מחדל המוניות בנתב"ג

פיראטים בנתב"ג: גובים מכם עמלה, כדי לקחתם מכם עוד כסף

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

תחנת המוניות "הדר", המפעילה הבלעדית של הסעות מנתב"ג, גובה מכל נוסע תוספת תשלום בדמות עמלה של 5 שקלים עבור שירות שנושא את הכותרת: "אישור יציאה מנתב"ג". העמלה הזו היתה חלק מצו הפיקוח על המחירים במשך שנים רבות, וקובעה בחוק שנחקק בדיוק לפני שנה, כלומר בתקופה שבה החלו לצמוח פתרונות טכנולוגיים שמאיימים על מונופולים תחבורתיים כמו זה שמסתמן בשדה התעופה.

על החוק חתומים שר התחבורה ישראל כ"ץ ושר האוצר יאיר לפיד.

בשבוע שעבר נכנסנו לעובי "צו ההרחקה" התמוה שהוציאה רשות שדות התעופה לפתרון טכנולוגי מסוג זה, בדמותה של אפליקציית ההסעות גט טקסי. אין צורך לחזור על הסערה שפרצה בעקבותיו, לא כל שכן כשהעניין תלוי ועומד בימים אלה בבג"ץ.

תחנת הדר לוקחת שבויים

בחוק עצמו אין שום נימוק באשר לנחיצות עמלת חמישה השקלים, אז יצאנו לברר את הדבר עם משרד התחבורה. שאלנו על מה בדיוק גובים מכל נוסע משדה התעופה, כסף נוסף לתעריף הנסיעה הרגיל.

התשובה שקיבלנו הייתה מאלפת: התוספת, אמרו לנו שם, היא עבור "העסקת כוח-אדם לפיקוח ובקרה על המוניות הפועלות מנתב"ג ומניעת פעילות בלתי חוקית של מסיעים פיראטים", כמו גם בגין "זמן המתנה בשדה, שהוא גבוה מהמקובל בשאר המקומות, ועבור מקומות חניה".

במילים אחרות: תכלית התוספת שאנחנו משלמים למוניות המסיעות אותנו משדה התעופה היא מימון של מנגנון שידאג לכך שנהגים כמו אלה של גט טקסי, לא יוכלו להגיע לנתב"ג ולאסוף נוסעים, ולערער על הבלעדיות של מוניות "הדר", שבחיק נהגיה רוצים שנישאר שבויים.

מי כאן הפיראט?

פיתוחים טכנולוגיים כמו גט טקסי (וגם אפליקציות מוניות והסעות אחרות) מייתרים את ההמתנה בחניה שאותה רוצים לחסוך בנתב"ג, כמו גם את זמן ההמתנה של הנוסע. הם מקלים מאוד על הזמנת הנהג והקשר איתו ועל התשלום שיכול להיעשות מחשבון קבוע, בלי צורך בהכנת כסף מזומן וחישוב עלות הנסיעה מראש.

יתר על כן, אפליקציות טכנולוגיות הן ההגנה המושלמת נגד "נהגים פיראטיים".

ההסעה שנזמין דרך אפליקציית הסעות, מכל סוג שהוא, לעולם תהיה הבטוחה ביותר: הנהג שלה מזוהה עד אחרון פרטיו האישיים במערכות מקוונות, מערכת מיקום לוויינית עוקבת אחר מסלול נסיעתו במחשב שירות לקוחות ומופיעה על מסך הסלולר של הנוסע, וניתן ליצור איתו קשר ולדעת את מיקומו בכל רגע נתון בזמן הנסיעה, לפניה ואחריה.

ברש"ת מנסים לשכנע אותנו אחרת, ושר התחבורה ואנשי משרדו לא רק שאינם מעודכנים בטכנולוגיות החדשות הקשורות לתחום סמכותם, הם לא מתביישים למנוע מכם את הזכות לבחור מי יסיע אתכם, ובנוסף לכל גם לקחת מכם כסף על זה.

הכחלון של התחבורה

לו אני שר התחבורה השואף להצטייר כמי שמגלה רגישות כלפי צרכנים קטנים במהלכיו לעידוד תחבורה ציבורית, הייתי מתחילה כאן - בקיצוץ עמלה מיותרת על "יציאה משדה התעופה". כן, כ"ץ, קדימה - תהיה ה"כחלון" של התחבורה. מה יש?

עמלה זו היא חסרת תכלית, ויותר מכך היא מציגה את משרד התחבורה כמי שתקוע בעבר, במקום להתבונן קדימה, לאמצעי התחבורה של העתיד.