גמלאי רשות השידור: "הפנסיה שלנו אבדה"

טוענים כי הסכימו לפרוש בתנאי שיקבלו את הכספים שהובטחו ברפורמה, אך זו הוקפאה ע"י שרי התקשורת והאוצר, וכספים רבים שלהם הם זכאים - אבדו

כ-30 עובדים שפרשו בשנה האחרונה מרשות השידור טוענים כי הולכו שולל לאחר שעודדו אותם לפרוש, תוך הבטחה כי חלק ניכור מזכויותיהם יועברו להם לאחר שהרפורמה ברשות תיכנס לפועל. ואולם, הרפורמה הוקפאה על-ידי שרי התקשורת והאוצר, וכספים רבים שלהם הם זכאים - אבדו. הגמלאים מבקשים כעת להופיע בפני ועדת לנדס.

במכתב שנשלח לוועדת לנדס, שמונתה על-ידי שר התקשורת גלעד ארדן כדי שתציע מתווה חלופי לרשות השידור, כתבו העובדים - עיתונאים ועובדים טכניים כאחד: "הפנסיה שאנו מקבלים נמוכה משמעותית מהשכר בפועל שאותו קיבלנו כעובדים, ובהתאם - הפרישה הביאה לאובדן שכר משמעותי. הפורשים לקחו בחשבון את הגדלת הבסיס הפנסיוני הצפוי מהשלמת תנאי הפרישה והחלת הסכמי השכר הקיבוציים. ברור שחלק מהפורשים לא היו נענים להצעה אלמלא ידעו כי היא כוללת פיצוי משמעותי, שיחזיר להם חלק ניכר מהשכר שעליו הם מוותרים בשל הפרישה".

בחודש ספטמבר 2012 השיקה הנהלת רשות השידור תוכנית פרישה, שאושרה על-ידי הממונה על השכר באוצר ויועדה לאוכלוסיה שנמצאת בגילאי 64-65. הרפורמה התעכבה באותם ימים, והרעיון היה להתחיל לקדם פרישה של עובדים ותיקים, על מנת שאלה ייהנו מתנאי הפרישה המוצעים במסגרת הרפורמה. במסגרת התוכנית התחייבה רשות השידור כי העובדים יקבלו במועד הפרישה בפועל חלק מתנאי הפרישה, תוך התחייבות להשלמת התנאים.

בעקבות ההצעה 30 עובדים פרשו, "ועם פרישתם ויתרו הפורשים על שכר מלא לתקופה של עד 3 שנים, תוך הפסד כספי ניכר ביחס שבין השכר הפנסיוני לבין השכר שאותו קיבלו בפועל ברשות השידור. אנו רוצים להדגיש כי כל העת הודיעו לנו המנהלים ברשות השידור והאוצר כי הרפורמה בפתח, וכי מדובר בעניין של זמן קצר בלבד, וכי בקרוב ייכנסו לתוקף ההסכמים החדשים שיבטיחו את יתרת התשלום. סמכנו על הודעות אלה, וכעת מסתבר שלא היה להן כיסוי, אך כאמור אנו כבר פרשנו", נכתבה בפנייה.

ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה.

מהמטה להצלת השידור הציבורי נמסר בתגובה: "העובדה הזו מלמדת כי מאות עובדים יצאו לפרישה מוקדמת על סמך מידע שגוי והבטחה שלטונית שהרפורמה כבר חתומה וסגורה. ועדת לנדס, שמסקנותיה כבר נכתבו מראש, רוצה רק לסגור את רשות השידור ואת השידור הציבורי. לא מעניינת אותה הרפורמה.

"הוועדה צריכה להחליט דבר אחד פשוט - לקיים ולכבד את ההסכמים עם העובדים, ופשוט להוציא לדרך את הרפורמה. מדוע ארדן הקים עוד ועדה? מאד ברור מה יש לעשות לחתום עם הרפורמה ולהבריא את רשות השידור. צריך לחזק את השידור הציבורי ולא להפריטו ולהעבירו לידיים של בעלי אינטרסים כמו רם לנדס, המחזיק בבעלות חברת קודה תקשורת".