הריבית הנמוכה "מחקה" את רווחי כלל ביטוח ברבעון

חברת הביטוח נאלצה לרשום ברבעון הפרשות בהיקף של כ-102 מיליון שקל לעתודות ביטוח החיים, ובמחצית הסתכמו ההפרשות בכ-133 מיליון שקל ■ המנכ"ל כהן: "השנה הקשה בקריירה שלי"

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

סביבת הריביות הנמוכה בארץ ובעולם סייעה בשנים האחרונות לגאות בשוקי ההון, והובילה בין היתר לרווחיות משופרת בתוצאות חברות הביטוח. ואולם, התמשכותה משפיעה עתה לשלילה על תוצאותיהן. לאחר הראל בשבוע שעבר, הגיע היום תורה של כלל ביטוח , בניהולו של איזי כהן, לדווח על ירידה חדה ברווחיה.

ברבעון השני ביצעה כלל ביטוח הפרשות בהיקף של כ-102 מיליון שקל לאחר מס לעתודות ביטוח החיים, בשל סביבת הריבית הנמוכה. בשל כך, בעיקר, רשמה החברה צניחה של כ-97% ברווח הנקי שהסתכם בפחות מ-4 מיליון שקל, בעוד שהרווח הכולל ירד בכ-64% לסך של כ-50 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של 2014, ההפרשות לעתודות בביטוחי החיים ובביטוח הכללי, לנוכח הריבית הנמוכה, הסתכמו כבר בכ-133 מיליון שקל לאחר מס. בעיקר בשל כך רשמה הקבוצה קיטון של כ-30% ברווח הנקי במחצית לכ-159 מיליון שקל. בשקלול רווחי השקעה שנזקפו להון, נרשמה עלייה מתונה של 3% ברווח הכולל שהסתכם במחצית השנה הראשונה בכ-251 מיליון שקל.

לדברי המנכ"ל כהן, "כלל ביטוח ממשיכה ליישם את האסטרטגיה שנקבעה תוך טיוב העסק, היפרדות מעסקים שאינם רווחיים ושיפור התוצאות החיתומיות בכל ענפי הביטוח". עוד לדבריו, "השנה האחרונה הייתה הכי קשה ועמוסה בכל הקריירה שלי, כולל תקופת הסדר החוב שהובלתי באפריקה ישראל. טיפלתי בעשרות חזיתות, ובחודשים האחרונים אני מתחיל לקטוף את הפירות ואני אופטימי. אנו חברה מתחדשת שתוביל את הענף".

דוחות כלל ביטוח כוללים שורת השפעות חד פעמיות. מדובר בהגדלת עתודות בביטוח הסיעודי בהיקף של כ-22 מיליון שקל, והגדלת התחייבויות בביטוח חיים בשל עדכון אומדן מימוש הקצבה בכ-38 מיליון שקל (כ-18 מיליון שקל ברבעון השני).

כמו כן, ברבעון השני רשמה החברה הפסד של כ-17 מיליון שקל כתוצאה מהפחתה בשווי החזקות כלל פיננסים באג"ח לא סחירות של אלון דלק. זו קשורה בעסקה שנעשתה לאחרונה בנייר ערך זה, אשר הובילה מוסדיים נוספים למחוק מערכו בספרים שלהם.

מנגד, החברה גם נהנתה מכמה הטבות חד פעמיות ברבעון האחרון. בראש ובראשונה מדובר בהחזקה ביצרנית מוצרי הבטיחות לרכב מובילאיי, שהניבה לכלל ביטוח רווח סך של 76 מיליון שקל לפני מס כתוצאה מהנפקתה בוול סטריט. במסגרת ההנפקה מימשה כלל ביטוח כ-50% מהחזקותיה בחברה.

לצד זאת, החברה נהנתה במחצית הראשונה מרווח הון חד פעמי נוסף של כ-20 מיליון שקל, כתוצאה ממכירת בניין המטה במרכז ת"א והמעבר למגדל עתידים, וכן משיערוך נדל"ן בסך של כ-33 מיליון שקל כתוצאה משינוי ייעוד מ"שימוש עצמי" ל"השקעה".

ביטוח החיים חטף, הביטוח הכללי נהנה

בבחינת תחומי הפעילות של החברה, עולה כי ההכנסות מפרמיות קטנו בכ-3%, כתוצאה מטיוב התיק לדברי החברה. תחום ביטוח החיים חווה את הפגיעה החזקה ביותר, כתוצאה מהשפעות הריביות הנמוכות, ועבר להפסד (הן ברבעון השני והן במחצית).

בגמל ובפנסיה נרשמה יציבות, כשהרווח במגזר ביטוחי הבריאות במחצית גדל למרות ירידה ברווח הכולל ברבעון (כתוצאה מההפרשה בסיעוד ומתוצאות השקעה חלשות יחסית). במגזר הביטוח הכללי רשמה החברה גידול ברווחיות, תוך הצגת שיפור חיתומי בפעילות הביטוח, לצד שיפור בתביעות ובנטרול ההשקעות.

עם זאת, ביחס למה שצפוי לקרות בשוק ההון, כהן פחות חיובי: "אני לא אופטימי במיוחד לגבי שוק ההון, ולדעתי השנה כנראה לא תהיה מוצלחת מדי" אמר. בהתייחס לפעילות במשק, הוא ציין כי "עדיין לא מרגישים האטה בעסק, וגם בתקופת הלחימה המכירות היו בסדר".

תוצאות כלל ביטוח 24-8
 תוצאות כלל ביטוח 24-8