הערכות: לא נמצא "אקדח מעשן" שיפסול את בן משה

(עדכון) - עוד בטרם ניתנה ההכרעה בתיק, נפערים בקיעים בקבוצת גרנובסקי-דנקנר: ויליפוד הודיעה על רצונה למשוך הלוואה בהיקף של 65 מיליון שקל שהעמידה לקבוצה ■ יועצי התקשורת של דנקנר פרשו מתפקידם

המשקיף החיצוני מטעם בית המשפט בתיק אי.די.בי, עו"ד חגי אולמן, הגיש הבוקר בשעה 8:00 את הדוח בנוגע למקורות הונו של מוטי בן משה ללשכתו של שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין. נכון לרגעים אלה, תוכן הדוח, שהוגש במעטפה חתומה, נותר חסוי, ואורנשטיין הורה לגורמים הבודקים - רשות ני"ע, הכנ"ר ואולמן עצמו - שלא לדבר על הנושא עם אמצעי התקשורת. עם זאת "גלובס" הגיש היום בקשה לביהמ"ש, באמצעות עורך הדין יורם מושקט, לחשוף את הדוח הנ"ל בפני הציבור.

ההערכות בשוק הן, כי צוות הבדיקה לא הגיע למסקנות חד-משמעיות לגבי מקורות הונו של בן משה, זאת לאחר שדן באריכות בסימני השאלה שעלו מדוח החוקר, רו"ח יהודה ברלב, שפעל מטעמו של נוחי דנקנר. בהחלטתו בנוגע לעתיד השליטה באי.די.בי, קבע השופט אורנשטיין כי בדיקת מקורות הונו של בן משה מהווה תנאי להעברת השליטה לידי אלשטיין ובן משה.

ההערכות הן כי הגורמים הבודקים לא מצאו "אקדח מעשן", סיבה אשר יש בכוחה למנוע את העברת השליטה באי.די.בי. יחד עם זאת, סביר להניח כי האחרונים יסייגו דבריהם בדוח שהגישו לאורנשטיין, זאת תוך כדי שהם מציינים כי עבודתם נעשתה בתנאים מגבילים, כמו לוח זמנים דחוק ומשאבים מוגבלים אחרים.

אורנשטיין, שנדרש לקבל הכרעה בתיק, דחה עד כה את אופציית הפירוק של אי.די.בי כפתרון לחדלות הפירעון של הקונצרן. בשל כך נראה כי עומדות בפניו שתי אפשרויות: הראשונה - קבלת דוח הבדיקה כפי שהוא מידי הצוות הבודק, והעברת השליטה לידי אלשטיין ובן משה, תוך כדי שהוא מכניס להחלטתו הסתייגויות כאלו ואחרות. השנייה היא מתן ימים נוספים לבדיקת סימני השאלה שנותרו פתוחים, אם אכן יש כאלו. בכך למעשה יעביר השופט שוב את הכדור לצוות הבדיקה, וזאת כדי לתת כיסוי מקסימלי להחלטתו להעברת השליטה בקונצרן.

אחת מהסוגיות המרכזיות בבדיקת עסקיו של בן משה היא המקדמות של לקוחות חברת אקסטרה אנרג'י שבבעלותו, שאותה חשף לאחרונה "גלובס". מהממצאים שהגיש רו"ח ברלב לרשות ני"ע, עולה לכאורה האפשרות כי בן משה השתמש במקדמות של לקוחות החברה הבת - אקסטרה אנרג'י (שדרכה הוא מתכנן לשלוט באי.די.בי) - לטובת הגדלת הרווח של החברה, וייתכן כי כסף זה אף היווה את המקור ל-600 מיליון השקלים שהפקיד בן משה בנאמנות לטובת ההשקעה באי.די.בי.

מדוחות אקסטרה אנרג'י, הפועלת בתחום אספקת האנרגיה לצרכני קצה, עולה כי היקף פיקדונות הלקוחות בחברה עמד בסוף 2012 על 64 מיליון אירו, לעומת 52 מיליון אירו בסוף 2011. מדובר בעלייה מינורית יחסית, בזמן שהיקף ההכנסות של החברה בין השנים הללו זינק במאות אחוזים: מ-272 מיליון אירו ב-2011 ליותר ממיליארד אירו אשתקד.

סדקים בקבוצת גרנובסקי-דנקנר

בינתיים בקבוצת גרנובסקי-דנקנר, שהתמודדה מול אלשטיין-בן משה וממתינה להחלטת השופט, החלו להיבקע סדקים. בד בבד עם עזיבת היועצים השונים של החברה את תפקידיהם (בהם הדובר רני רהב ויועץ התקשורת ניר חפץ) הודיעה היום חברת ויליפוד של האחים ויליגר על רצונה למשוך את ההלוואה בהיקף של 65 מיליון שקל שהעמידה לקבוצה לצורך ההשקעה באי.די.בי. בהתאם שלחה אי.די.בי בקשה לאולמן, האחראי על חשבונות הנאמנות שבהם הופקד הכסף, להורות לה האם להיעתר לבקשת ויליפוד (שהנה ספקית מרכזית של רשת שופרסל שבשליטת אי.די.בי).

עד כה הפקידה קבוצת המשקיעים של אלכסנדר גרנובסקי ונוחי דנקנר מעל 700 מיליון שקל, שעשויים להימשך בימים הקרובים מחשבון הנאמנות אם אורנשטיין יאשר את העברת השליטה לבן משה ולאלשטיין .

בקבוצת ההשקעה הנ"ל חברים גם משפחת נוימן, בעלת רשת המוסכים; חברת נץ הבורסאית; הפילנתרופ היהודי-מקסיקני דניאל חוסידמן והאחים נקש. דובר קבוצת גרנובסקי-דנקנר מסר בתגובה: "ויליפוד ביקשה למשוך את השקעתה, שניתנה כהלוואה עם אופציה להמרה למניות, ובשמחה שחררנו אותה, אבל שאר המשקיעים ממתינים להחלטת השופט. אנחנו מאמינים שלטובת הנושים והחברות באי.די.בי עדיף ורצוי שהקבוצה שלנו היא שתזכה בהסדר בקונצרן".

דנקנר עצמו מסר, כי "קבוצת גרנובסקי-דנקנר נחושה לבצע את ההסדר באי.די.בי ואנו מקווים שזו תהיה החלטת בית המשפט. אנו משוכנעים שהצעתנו היא הטובה ביותר עבור בעלי החוב ועבור כל העובדים והחברות בקבוצת אי.די.בי".