שר השיכון מתחייב: "עד סוף החודש ישווקו מכרזי מחיר מטרה"

אורי אריאל: "לא יאוחר מ-19 בנובמבר יאושר חוק מע"מ אפס וב-20 בנובמבר שתי התוכניות שכבר מוכנות ליציאה ייצאו לפועל ■ "בין 12 אלף יחידות דיור ל-15 אלף יחידות דיור ישווקו במחיר מטרה כבר בשנה הקרובה"

אורי אריאל / צילום: אוריה תדמור
אורי אריאל / צילום: אוריה תדמור

"לא יאוחר מ-19 בנובמבר יאושר חוק מע"מ אפס וב-20 בנובמבר שתי התוכניות שכבר מוכנות ליציאה ייצאו לפועל. עד סוף נובמבר 2014 ישווקו מכרזים של מחיר מטרה". כך התחייב היום (ה') שר השיכון אורי אריאל בכנס של ארגון הקבלנים והבונים של תל אביב-יפו ובת ים המתקיים באילת. עוד הבטיח השר כי הוא פועל להגברת השקיפות ברשות מקרקעי ישראל ובקרוב ישיבות המועצה ישודרו באינטרנט.

"בין 12 אלף יחידות דיור ל-15 אלף יחידות דיור ישווקו במחיר מטרה כבר בשנה הקרובה", המשיך ואמר שר השיכון, "אתם הקבלנים צריכים לדעת איפה ישווקו מכרזי מחיר מטרה ולהתכונן לזה. זה ישפיע על השוק. המקומות הראשונים יהיו מודיעין, ראש העין ואולי גם ירושלים". נציין כי במסגרת תוכנית מחיר מטרה התחייב משרד השיכון לשווק 11 אלף יחידות דיור כבר ב-2015 ועוד כ-6,000 יחידות דיור ב-2014, כך שהמספרים עליהם דיבר השר אריאל אינם חדשים ואף מקלים.

השר אריאל התייחס גם לתוכניות נוספות אותן מקדם משרדו כעת: "אנחנו פועלים לקדם עשרות אלפי יחידות דיור מאושרות במגזר הכפרי. יש התנגדות מצד אגף תקציבים כי זה יעלה בין 140 מיליון שקל ל-160 מיליון שקל בשנה. אנחנו גם מבקשים להביא לקבינט הדיור החלטה שתמזער את האפשרות להשתמש בדירות מגורים כמשרדים. זו גם תהיה תוספת להיצע יחד עם כל התוכניות הקיימות".

השר ענה לטענות הקבלנים על כל שהתוכניות החדשות רק פוגעות בענף ולא מובילות לירידה במחירי הדירות ואמר: "אני רוצה שהקבלנים ירוויחו. אחרת הם לא יבנו. נכון שיש החלטות שנראות לכם גרועות ולא נכונות אבל אנחנו מבינים טוב מאוד שאם לא תרוויחו לא תבנו", אמר השר אריאל לקבלנים, "אנחנו יודעים ששם המשחק הוא שיווקי הקרקע ואנחנו עושים את כל המאמצים ועולים כל שנה ב-10%. אבל יש פער של עשור ולוקח זמן להדביק אותו. אני לא מכיר פטנט כזה".

בסיום דבריו אמר השר כי קיבל החלטה לשנות את שם משרד הבינוי השיכון ולהפוך אותו רק למשרד הבינוי, "מילה אחת, שם אחד, וזה כבר קיבל את אישור הממשלה".

אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים אמר בכנס: "הצעירים מיואשים וכבר מתחילים לדבר על ירידה מהארץ. הם לא בוכים על מילקי אלא על יוקר המחייה ומחירי הדירות הגבוהים. אנחנו צריכים להביא לשינוי במערכת, שינוי תפיסתי שישאיר בארץ את הצעירים.

"פתרון מצוקת הדיור בישראל נראית עדיין כבלתי אפשרי, חייבים למצוא ולקדם דרכים לדיור בר השגה. האזרחים בישראל בשנת 2014 נאלצים להתמודד עם מחירי שכירות גבוהים ולא יכולים לרכוש דירה. ממשיכים לדבר על הבאת עובדים זרים מסין אבל שום דבר לא מתקדם. חייבים להתערב ולשנות את מדיניות שיווק הקרקע לבנייה למכירה ולהשכרה", אמר.

גם נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל השתתף בכנס ואמר: "אנחנו בתקופה בעייתית, ולא רק בנדל"ן. הצמיחה בישראל שואפת לאפס והכל בגלל אוירה של מלחמה נגד עסקים בישראל. חברות בניה של 60 שנה נמצאות בקשיים כלכליים בגלל שלא מקבלים תמורה על עבודות שביצעו. הרבה פעמים המדינה בעצמה מתמהמהת עם התשלומים. זו שערוריה".

בובליל גם התייחס לתוכניות הממשלה להורדת מחירי הדירות ואמר: "יש את מע"מ אפס, תוכנית שמקודמת בכנסת וכולם אומרים שזו תוכנית טובה וגדולה. אבל ענף הבנייה נכנס לכאוס בגלל החוק הזה. הממשלה מצפה שקבלנים ילחצו וימכרו דירות ב-700 אלף שקל. אבל זה לא יכול לקרות כי העלויות הנלוות גבוהות יותר. מדברים על ירידה של 20% במחירי הדירות - זה לא יקרה, זה רק שאיפות.

"אין עובדים לבנות את הבניינים, המדינה ממקסמת את הרווחים מהקרקע ולא עושה מספיק כדי להגדיל את היצע הדירות המתוכנן שיענה על חוסר של מאות אלפי יחידות דיור. כל הזמן אומרים לנו לבנות ולבנות אבל באותו הזמן, ואני אומר את זה בצורה עדינה, אומרים לנו שיחסלו אותנו. ברשויות המקומיות לא רוצים שנבנה דירות ויש השתוללות עם המיסוי. אנחנו חברות פרטיות וצריכים לתת לנו לעבוד. כל מי שקורה לציבור לא לקנות דירות עושה נזק גדול. פגשתי לאחרונה את יוג'ין קנדל שאמר לפני כמה שנים לא לקנות דירות ואמר שגם לבת שלו אמר לא לקנות וגם הוא הודה שזו הייתה טעות", לדבריו.