תשובה: עסקת לוויתן-וודסייד "קרובה מאוד לחתימה"

בעל השליטה בקבוצת דלק אמר זאת בכנס פנימי סגור ■ מקור המקורב למגעים: וודסייד הסכימה לשפר את הצעתה הכספית באופן משמעותי; התמורה שיקבלו השותפים ב"לווייתן" תגדל בכמה מאות מיליוני דולרים

העסקה למכירת 30% אחוז מהזכויות ברישיונות "לוויתן" "קרובה מאוד לחתימה" - כך אמר בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה בכנס פנימי סגור שקיימה הקבוצה לפני ימים אחדים. שנה לאחר חתימת מכתב כוונות בין הצדדים, אמר היום (ג') ל"גלובס" מקור המקורב למגעים כי העסקה תיחתם בשבועות הקרובים. לדברי אותו מקור, וודסייד הסכימה לשפר את הצעתה הכספית באופן משמעותי, בין היתר תוך הכרה בשיפור שחל באופק הפיתוח של המאגר ואפשרויות היצוא השונות. התמורה שיקבלו השותפים ב"לווייתן" צפויה לגדול בכמה מאות מיליוני דולרים.

דבריו של תשובה באים דווקא על רקע אמירות ספקניות שהשמיע באחרונה מנכ"ל וודסייד, פיטר קולמן. בדברו בכנס אנליסטים ב-10 בדצמבר, אמר קולמן כי וודסייד מקצה למשא-ומתן עוד שישה חודשים, ורמז כי לא תיכנס לעסקה אם התנאים לא יהיו טובים מספיק כדי להצדיק את ההשקעה העצומה הנדרשת בפיתוח לוויתן, כ-8 מיליארד דולר. דבריו של קולמן צוטטו בהרחבה על-ידי סוכנות הידיעות בלומברג, בכתבה שבה נטען כי עסקת לוויתן נקלעה לקשיים.

הסכם עם גילה

לפני שנה בדיוק חתמה וודסייד על מכתב כוונות, שלפיו תרכוש 30% מהזכויות במאגר הגז "לוויתן" תמורת 1.25 מיליארד דולר במזומן, שישולמו לפי אבני דרך ואופציה לתשלום נוסף של עד מיליארד דולר, אם הגז מ"לוויתן" יימכר במחיר גבוה יותר ממחיר תקרה שנקבע.

הצעתה של וודסייד גילמה למאגר, הנחשב תגלית הגז הגדולה ביותר מעולם במים עמוקים, שווי מאכזב של 4.8 מיליארד דולר (לפני האופציה) ועוררה הסתייגות מצד השותפים הישראלים בזכויות, קבוצת דלק (45.34%) ורציו (15%), שהעדיפו לנסות ולקבל מחיר גבוה יותר מגזפרום הרוסית.

עסקת וודסייד הייתה אמורה להיחתם בפברואר, אך נדחתה בגלל העיכוב באישור מדיניות ייצוא הגז. במקביל המשיך המו"מ בין הצדדים להתנהל, תוך שראשי דלק מסרבים במשך חצי שנה לפניות נציגי וודסייד להיפגש עמם.

בחודשים האחרונים הסכימה וודסייד לשפר את הצעתה הכספית בשל הגידול שחל בהיקף עתודות הגז במאגר, מ-16 ל-19 טריליון רגל מעוקבת. במקביל דרשה דלק פרמיה גם בעבור האפשרות לייצא גז בצינור לטורקיה ולמצרים. בדלק טענו כי המחיר המקורי שהציעה וודסייד גילם דיסקאונט בגלל יכולותיה של החברה בהקמת מתקני הנזלה יבשתיים, אך החברה אינה מביאה עמה ערך מוסף בתרחיש של מכירת גז בצנרת למדינות שכנות וערך מופחת בתרחיש של מכירת גז באמצעות מתקן הנזלה ימי (FLNG).

בנוסף צפויות דלק ונובל לחתום בימים הקרובים על הסכם עם הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, שנסוג בו מכוונתו להכריז על שותפות "לוויתן" הסדר כובל, בתמורה להסכמת דלק ונובל למכור את אחזקותיהם בשני המאגרים הקטנים "כריש" ו"תנין". בניגוד לפרסומים בתקשורת, הסכם הפשרה לא יכלול דילול זכויות ב"תמר" וב"לוויתן". שינוי חיובי נוסף מבחינת קבוצת דלק הוא הקמת החברה החדשה שתרכז את פעילות האנרגיה ותירשם ככל הנראה למסחר בלונדון. הפעילות באמצעות החברה החדשה תסייע לדלק בניסיונותיה לחדור לשווקים שהיו סגורים עד כה בפני חברות ישראליות.

בימים אלה קבוצת דלק עומדת בפני עוד עסקה גדולה פוטנציאלית. הקבוצה מקדמת את הליך מכירת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, ששולטת בין היתר גם בבית ההשקעות אקסלנס, ולצורך כך שכרה את שירותיו של הבנק האמריקני וולס פארגו. נכון לעכשיו, קבוצת דלק מחזיקה במניות בהפניקס, ששוויין בשוק עומד על יותר מ-1.4 מיליארד שקל.