נעילה שלילית בבורסה; בריינסווי קפצה 3.5%, נייס 2.2%

בצה"ל שוקלים מבצע קרקעי נוסף ■ המדד המשולב למצב המשק בחודש יולי נותר ללא שינוי ■ החברה לישראל פרסמה נתונים ראשוניים מהדוח הרבעוני של צים

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') בירידות שערים על רקע הדשדוש בוול סטריט ובעיקר נוכח ההסלמה במבצע "צוק איתן" בעוד צה"ל שוקל מבצע קרקעי נוסף. רה"מ נתניהו אמר היום כי המבצע צפוי להימשך גם לאחר פתיחת שנת הלימודים וביקש שוב לשמור על אורך רוח. מחזור המסחר נותר נמוך בסיום והסתכם בכ-404 מיליון שקל.

תחילה ל"צוק איתן". ירי הרקטות לעבר ישראל נמשך גם במהלך סוף השבוע וגבה מחיר דמים. ביום שישי נהרג דניאל טרגרמן בן ה-4 מנפילת פצמ"ר בבית מגורים בקיבוץ נחל עוז. רה"מ נתניהו אמר בעקבות מות הילד כי "חמאס ישלם מחיר כבד". שעות ספורות לאחר מכן נפצע חייל בן 20 באורח אנוש מפגיעת רקטה בכביש בגן יבנה. ביום שבת החלט צה"ל לפזר כרוזים ברצועת עזה המזהירים את התושבים כי "המערכה פתוחה", וזאת לאחר שגורם ביטחוני אמר כי בצבא שוקלים עוד מבצע קרקעי ברצועה.

בנק לאומי קרא בסוף השבוע למשקיעים להימנע ככל הניתן מהשקעות בבורסה בישראל בגלל "צוק איתן". בסקירה השבועית כתבו כלכלני הבנק כי "בטווח הקצר, השפעת האירועים הבטחוניים על השוק המקומי הייתה מתונה. עם זאת, השילוב של פעילות כלכלית ממותנת (עוד לפני חודש יולי) וההשלכות האפשריות של הלחימה על הכלכלה הישראלית ברבעון השלישי של השנה (וגם במישור התקציבי) מגדילים את הסיכון בשוק המקומי. לפיכך, אנו נותרים בחשיפה נמוכה יחסית למניות ואג"ח בישראל".

למשקיעים תינתן השבוע הזדמנות נוספת לאמוד את עומק ההאטה בצמיחת המשק, עם פרסום נתוני מקרו חשובים. ביום ראשון יפורסם נתון המכירות ברשתות השיווק בחודש יולי - החודש בו החל מבצע "צוק איתן". ביום שני יפורסמו נתוני תעסוקה לחודש יולי, נתון ייצוא השירותים ביוני וכן לינות במלונות ביולי. זאת, בעוד גורמים בענף התיירות מתלוננים על פגיעה קשה בענף נוכח המצב הביטחוני.

ביום חמישי יפורסמו נתוני מכירות דירות וביקוש לדירות חדשות ביולי וכן היקף הרכישות בכרטיסי אשראי בחודש החולף.

הבוקר פרסם בנק ישראל את המדד המשולב למצב המשק לחודש יולי, שמעיד על החרפת ההאטה נוכח "צוק איתן". המדד נותר ללא שינוי בעוד שבחודשים קודמים הוא עלה בקצב מתון של 0.1%-0.2%. בבנק ישראל מודים כי ההרעה במדד המשולב "משקפת חלק מההשלכות הכלכליות של המצב הביטחוני".

בוול סטריט ננעל ביום ו' המסחר בירידות קלות בעוד המדדים המובילים ממשיכים לשהות בשיאים. מדד S&P 500 בשיא היסטורי והנאסד"ק בשיא של 14.5 שנים. המדדים דשדשו ביום שישי לאחר שיו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן אמרה בכנס השנתי בג'קסון הול כי שוק העבודה עדיין צומח באיטיות חרף כל מאמצי הפד. נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי קרא לממשלות לעשות יותר כדי להאיץ את הצמיחה בגוש האירו.

מבין המניות שבלטו בשוק, נציין את טבע שחוזרת מוול סטריט עם פער שלילי של 1.1%, כן פייט ביופרמה עם פער חיובי של 3% ונייס עם פער חיובי של 2%.

מניית בריינסוויי סיימה בעליות לאחר שדיווחה כי NGS (רש"ת: National Government Services), חברה המספקת שירותי בריאות עבור מדיקייר (תוכנית הבריאות הפדרלית בארה"ב) במדינות רבות בארה"ב, עדכנה את הכיסוי הביטוחי במדינת ניו יורק ובמדינות ניו-אינגלנד, ויסקונסין, אילנוי ומיניסוטה, כך שיכלול טיפולים ב-TMS, המכשיר שפיתחה בריינסוויי - לרבות deep TMS - לחולי דיכאון שלא הגיבו לטיפול תרופתי ובהתאם לקריטריונים המוגדרים בפוליסה הדומים לקריטריונים של חברות ביטוח אחרות.

עונת הדוחות נמשכת ובימים האחרונים הציגו תוצאות בנק דיסקונט, לאומי וחברות גדולות נוספות. כלל ביטוח דיווחה הבוקר על ירידה של 64% ברווח הרבעוני והחברה לישראל פרסמה נתונים ראשוניים מדוחות חברת הספנות צים המעידים על צמצום ההפסד חרף ירידה בהכנסות.