משרד התקשורת לצרכנים: אל תיבהלו ממכתבי איקיוטק

מבהיר כי איקיוטק אינה יכולה לדרוש תשלום מהצרכנים, שכן רק חברות הסלולר יכולות לגבות חוב על שירותי תוכן ■ איקיוטק: ההודעה יוצרת בלבול; שלמו בהקדם

משרד התקשורת פונה בימים אלה בהודעה רשמית לצרכנים שקיבלו בחודשים האחרונים דרישת תשלום מחברת איקיוטק - ומבקש להבהיר כי גם אם נרשמו לכאורה לשירותי תוכן כאלה או אחרים באמצעות הרשת הסלולרית, הרי שמי שאמור לגבות חוב כזה הוא חברת הסלולר בלבד באמצעות חשבון הטלפון החודשי - ולא אף גורם אחר.

"המשרד פועל לבחינת החובות הנ"ל בשיתוף הרשויות המוסמכות, לרבות משטרת ישראל, ואנו נמשיך לעדכן את הציבור בכל התפתחות בנושא", נכתב בהודעה.

בחודשים האחרונים, בעקבות גל דרישות התשלום ששלחה איקיוטק באמצעות משרדי עורכי דין שונים לאלפי צרכנים שנרשמו לכאורה לשירותי אודישנים ושירותי תוכן אחרים בשנים 2006-2009, הגיעו תלונות רבות בנושא גם לפתחו של משרד התקשורת.

המשרד פתח בהליך בירור מול חברות הסלולר, במסגרתו נבדקו שורת שאלות רלבנטיות - כמו האם על-פי רישומיהן היה הלקוח מנוי על שירותי סלולר, האם הם נגבו באמצעות החברה, האם הועבר התשלום הלאה לחברת התוכן, והאם התקבלה דרישת ביטול של השירותים בשלב כזה או אחר. עם קבלת התשובה, פונה משרד התקשורת למשטרת ישראל עם ההתכתבויות ומבקש את טיפולה בנושא.

כך, למשל, בפנייתו של לקוח שטוען: "אני מכחיש כל הרשמה ביודעין לשירות שעולה כסף. גם אם נרשמתי לכאורה, אין סיכוי שהיה כתוב באופן בולט שהשירות עולה כסף, או שנשלח אליי טופס גילוי נאות. מעולם לא קיבלתי שירות, לא באינטרנט ולא בסלולר... בסוף שנת 2011 קיבלתי מסרונים על אודישנים, והתקשרתי לחברת הסלולר שינתקו את שירותי התוכן. כמו כן התקשרתי לחברת יוניסל לביטול השירות, אפילו החזירו לי סכום כסף... איני יכול להוציא חשבוניות ותדפיסי בנק 4 שנים אחורה, זה עולה כסף, אך דוחה על הסף את עילת התביעה".

משרד התקשורת בירר עם חברת הסלולר אם היו חיובים בגין שירותי תוכן בתקופה המדוברת. החברה השיבה שכן וצירפה חשבוניות. המשרד שאל אם המנוי שילם את כל החשבונות המדוברים, והחברה שוב ענתה בחיוב. לשאלה אם היו חיובים אחרים שלא נגבו, השיבה החברה בשלילה ופירטה כי סכומי הכסף הועברו לספק השירות.

המשמעות: גם אם נפל הלקוח במלכודת ההרשמה לשירותי התוכן מבלי ידיעתו, וגם אם עשה זאת מבחירה וביודעין - אין לו חוב עבור אותם שירותים, שכן חשבונות הסלולר שולמו כסדרם עד הפסקת השירות וניתוק הקו.

עם זאת מדגישים במשרד כי מוטב לצרכנים לא להתעלם מדרישת התשלום אלא לדרוש משולחי המכתב נתונים ומידע רלוונטי בקשר לחוב0 - מהו הגורם לחוב, באיזה שירות מדובר, באילו תאריכים - וכמובן מסמך המוכיח את קיומו של החוב. עוד ממליץ המשרד לפנות בכתב לאחראי פניות הציבור בחברת הסלולר שבה היו הצרכנים מנויים, ולבקש התייחסות כתובה ומנומקת לחוב. מומלץ לשמור על כל המסמכים.

עוד מציינים במשרד שלמתלוננים נשלחים מסרונים עם דרישה לתשלום חוב ובקשה ליצור קשר במספר המתחיל בקידומת 1-900 או 1-901: "החיוג למספרים אלו כרוך בחיוב בעלות גבוהה של 50 אגורות לדקה, בתוספת זמן אוויר".

איקיוטק: קוראים לחייבים לשלם

מחברת אקיוטק נמסר כי "משרד התקשורת התייחס אך ורק ללקוחות שהשירות סופק להם באמצעות הרשת הסלולרית, וכן סייג את המכתב אך ורק ללקוחות שקיבלו מכתב דרישה בגין שירותים שסופקו באמצעות הרשת הסלולרית. למיטב ידיעתנו, לא קיימים לקוחות כאלה, ולצערנו פרסום ההודעה על-ידי משרד התקשורת מייצר בלבול בקרב הציבור ומנוגד להחלטת בית המשפט.

"דרישת התשלום של החברה מגיעה בגין חוזה שחתמו עליו בעבור שירותים שסופקו באמצעות האינטרנט, כך שלמעשה הודעת משרד התקשורת ריקה מתוכן, שכן היא מתייחסת לקבוצת חייבים שכלל לא קיימת.

"אנו קוראים לחייבים לשלם את חובם בהקדם על מנת להימנע מתשלום ריביות. אנו קוראים לחייבים לשלם את חובם בהקדם, שכן השר גלעד ארדן לא ישלם במקומם את פסקי הדין ותיקי ההוצאה לפועל שייפתחו לחמקני התשלום".