זה לא כל-כך נעים: יקב ססלוב, מחלוצי יקבי הבוטיק בארץ, נסגר

בארי ססלוב, אחד הייננים הכי מוכרים, מוכשרים ואהודים בתעשייה המקומית ■ אחרי 15 שנות יצירת יין ביקב שלו, מוכר ססלוב את היקב לשותפיו העסקיים ופורש

"מעולם לא הייתי מנחש שיין ישחק תפקיד חשוב כל-כך בחיי. ללמד יין היה החלק הטוב ביותר עבורי. לא ידעתי כמה אני באמת יודע, ובעיקר לא יודע, עד שהתחלתי ללמד. ואז, מתוך כורח, הפכתי לתלמיד בעצמי, כדי שאוכל בכנות ללמד טעימת יין, גידול גפנים וייצור יין. כמו רוב תלמידיי, הייתה לי התשוקה ללמוד יין. זמן ללכת הלאה. פרשתי, וגם רוני בתי נרגשת מהשינויים הרבים ומההזדמנויות הנפרסות לרגליה כעת. הייתי בר מזל. נהניתי מכל רגע. איזה מסע!".

מי שכתב את השורות האלה במייל שנשלח מהודו הוא לא אחר מאשר בארי ססלוב, אחד הייננים הכי מוכרים, מוכשרים ואהודים בתעשייה המקומית. אחרי 15 שנות יצירת יין ביקב שלו, ועשרים שנות פעילות ייננית וחינוכית בתעשיית היין המקומית, מוכר ססלוב את היקב שלו לשותפיו העסקיים ופורש. אבל ססלוב - אחד מחלוצי יקבי הבוטיק, ולא פחות מזה - אחד מראשוני מחנכי היין בארץ (ומי שנשאר כזה במשך רוב שנותיו כיינן, שנים שבהן לא קמו לו יורשים רבים בתחום החינוך) - מסרב להתאבל. איכשהו זה היה צפוי.

גם רוני, בתו ושותפתו ליצירה כמעט לכל אורך הדרך, מסרבת להיעצב אל לבה. וגם זה לא מפתיע. לפחות לא את מי שמכיר את שניהם. אנחנו יושבים בבית קפה תל אביבי קטן בפאתי שוק הכרמל, שותים את הרוזה הנהדר שלה מבציר 2012, בציר שבדיעבד היה האחרון של היקב הזה תחת הנהגתם של בארי ורוני, ומעלים זיכרונות.

את בארי ססלוב פגשתי לראשונה ב-1997. חיפשתי דרך אל עולם היין הישראלי. סצנת היין של אותם שנים כללה רק קומץ יקבים מסחריים גדולים והרבה פחות יקבי בוטיק. יד אחת תספיק למנותם. רוב מי שפניתי אליו בבקשה להתקבל כתלמיד סירב בנימוס, מי פחות ומי יותר. בארי ססלוב לא סירב. הוא לקח אותי תחת חסותו. יקב עדיין לא היה לו, אבל הוא כבר ייצר יין ביקב שורק, שאותו הקים עם בני משפחת שחם בטל שחר.

את הערבים הקדיש להרבצת תורה בכל מי שהיה מוכן לשמוע. והיו אלפים כאלה לאורך השנים. אותי הפך לעוזרו. לימים נשברתי ופרשתי, הרבה לפני שיכולתי להחליט אם ניסיתי מספיק. לא האמנתי שיש עתיד בתעשייה שיש בה תריסר יקבים. הסוף ידוע. בישראל של 2013 יש מאות יקבי בוטיק. בכל שנה נפתחים חדשים. אף אחד לא מבין מי שותה את כל היין הזה, ותמיד תמצאו מישהו שיתנדב לספר לכם שעוד מעט כל זה ייגמר, יקרוס, יקבים ייסגרו. בינתיים מעטים נסגרים.

והנה, לצערי הרב, דווקא זה של בארי ורוני, אחד הוותיקים, המצליחים והאהודים ביקבי הבוטיק בישראל, דווקא הוא נסגר, או לפחות משנה כליל את זהותו. עתידו לוט בערפל כעת. אין לו יינן, ובציר 2013 לא התקיים בו. יקב ססלוב היה - ועודנו, אם יורשה לי - אהוד כל-כך, לא רק בגלל היין הטוב, היין השמח, הנגיש, הידידותי, אוהב האדם, של הססלובים. הוא הפך לכזה גם, ואולי בעיקר, בגלל גישתם החינוכית של בארי ורוני, שלא הזניחו מעולם את תפקידם כמחנכי יין ומעולם לא התעייפו מלפתוח את שערי היקב בפני תלמידים ואורחים.

"תודה לאל שזכיתי למצוא תשוקה בחיי היצירתיים", כתב ססלוב עוד באותו מייל. "אני מאמין שלרוני ולי יש היכולת לתאר יין בדרך שמובנת לרבים. הייתי חלק מתעשיית היין הישראלית במשך עשרים שנים נפלאות. אני גאה בתרומת משפחתי לתרבות היין בארץ. בגיל 67 אני יודע איך זה מרגיש להיות חלוץ. ובישראל!

"לישראל יש היסטוריה עתיקה מאוד. הזכות להשתתף בהיסטוריה המודרנית שלה היא סיפוק גדול. אבל כל דבר מגיע לסיומו ברגע מסוים. יש לי תשוקה חדשה בחיי, ואני רוצה למצות אותה. תמיד כיבדתי את הודו, ולחיות עכשיו בגן העדן הטרופי של גואה הדליק אצלי תשוקה חדשה".

הוא יחסר מאוד בנוף המקומי. לפחות לי. ואני בטוח שלא רק לי. להתראות בארי, ידידי, מורי ורבי. בהצלחה לך ולרוני בדרככם החדשה.

טיפה

יין ואוכל בגולן

סוף שבוע של טיולים, יין וקולינריה בגולן: ביקורים בכרמים ובמרתפי יין, טעימת יינות, ארוחות עם תפריט יין מיוחד, טיול ג'יפים, טעימות במרתפים של יקב רמת הגולן, סדנת שוקולד בבוטיק דה קרינה, ערב עם מני פאר, ועוד. חבילת אירוח מלאה: 2,499 שקלים לזוג. טל' 04-6960267; חמישי-שבת, 2-4 בינואר, www.meromgolantourism.co.il

טעימה

יינות יקב ססלוב

(כן, אפשר עדיין להשיגם)

ורוד 2012. הרוזה של רוני ססלוב (את היין הזה כבר יצרה לבדה, בלי בארי), אינו מתבייש להיות חצי יבש. והוא גם גאה להיות יין חברותי, חושני ובעיקר שמח להפליא. 55% ענבי שיראז מכרם בן-זמרה, 27% קברנה סוביניון מהכרם האורגני בקדיתא (כן, גם בכורמות גלילית היו הססלובים בין החלוצים) ו-18% פטי ורדו מהכרם האורגני בצבעון חוברים להם יחדיו ליין שאין דרך אחרת לתארו חוץ מאשר מקסים. כשר, 84 שקלים

ססלוב קדיתא קינוח. עוד יין סולו של רוני ססלוב. בעצם הראשון שלה ביקב. בלנד מכמה שנות בציר שונות - 2005, 2006, 2007, של ענבי קברנה סוביניון, מהכרם האורגני בקדיתא שיוצר בהשראת יינות קינוח מחוזקים קלאסיים. מתוק מאוד, כמובן, עשיר בטעמי פרי אדום ושחור, תבלינים מתוקים ושוקולד מריר. קינוח מפנק, ממש ג'וי אמיתי. 99 שקלים, לא כשר (עדיין בגלל השנים המוקדמות יחסית)

קברנה סוביניון רזרב 2010. הקברנה הקלאסי של בארי ססלוב. גם היין הזה מגיע כולו מהכרם האורגני בקדיתא, ומדגים היטב את סגנונו המוכר של ססלוב - יינות מלאי פרי ותבלינים, עוז ועזוז, ובעיקר, כאמור, שמחת חיים ואהבת אדם. 250 שקלים, כשר