נסיכה לא קסומה: בתו של מלך ספרד תואשם בהונאת מס והלבנת הון

בנוסף, בעלה של הנסיכה כריסטינה הואשם במעילה ב-6 מיליון אירו בקרן צדקה

‎‎שופט ספרדי מאשים את הנסיכה כריסטינה - בתו הצעירה של מלך ספרד חואן קרלוס - בהונאת מס והלבנת הון, ובכך סולל אולי את הדרך למשפט חסר תקדים של בן משפחת המלוכה במדינה - כך מסר היום (ג') חבר שופטים באיים הבלאריים.

‏בתום חקירה ממושכת הודיע השופט החוקר חוסה קסטרו מפאלמה דה מיורקה, בפסק דין שהשתרע על פני 200 עמודים, כי קיימת ראיות לכך שכריסטינה, בת 48, ביצעה עבירות והורה לה להתייצב בבית המשפט ב-8 במארס.

‏בעלה של הנסיכה, שחקן הכדוריד האולימפי לשעבר אינקי אורדנגארין, הואשם בהונאה, העלמת מס, זיוף מסמכים ומעילה ב-6 מיליון אירו בכספי ציבור באמצעות קרן הצדקה שלו, שמארגנת כנסים בתחום עסקי הספורט במיורקה ובמקומות נוספים בספרד.

הנסיכה ובעלה מכחישים את כל ההאשמות נגדם.

‏זהו אחד ממקרי שחיתות רבים בדרגים הגבוהים בספרד, שמערערים את אמון הציבור במוסדות ציבור בתקופה של משבר כלכלי עמוק עם אבטלת שיא וקיצוצים עמוקים בהוצאה הציבורית.

‏התמיכה במשפחת המלוכה בספרד צנחה באחרונה לרמה הנמוכה ביותר אי-פעם. סקר של סיגמה דוס שפורסם שלשום הראה כי יותר מ-83% מהספרדים חושבים שמשפחת המלוכה טיפלה שלא כראוי בשערוריית אורדנגארין, ו-62% מהם רוצים שהמלך הפופולרי לשעבר חואן קרלוס יוותר על כסאו.

‏השופט קסטרו, שפתח את החקירה נגד הנסיכה כריסטינה ובעלה לפני 3 שנים, התאמץ למצוא ראיות לעבירות שביצעה הנסיכה. באפריל 2013 הוא פסק כי יש ראיות שהיא סייעה לבעלה. במאי ביטל בית משפט גבוה יותר את הפסיקה, באומרו שהראיות אינן מספיקות, אך העניק לקסטרו פרק זמן לחקור את האשמה בהעלמת מס.

‏בהצגת האישומים החדשים, קסטרו התעלם מהמלצות תובע שעוסק במקרי שחיתות, שטען בדצמבר כי אין ראיות לכך שכריסטינה ביצעה עבירות כלשהן.

‏בספרד, התביעה והשופט החוקר מנהלים חקירות נפרדות ויכולים להגיע לאי-הסכמה על ההליכים. הנסיכה צפויה לערער על האישומים, וייתכן שהם יבוטלו גם הפעם. לחלופין, ייתכן שהשופט יקבל עוד כמה חודשים לבנות את תיק האישומים שלו לקראת משפט.

‏כאשר הם היו נתונים תחת חקירה, הנסיכה ובעלה חדלו להשתתף באירועים פומביים. כריסטינה וארבעת ילדיה עברו בשנה שעברה להתגורר בז'נבה, שם היא עובדת בקרן צדקה של בנק ספרדי. בעלה נשאר בספרד.

‏במוקד החקירה עומד מלכ"ר של אורדנגארין בשם ‏Noos‏. הוא מואשם בניצול קשריו לזכייה בחוזים להפקת אירועים במיורקה ובמקומות אחרים בספרד. השופט קסטרו מצא כי יש ראיות לכך שהקרן הזו גבתה יותר מדי שכר-טרחה על ארגון הכנסים, והחביאה חלק מהכספים מחוץ לספרד. ‏‎‎