כץ: "בניגוד לתחום התשתיות, בנדל"ן אין תחרות אמיתית"

שר התחבורה ביקר בחריפות את מדיניות הממשלה בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין ואמר כי "מינהל מקרקעי ישראל מספסר בקרקע. צריך להקים חברות בת שיתחרו זו בזו, ויתוגמלו על פי כמות השיווקים"

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

"בניגוד לתחום התשתיות, אין תחרות אמיתית בענף הנדל"ן למונופול הממשלתי והוא מינהל מקרקעי ישראל שמספסר במחירי הקרקע", כך אמר הערב שר התחבורה ישראל כץ בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין המתקיים במלון דן באילת.

כץ מנה מספר רפורמות בתחום התשתיות שמטרתן הגברת התחרות כמו רפורמת השמיים הפתוחים, והרפורמה בנמלים. "מדוע ההתקדמות בנושא התשתיות לא מתרחשת בשוק הנדל"ן? בעיקר כי אין תחרות אמיתית. איך יכול להיות שבתחום התשתיות מביאים לפה חברות בינלאומיות שמתחרות פה בחברות הישראליות, אבל חברות זרות לא מתחרות בענף הבנייה? אין להן יכולות? הסיבה שזה לא קורה היא שכולם שותפים בסחר בקרקע ולא בביצוע עצמו, ששולי הרווח בו לא משמעותיים. המדינה מרוויחה מהקרקע וגם הקבלנים שקונים את הקרקע. בשורה התחתונה זהו תחום שאין בו תחרות, ותחום שאין בו תחרות, גם אין בו תוצאות וזה באשמת הממשלה".

כץ התייחס למצב שבו מינהל מקרקעי ישראל משווק באופן בלעדי את הקרקע ואמר כי הוא סבור שיש לשנות את השיטה הקיימת. "כשמקימים ישוב יוקרתי למשל, שלא פותר בעיות דיור ויכול לקנות שם מגרש רק מי שיש לו הרבה כסף, זה מעיד על חוסר תחרות. צריך להקים חברות בת שיתחרו זו בזו, והעובדים יתגומלו תמורת הצטיינות בשיווק הקרקע".

גם יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס ביקר את מדיניות הממשלה ביחס לשוק הדיור. "הממשלה קוראת לציבור לא לקנות דירות כי ההוזלה בדרך" אמר דנוס "האם יעלה על הדעת ששרים יגידו לא לקנות אוכל כי המחירים יקרים מידי? מה זה הקרקס הזה? מי ישלם על העיכוב? תוכנית מע"מ אפס לא תביא להורדת מחירים, אלא להפך", אמר דנוס.

"היא אולי תגרום ל-10,000 זוגות צעירים שלא חשבו בכלל לקנות דירה, כן לקנות דירות, אבל מאות אלפי משפחות אחרות שלא עונות על הקריטריונים תשלמנה מיליארדי שקלים על מחיר הפופוליזם של שרים בממשלה".

דנוס הוסיף כי "אומרים שאנחנו השמאים אינטרסנטים. אז אני אומר נכון. אנחנו אינטרסנטים. אנחנו אזרחים עם ילדים שרוצים לדאוג לעתיד שלהם. לצערי שנת 2015 לא תהיה שנת בשורה לענף הנדל"ן. אנחנו כשמאים מעריכים שבחודשים הבאים המחירים יוסיפו לעלות. גם תוכנית מחיר מטרה לא תועיל ולא תביא לשינוי בענף. הפיתרון למצב הדיור בישראל הוא הגדלת היצע והוצאה לפועל של פרויקטים לדיור להשכרה ארוכת טווח".

בניגוד לדנוס, אמר נשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל כי הוא סבור שהרעיון של תוכנית מע"מ הוא רעיון טוב, אבל הישום שלו גרוע. "אי אפשר לצאת בהצהרה על תוכנית לפני חודשים ארוכים, ולהכניס את השוק לקיפאון ולאי וודאות".

בנוסף התייחס בובליל לקמפיין של משרד השיכון ברדיו הקורא לציבור לא לקנות דירות כעת ולהמתין לדירות מוזלות ב-20% במסגרת מחיר מטרה. "הדירה הראשונה שתיבנה במחיר מטרה, תיבנה לפחות בעוד שנה וחצי מהיום. ועד שזה יקרה, הזוגות הצעירים יספגו עליית מחירים שתתקזז עם ההנחה. אני אומר לממשלה קודם כל תסללו כביש, תביאו לזה תקציב ואחר כך תשווקו את זה לציבור. אלה רק דיבורים ומדיבורים וקמפיינים לא נבנתה דירה אחת".

הוא הוסיף ואמר כי "שר הבינוי אורי אריאל קורא לנו הקבלנים לפשוט רגל. מה יקרה לקבלן שקונה היום קרקע במחיר מלא, ועוד מעט המדינה תמכור בסמוך קרקע ב-20% פחות במסגרת מחיר מטרה?זאת תחרות?".