חיים יבין על המלצות לנדס: "מציע להירגע ולראות מה ייצא"

בכירים ברשות השידור, בהווה ובעבר, מקבלים בתחושות מעורבות את ההמלצות על סגירת הרשות וביטול האגרה ■ דליה מזור: "זה כמו שסוגרים בית"

"כמו שסוגרים לך בית, זה עצוב וקשה מאוד לעכל את זה". כמה מהדמויות המוכרות מרשות השידור הביעו הבוקר (ה') צער רב למשמע מסקנות ועדת לנדס הקוראות לפירוקה של הרשות. עם זאת, יש שהרגיעו והזכירו כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה.

דליה מזור עבדה עשרות שנים ברשות השידור והייתה אחת מנשות הטלוויזיה הבולטות בערוץ הראשון. בין היתר היא הגישה את "מבט לחדשות" ואת "בוקר טוב ישראל". כששמעה על מסקנות הוועדה הקובעות שיש לסגור את המקום בו עבדה שנים רבות, היה לה קשה מאוד.

"זה עצוב לי מאוד", אמרה מזור בשיחה עם חדשות 2 Online. "אני לא חושבת שמי שעבד עשרות שנים במקום עבודה ונתן לו את חייו, יכול לחשוב שזה נכון לסגור אותו. אין בזה דבר משמח. אולי זה הצעד הנכון לעשות, אבל זה עצוב, כי המקום הגיע לאן שהוא הגיע".

"אני לא מתייחסת למה שטוב לציבור אלא למחשבות שלי - שזה כמו שמישהו בא וסוגר לך את הבית", הדגישה מזור. "לבי עם העובדים שיפוטרו".

גם יעקב אחימאיר, חתן פרס ישראל לתקשורת ואיש רשות השידור מזה שנים רבות, הצטרף לתחושות. "אני יכול להגיד שאני מרגיש עצוב מאוד", אמר אחימאיר.

יבין: "לנשום עמוק ולחכות"

המגיש המיתולוגי של ערוץ 1, חיים יבין, ביקש בשיחה עם חדשות 2 online להרגיע את הרוחות. "אני עוד לא רואה שסוגרים שום דבר", הזכיר יבין וציין כי לבו עם העובדים. "זו הוועדה ה-20 אם לא ה-30 במספר מאז כינון רשות השידור. היו עשרות ועדות, ושום דבר לא נעשה, ואני גם לא בטוח לגבי ההגדרה של שידור ציבורי. אני מציע לנשום עמוק ולחכות מה ייצא מהוועדה הזאת, על כולם להירגע".

נזכיר כי יבין היה בעברו מנהל הטלוויזיה הישראלית וזכה בפרס ישראל לתקשורת.

דניאל פאר, שפרש לפני 4 שנים מרשות השידור לאחר 47 שנים, היה בן פחות מ-20 כשהתחיל לעבוד שם. הוא הגיש את "מבט" לסירוגין וכן תוכניות שונות ובהן "על גלגלים", כמו גם אירועי תרבות רבים. "

אני חושש שסגירה טוטאלית תביא לכך שלא ירצו לקחת את המבוגרים, אלא צעירים לא מנוסים", אמר פאר בשיחה עם חדשות 2 Online. "זו לא רק המתת חסד אלא הוצאה להורג, והחולה עדיין לא גוסס, יש סימני חיים, וחבל שסוגרים".

יחד עם זאת, פאר הצטרף לתחושותיו של יבין וציין כי אין מגבלה עד מתי אפשר לדון בהמלצות של ועדת לנדס. "יש לי חשש שהממשלה, ראש הממשלה או הקואליציה לא ירצו כל-כך בקלות לשמוט מידיהם את האופציה שהם בשליטה כביכול", ציין, "אפילו הקואליציה, למרות מחיאות כפיים, לא תוסיף לנתק את עצמה מ'עטין' כזה".

מוועד עיתונאי קול ישראל נמסר כי הם יילמדו את מסקנות הוועדה בימים הקרובים ויגיבו במפורט בהמשך. "נעשה הכול כדי להבטיח שהשינוי שהוועדה שמה לה למטרה - בראש ובראשונה ניתוק הפוליטיקאים מהשידור הציבורי ויצירת שידור ציבורי אמיתי ועצמאי - אכן יתרחש", הם ציינו. "לא נוותר לרגע על זכויותינו ועל הזכויות המגיעות לשאר העובדים ברשות. לשם כך אנו מצפים לניהול משא-ומתן איתנו בעניין זה".

"התוכן של ערוץ 1 - הארדקור תרבותי"

מוטי שקלאר, מי שהיה מנכ"ל רשות השידור בין השנים 2006-2011, הביע שביעות-רצון ממסקנות ועדת לנדס, שכן לטענתו, כבר בתקופתו הוא ואנשיו חשבו על אפשרות מעין זו. "אם מסתכלים מלמעלה על הסיפור הזה, השידור הציבורי חייב לעבור את הטלטלה הזאת", קבע בשיחה עם חדשות 2 Online.

שקלאר, המשמש היום כיו"ר הערוץ הישראלי-יהודי שנמצא בהקמה, אומר כי הנקודה המשמעותית ביותר היא האוריינטציה של התוכן בערוץ: "האם הערוצים אמורים להתמודד מול הערוצים המסחריים, או שהם יודעים לבדל את עצמם ואומרים שהתוכן שלהם יהיה שונה לחלוטין והרייטינג הוא לא רלוונטי? כבר אז המלצתי שלא להיות בוועדת המדרוג".

לדבריו, התכנים הם בעלי ערך ציבורי רב שגם עוד 100 שנה יהיה להם שימוש מחקרי או ארכיוני. "בניגוד לריאליטי שיום אחרי שהיא מסתיימת היא צוללת, התוכן מערוץ 1 הוא מגובש ומוצק, שנוגע להארדקור התרבותי שלנו".

הוא ציין כי השינוי ייצר תוכן חדש וכן ידרוש התייחסות לתשתיות ולהסכמי העבודה. באשר לתשלום האגרה הוא אומר כי כבר בעבר ניסה לבטל את התשלום, אך ההתנגדות הייתה עצומה.

"כל מיני גורמים אמרו שבכך יהיה תלות של רשות השידור בממשלה", סיפר שקלאר. החיסרון היחיד, לטענתו, הוא תהליך הבדיקה הממושך שלא ברור איך יסתיים. "התהליך הזה מבורך - אם לא היו עושים את זה, רשות השידור הייתה גוועת, וזה כבר קורה".

עובדים רבים יפוטרו, האגרה תבוטל

לפי המלצות ועדת לנדס, שפורסמו היום, תפורק רשות השידור, ותקום רשות חדשה בתקציב נמוך יותר. כמו כן, החל מ-31 במארס 2015 תבוטל אגרת הטלוויזיה.

שר התקשורת הכריז במסיבת עיתונאים כי כחלק מהמתווה המוצע תוקם מינהלת חדשה שתקים את הערוץ החדש. במקביל, גוף שימונה לנושא יפרק את רשות השידור. רשות השידור החדשה תכלול את 8 רשתות קול ישראל ו-3 ערוצי טלוויזיה: ערוץ 1, שיהיה הערוץ המרכזי של השידור הציבורי; ערוץ 33 בערבית; וערוץ לילדים, בני 6-15, שיחליף את הטלוויזיה החינוכית.

כמו כן, תוקם חטיבת חדשות מאוחדת שתכלול את חדשות הטלוויזיה והרדיו בעברית והחדשות בטלוויזיה וברדיו בערבית.

"עובדים רבים של רשות השידור יפוטרו", התריע שר התקשורת גלעד ארדן, אך הבטיח: "הם יזכו לפיצויים הולמים".

עמדה: ביטול אגרת רשות השידור מבורך - אך לגמרי לא מספיק

כצעד מחאה על ההמלצות, עשרות עובדי רשות השידור יבלו את יום ראשון הקרוב בקברי הצדיקים בצפון הארץ ויבקרו בהר מירון ובקברו של התנא רבי יהודה בר' אילעי. מדובר באתר שלטענתם מסוגל "לדאוג לפרנסה ולבטל את רוע הגזירה".

מי משארגנו את הנסיעה לתפילה היו העיתונאי אורי רווח ואסייג בן-חמו מוועד העובדים ברשות השידור, שציינו כי היו עיתונאים שבעקבות ההודעה הבוקר ביקשו להצטרף לנסיעה.

שלשום (ג') ערכו עיתונאי הרדיו של קול ישראל כנס תמיכה בתחנת הרדיו הציבורית, לקראת פרסום מסקנות ועדת לנדס, שהיו אמורות להתפרסם אתמול, אך בשל השתלטות צה"ל על ספינת הנשק בלב ים, הצגתן נדחתה להבוקר. בכירי התקשורת השתתפו בכנס, ובהם בכירים מכלי תקשורת רבים.