואף כוללת פנייה לשר התחבורה בבקשה להחיל מדיניות שמיים פתוחים פנים-ארציים. "כניסתה של אל-על לקו לאילת הייתה ועודנה בשורה צרכנית אשר מגדילה את התחרותיות בענף והוזילה את מחירי כרטיסי הטיסה לאילת. הקו לאילת מהווה חיבור חשוב לתיירים המגיעים לנתב"ג וממשיכים לאילת", כך נכתב בתגובה. "אל-על ביקשה מיום קבלת הרישיון להגדיל את מספר הטיסות בקו ללא הגבלה, ולצערנו, בניגוד למדיניות שמיים פתוחים של שר התחבורה, דווקא בקו זה לא ניתנה לה האפשרות לטוס יותר מ 4 טיסות ביום.

"אנו קוראים לשר התחבורה להכריז על שמיים פתוחים גם בקו לאילת, ואין לנו ספק שעם הכרזה כזו נגדיל את כמות התדירויות לאילת. אל-על הגיעה בזמן קצר ל-18% נתח שוק בקו לאילת, וזאת למרות מגבלה של שר התחבורה להפעיל 3 תדירויות בלבד, שעלתה לאחרונה ל-4".

בהתייחס לטענות כי לא השיקולים הביטחוניים עליהם הצהירה אל-על היו הגורם להפסקת טיסותיה היומיות לאילת, אומרים באל-על: "החברה בחרה לשים את בטיחות נוסעיה מעל לכל השיקולים האחרים ולהפסיק את טיסות הבוקר לאילת. כל אמירה אחרת היא מניפולציה שלא מן העניין. אנו מציעים לא לחבר בין הנושא המסחרי לבטיחותי, שכן אין ביניהם כל קשר. עם כל ההערכה ליו"ר ועד עובדי ארקיע, מן הראוי שכל אחד יתמקד בתחומו".

משרד התחבורה: מספר הטסים לאילת עלה

תגובת משרד התחבורה סותרת את טענות יו"ר ועד עובדי ארקיע: "החלטת השר כץ לאשר לחברת אל-על להפעיל טיסות יומיות לאילת לצד ארקיע וישראייר הוכיחה את עצמה והביאה לגידול של כ-25% במספר הטסים לאילת וכן לירידה במחיר כרטיס הטיסה הממוצע.

"בניגוד לנבואת הזעם של עובדי ארקיע, כניסת אל-על לפעילות בקו לאילת לא גרמה כלל לפיטורים של עובדים בחברות התעופה הישראליות, והביאה לפריחה בענף התיירות באילת. מהנתונים עולה כי גם בחברות ארקיע וישראייר, מספר הנוסעים לאילת לא רק שלא ירד אלא אף רשם גידול.

"משרד התחבורה ימשיך לקדם את התחרות בין חברות התעופה, לטובת אזרחי מדינת ישראל, הנהנים כיום מתדירות גבוהה יותר של טיסות לאילת ובמחירים נמוכים יותר".