IBC מתחילה לעבוד

מיזם הסיבים יחולל שינוי עמוק באופן שבו אנו צורכים תקשורת

ההכרזה אתמול (ג') של IBC, מיזם הסיבים האופטיים, על מחירי התשתיות שתציע לחברות התוכן וספקיות האינטרנט - 100 מגה תמורת 100 שקל לחודש (מוצר וטכנולוגיה שלאף אחת מחברות התקשורת בישראל אין ולא יהיה בקרוב) - היא ראשיתו של שינוי שייקח זמן עד שהציבור יעכל. אבל בעוד 20-30 שנה, כשבכל בית יהיו סיבים אופטיים, ראוי שנזכור שהשינוי החל בעקבות IBC.

מי שעוקב אחרי הפעילות של החברה יבחין בניואנסים דקים המבטאים את העובדה שעכשיו היא מתחילה לעבוד פיזית. כלומר, עכשיו מתחילה העבודה הקשה (והאפורה) של הפריסה שמוביל לצורך של החברה לגייס את ספקי התוכן והאינטרנט כלקוחות.

ראשי המיזם רוצים לחולל שינוי תודעתי שיוביל לשינוי מבני ארוך-טווח שיחלחל לאיטו וישנה את כללי התחרות. מי שמצפה שחדירת המיזם לשוק תחולל תחרות סטייל כחלון בסלולר טועה, וטוב שכך. מי שחי בעולם התשתיות יודע שפרויקט תשתית הוא ריצה לטווחים ארוכים, ולכן השינוי יגיע בהדרגה וישנה את האופן שבו אנחנו צורכים תקשורת בכלל.

זה מתחיל בעובדה ש-IBC בונה רשת אינטרנט, ולא רשת תקשורת כמו בזק או הוט. הדבר רלוונטי משום שהטכנולוגיה מכתיבה את האופן שבו נשתמש בשירותים, ובעיקר בווידיאו, בין אם מדובר בשיחות או בין אם מדובר בטלוויזיה.

בעולם החדש הטלוויזיה היא אפליקציה. כיום אנחנו צופים בטלוויזיה דרך הוט או yes, ואילו בעולם של IBC ניתן יהיה לצפות בשידורי טלוויזיה ישירות מבעל התוכן או הזכויות, ולא יהיה צורך לקנות את חבילה מהם. המשמעות היא שהוט ו-yes הן חברות תוכן שיכולות לשדר על כל פלטפורמה. מבין השתיים, yes כבר הצהירה על כוונתה העתידית לפעול כחברת תוכן באינטרנט והיא מכינה את עצמה לכך.

אך אליה וקוץ בה. הידיעה שפורסמה אתמול ב"גלובס" על הכוונה לרכוש את התשתיות הקוויות של סלקום ופרטנר ממחישה את הצורך של IBC למצוא דרכים לממן את ההשקעה ולחדור לשוק בקפיצה, לא בהליכה.

המהירות והמחיר שנחשפו אתמול הם רק מתאבן עבור הספקיות שחלקן יצאו בתחושה שהמחירים גבוהים. אפשר להבין את מי שציפה למחירים נמוכים יותר, כי על סכום של 100 שקל צריך להוסיף את עלויות ספק האינטרנט, אבל לא רק. ראשית, IBC מספקת שקע-חיבור (אתרנט) לנקודה אחת בבית הלקוח. כך שאם הלקוח ירצה שקע בכל נקודה בבית הוא יצטרך להזמין טכנאי, או לחילופין להשתמש בחיבור Wi-Fi (אך כדי לצפות בטלוויזיה בכל חדר ייתכן ש-Wi-Fi לא יספיק).

שאלת הממיר או הנתב גם כן נשארת פתוחה כי אם כל ספק ימכור ממיר-נתב משלו נשאלת השאלה מי יישא בעלויות ומה קורה אם אחרי חודש הלקוח רוצה לעבור לספק אחר. IBC מבטיחה להיות רשת פתוחה ושקופה, כך שכולם יוכלו לדעת מראש מה הסטנדרטים לעבודה על הרשת, וכך ייווצר שוק עצמאי וחופשי של נתבים שהלקוח יוכל לרכוש בשוק החופשי ושיתאימו לכולם. מה שאומר פחות קופסאות שמסבכות לנו את החיים.

יש ויהיו סוגיות נוספות שיצוצו במורד הדרך, אבל הן ייפתרו. מה שחשוב לזכור זה ששינוי מבני שמלווה בהשקעות כבדות לא יכול להיות זול, או במילים אחרות: לא תמצאו כאן 3 חודשים חינם או 45 שקל לחודש כמו בסלולר, אבל המחירים בשוק התקשורת יילחצו למטה בעקבות השחקן החדש - ומזה נרוויח כולנו בגדול.