משרד השיכון: אופציה לרכישת דירה לא תקנה 0% מע"מ

שלמה בן אליהו מזהיר את רוכשי הדירות מפני חתימה על הסכמים מותנים מול קבלנים לרכישת דירות טרם כניסתו לתוקף של החוק

ההכרזה על תוכנית המע"מ בגובה אפס אחוז לפני כחודש מכניסה כעת את ענף הנדל"ן למגננה. רבים מרוכשי הדירות מעדיפים להמתין כעת עם הרכישה והקבלנים שחוששים מתקופת יובש במכירת הדירות יוצאים במבצעים שונים. חלק מהמבצעים מציעים לרוכשים לחתום על הסכם אופציה שיבשיל עם כניסת הטבת המע"מ לתוקף.

מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן אליהו, מזהיר את רוכשי הדירות מפני חתימה על הסכמים מותנים מול קבלנים לרכישת דירות טרם כניסתו לתוקף של החוק שיאפשר אפס אחוז מע"מ. לדברי בן אליהו: "יש היום כל מיני מבצעים של קבלנים שמשמעותם חתימת הסכמי אופציה על ידי הרוכשים כדי לקבל את הטבת המע"מ בשיעור אפס בעתיד. מדובר בדבר בעייתי שהרוכשים צריכים לקחת בחשבון משום שהחלטת מע"מ בשיעור אפס קובעת בצורה חד משמעית שמי שחתם הסכם לרכישת דירה וביטל לא יהיה זכאי להטבה. חוזה אופציה או קומבינציה הוא הסכם מקרקעין לכל דבר ולכן מי שיבחר לעשות כך צריך להבין שמאוחר יותר הוא לא יהיה זכאי להטבה".

באותו הזמן, הטבת המע"מ איננה התוכנית היחידה שעומדת כעת על הפרק וגם הסכמי הגג ותוכנית מחיר המטרה אמורות להוביל להגדלת ההיצע ובטווח הרחוק יותר לירידת מחירי הדירות.

מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, סבור שכל המהלכים יחד 'יעשו את העבודה', לדבריו, אולם מדגיש כי הטבת המע"מ לבדה לא תוכל לתת את הפיתרון וצריך להינתן גם מענה למשפרי דיור. "תוכנית מע"מ בגובה אפס היא תוכנית טובה", אמר ליברמן ל'גלובס', "אבל היא תסית את כל משפרי הדיור ליד שנייה, מה שעלול להעלות את המחירים. לכן תוכנית מחיר מטרה חייבת לכלול גם את משפרי הדיור".

ליברמן סבור כי הסכמי הגג שנחתמו עם הרשויות המקומיות ועתידים עוד להיחתם יגדילו את ההיצע ומסביר כי מדובר בראש ובראשונה במתן ודאות לענף: "עד היום לא ניהלו את קרקעות המדינה כמו שצריך. לא עבדו נכון ואני אומר את זה חד משמעית. הסכמי הגג מאפשרים שיתוף פעולה ולוח זמנים ידוע וקבוע מראש, זה כל הסיפור. וזה ישפיע על השוק. כולם כבר מבינים שאם לא יפעלו אחד עם השני במטרה להוריד את מחירי הדירות הם בסוף ימצאו עצמם תלויים אחד ליד השני".