הבורסה פתחה את 2014 בעליות; ח"ל הוסיפה 3.7%

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בעליות כאשר ה-S&P חתם את 2013 בעלייה של כ-30% ■ היום לא מתקיים מסחר בבורסות הזרות ■ יצחק תשובה: העסקה למכירת 30% אחוז מהזכויות ברישיונות "לוויתן" "קרובה מאוד לחתימה"

הבורסה בת"א פתחה את יום המסחר הראשון (ד') של שנת 2014 בעליות שערים, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה חיובית. השנה החולפת הייתה אחת השנים המוצלחות ביותר בוול סטריט, באירופה וביפן, בעוד הבורסה המקומית פיגרה מאחור. היום לא מתקיים מסחר בבורסות הזרות בשל חגיגות השנה החדשה. מחזור המסחר הסתכם בכ-988 מיליון שקל.

בסיכום שנתי מדד ת"א 25 הוסיף לערכו בשנה החולפת 11% ומדד ת"א 100 טיפס ב-15%, הרבה מתחת למדדים המובילים בעולם. מדד ה-S&P סיים את השנה המוצלחת ביותר מאז 1997 עם עלייה של כ-30%, מדד הבנצ'מרק האירופי הוסיף לערכו 17%, בעוד מדד הדאקס הגרמני טיפס השנה בכ-26%. הניקיי היפני חתם את השנה הטובה ביותר מאז 1976 עם עלייה פנומנלית של כ-53%.

שנת 2013 נפתחה בבורסה המקומית בדשדוש במדדי המניות המובילים, בהמשך למגמה שהחלה עוד בשלהי 2012. לקראת החצי השני של השנה המדדים המובילים החלו להתעורר ולהדביק את הפער שנפתח מול הבורסות המובילות בעולם. זאת על רקע התפתחויות חיוביות במישור הגיאו-פוליטי.

כאשר בוחנים את הנתונים בשנה החולפת, ניתן להבחין בשיפור מסוים. מחזור המסחר הממוצע במניות הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל ביום - גבוה בכ-10% מהמחזור בשנה הקודמת. כמו כן, ב-2013 חלה עלייה של כ-65% בגיוסי ההון במניות לעומת השנה הקודמת, בוצעו ארבע הנפקות ראשוניות ושתי חברות דואליות חדשות נרשמו למסחר בתל-אביב.

הלמ"ס העריכה אתמול כי המשק המקומי צמח ב-3.3% ב-2013. מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר שנרשם בעשור האחרון. נזכיר כי לפחות רבע מהצמיחה הזו נובע מההתחלה של הזרמת הגז, שללא השפעותיה היה המשק צומח בקצב של 2.3%-2.6% בלבד. שיעור האבטלה עומד על 6.3% - נמוך מזה של מדינות ה-OECD, כ-8%, אך גבוה מזה של גרמניה (5.4%) ויפן (4%). (לסיפור המלא)

קורוס מסרה מכונית ראשונה

מיזם הרכב של החברה לישראל וחברת צ'רי הסינית עובר לשלב המעשי. אחרי שש שנים של הקמת חברה, פיתוח קו מכוניות, הקמת מפעל ענק לייצור מכוניות - מסרה היום קורוס את הרכב הראשון שלה בסין.

אתמול דיווחה כיל כי רשות המסים דורשת ממנה תשלום מס של כ-805 מיליון שקל עבור השנים 2009-2011, מעבר למס שאותו כבר שילמה. זאת בטענה כי החברות הבנות שלה אינן זכאיות להטבות מס מטעם החוק לעידוד השקעת הון.

סאגת אי.די.בי נמשכת. המשקיף של אי.די.בי מטעם בית המשפט, חגי אולמן, הגיש הבוקר לשופט אורנשטיין את הדוח בנוגע למקורות הונו של מוטי בן משה. הדוח נותר סודי אך לפי הערכות בשוק הן כי צוות הבדיקה לא הגיע למסקנות חד משמעויות לגבי מקורות הונו של בן משה, זאת תוך כדי שהוא דן באריכות בסימני השאלה שהגיש דוח ברלב מטעם דנקנר.

אתמול דיווחה אי.די.בי אחזקות כי בנק מזרחי טפחות מכר בימים האחרונים כ-1% ממניות אי.די.בי בתמורה ל-1.56 מיליון שקל. מדובר במניות שגנדן - החברה הפרטית בבעלות נוחי דנקנר באמצעותה הוא שולט באי.די.בי - שיעבדה לבנק, בגין חוב בהיקף של כ-80 מיליון שקל.

העסקה למכירת 30% אחוז מהזכויות ברישיונות "לוויתן" "קרובה מאוד לחתימה" - כך אמר בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה בכנס פנימי סגור שקיימה הקבוצה לפני ימים אחדים. כך נודע ל"גלובס".

בתוך כך, קבוצת דלק דיווחה אתמול כי בכוונתה לבחון אפשרות של פיצול עסקי הגז שלה לחברה נפרדת.

אפריקה דיווחה אתמול כי החברה-הבת שלה אפי פיתוח השלימה את ההסכם למכירת זכויותיה בבניין 1 בפרויקט אוזרקובסקיה 3 במוסקבה. מדובר בעסקה עליה דיווחה אפריקה בתחילת חודש נובמבר. היום דיווחה החברה על התקדמות במכירת נכס בפלורידה. הבוקר עדכנה אפריקה כי אתמול "החלו הצדדים בביצוע הפעולות להשלמת העסקה. ואולם, בשל עניינים טכניים וחופשת החגים החלה בארה"ב, הצדדים צפויים להשלים את העסקה עד ה-3 בינואר".

חברת סאנפלאואר הודיעה כי השלימה רכישת חוות רוח שניה בפולין תמורת כ-35 מיליון שקל - ההכנסה הצפויה מהחווה הינה כ-4.5 מיליון שקל בשנה.

[לפורטל הפיננסי][לאתר האג"ח]