"כניסה לרשימה השחורה - תסריט האימה של הבנקים בשווייץ"

בעקבות דיווח כי בנקים בשווייץ החלו לסגור חשבונות של ישראלים שלא דיווחו על כספיהם, מסבירים מומחי מס: "הבנקים בשווייץ מביאים בחשבון שעצימת עיניים תהיה בעוכריהם. הם חוששים מתביעות ומסנקציות כלכליות"

בנק HSBC / צלם: רויטרס
בנק HSBC / צלם: רויטרס

"לשווייץ הגיעו כספים מכל העולם, גם כספים מישראלים, בגלל המערכת הבנקאית הייחודית שם. במשך שנים הבנקאות השווייצרית שגשגה רק בגלל סיבה אחת - החיסיון הבנקאי; אך לאט-לאט המערכת הבנקאית בשווייץ הופכת לבנקאות רגילה. היא תצטרך לעבור לתחרות בעולם. שווייץ הבינה שהיא לא יכולה להתקיים כמו שהייתה", כך אומר עו"ד משה מזרחי, לשעבר היועץ המשפטי של רשות המסים, וכיום שותף במשרד משה מזרחי-נח-קריגל. "הגיעו אליי לקוחות ישראלים שסגרו להם את החשבונות בשווייץ ושלחו להם צ'ק בנקאי, וכל זה בגלל שהם לא דיווחו כדין על החשבונות בארץ".

לדברי מזרחי, התפיסה העולמית בנוגע להחזקת חשבונות בנק של אזרחים זרים, בעיקר בשווייץ, השתנתה לחלוטין בעקבות המלחמה שמנהלות מדינות רבות, ובראשן ארה"ב, בהון השחור המוחזק על-ידי אזרחיהן בחו"ל. מזרחי ומומחי משפט ומס נוספים מדגישים את החשש של הרשויות והבנקים בשווייץ שלא "ליישר קו" עם הדרישות העולמיות למלחמה בהון השחור. הפחד העיקרי הוא מתביעות משפטיות וסנקציות שיינקטו נגדם.

"הבנקים בשווייץ, כמו גופים אחרים בעולם, לא רוצים להיות במצב שמפעילים עליהם סנקציות כלכליות", מסביר מומחה משפטי בתחום. "חלק גדול מהמוסדות מביאים בחשבון שעצמית עיניים מוגזמת עלולה להיות בעוכריהם - או שהם ייאלצו להספיד את הרישיונות שלהם או להיכלל ברשימות שחורות - שזה תסריט האימה הכי מבעית שלהם. לא מעניין אותם אם הלקוחות יעזבו. הם רק רוצים שיהיו להם ראיות שבעלי החשבונות אכן משלמים מסים כמו שצריך".

הקשחת תנאים

באחרונה העלתה רשות המסים מדרגה במלחמתה בהון השחור שמחזיקים ישראלים בחו"ל, ובמיוחד בחשבונות בנק שווייצריים בלתי מדווחים. בחודשים האחרונים נחקרו לפחות 28 ישראלים בחשד להחזקת חשבונות סודיים בבנק UBS שווייץ.

בדצמבר האחרון חשף "גלובס" כי הבנקים השווייצריים החלו לדרוש מלקוחותיהם הישראלים אישורים כי הם שילמו מס כדין בארץ על נכסיהם בבנקים. זאת, לאחר שבאוקטובר האחרון נפגש ראש רשות המסים, משה אשר, עם שורה של בכירים בבנקים שווייצריים, כדי לדון איתם במאמצי הרשות להילחם בהון הישראלי השחור.

מומחה מס סיפר אז ל"גלובס" כי ממספר בנקים שווייצריים נמסר כי נציגיהם "יצאו מוזהרים" מהפגישות עם אשר, וכתוצאה מכך הקשיחו את התנאים להמשך החזקת החשבונות בידי ישראלים. עוד נמסר כי חלק מהבנקים, דוגמת בנק HSBC, אף סילקו לקוחות ישראלים שאינם מדווחים על חשבונותיהם לרשויות בישראל.

עו"ד שירה שיין אמרה השבוע ל"גלובס" כי המעורבות של רשות המסים בחשבונות בחו"ל מתרחבת, כדי לתפוס את הנכסים של ישראלים, וכך הבנקים בשווייץ הופכים להיות בעצם שלוחה של רשות המסים הישראלית.

החשש של שווייץ מסנקציות נובע בעיקר מהמלחמה שמנהלת ארה"ב בשנים האחרונות ברבבות האמריקאים שחומקים מתשלום מס באמצעות חשבונות בבנקים שרשומים בשווייץ. זאת, תוך נקיטת סנקציות כלפי בנקים שווייצרים.

"הכלכלה האמריקאית היא חלק אדיר מהכלכלה העולמית, והכוח שלה בהתאם לכך", מסביר עו"ד מומחה בדיני מסים. "ארה"ב הייתה בעבר מקלט המס הגדול בעולם, וכיום היא זו שמנהיגה את המלחמה בהון השחור ללא פשרות. היום אזרחים לא מעיזים להתעסק בכלל עם ארה"ב. הרשויות בשווייץ מבינות שהגישה של ארה"ב חודרת לתוך כל המערכת הבנקאית בעולם, והן מתחילות לשקול את צעדיהן בהתאם".

"העולם המערבי החליף דיסקט"

המומחים סוקרים את הרביזיה שהתרחשה בשנים האחרונות בתחום המיסוי העולמי, ומציינים כי בעבר האווירה הייתה אחרת לגמרי.

"המלחמה העולמית בהון השחור בשנים האחרונות החלה כמלחמה בסמים ובטרור, אך בהמשך התפתחה גם בתחום המיסוי העולמי", הם אומרים. "הרשויות ברחבי העולם התחילו להפנים, באמצעות שינוי תודעתי, כי יש להילחם בהון השחור בכל הדרכים העומדות לפניהן. בעבר המחשבה הייתה שיש העלמות מס, והמדינות החזקות צפצפו ואמרו 'אצלנו זה שולי', והיו אחרות שסברו כי 'המלחמה בהון השחור לא תצליח' ו'הכסף דוחף להשקעות' ועוד; ואולם, כיום העולם המערבי והמפותח מחליף דיסקט. התפיסה השתנתה".

המומחים מציינים כי כאשר אזרחים רצו לפתוח חשבונות בחו"ל בעבר, הבנקים לא היו בודקים אותם בציציות. לדבריהם, "כיום האווירה משתנה. הבנקים לא רוצים שעוד כמה שנים יטענו נגדם שהם 'עצמו עיניים' ואיפשרו לבעלי חשבונות לנהל כספים בחשבונם ללא כל רגולציה".

- מה לגבי המעורבות של רשות המסים הישראלית? יש הטוענים כי יש התערבות מאחורי הקלעים של רשות המסים בדרישות שמעלים כעת הבנקים השווייצרים כלפי לקוחותיהם הישראלים.

עו"ד מזרחי: "אם משה אשר היה שם באחרונה, יכול להיות שהוא ישב עם נציגי הבנקים בשווייץ והסביר להם איך בארץ קובעים מבחני תושבות. אולי הוא נתן להם ייעוץ משפטי; אבל אני לא חושב שיש חילופי מידע אוטומטיים עם הרשות בשווייץ, בכל אופן לא מבחינה רשמית".

"פנייה לקודש-הקודשים"

השבוע פורסם ב"גלובס" כי רשות המסים שולחת את ידה גם לחשבונות של אזרחים לא ישראלים, המחזיקים חשבונות בבנקים בשווייץ ומבקשים להשקיע במכשירים פיננסיים בארץ. עו"ד שירה שיין אמרה ל"גלובס" כי בנקים בשווייץ החלו לבקש מאותם משקיעים זרים למלא הצהרה בנוגע לזיקה שיש להם לישראל, כדי לוודא שאין להם חבות מס בארץ.

לדבריה, "רשות המסים עלתה על הנוסחה - היא פנתה היישר לקודש-הקודשים של החשבונות הזרים, לבנקים, וגרמה להם להפוך לחשדנים כלפי חשבונות של ישראלים וכלפי תושבים זרים שרוצים להשקיע במכשירים פיננסיים בישראל".

מומחה מס נוסף מציין כי התערבות כזו של רשות המס הישראלית בחשבונות בנק בשווייץ של אזרחים לא ישראלים, מהווה פגיעה בפרטיות. "כאיש מקצוע, עושה רושם שיש פה ניצול קצת מוגזם של יכולת של הגוף הפיננסי להכביד, או להבטיח את עצמו או לגלגל על הלקוח את האחריות שלו", הוא אומר.

לדבריו, "התחושה היא שהבנקים בשווייץ יותר לא לוקחים את הסיכוי שהם ייחשבו למסייעים, כמו במקרה הקנסות של בנק לאומי שהוא משלם, שם הבנק ממש עצם את העיניים בטיפול בלקוחות (לאומי הודה לפני כחודש כי סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס - ס'כ'). לפני 20 שנה איש לא לקח בחשבון שיקרו דברים כאלה".

נזכיר כי השבוע נחשפו שמות של לקוחות ברחבי העולם שמחזיקים חשבונות בהיקף של כ-100 מיליארד דולר בבנק HSBC שווייץ, בהם בני מלוכה, אנשי עסקים, שחקנים, דוגמניות וסוחרי סמים. לפי הדיווח, בין בעלי החשבונות נמצאים כ-6,500 ישראלים, המחזיקים הון כולל בהיקף של 10 מיליארד דולר. בין הישראלים ששמותיהם נחשפו: בני שטיינמץ, צדיק בינו, לב לבייב, דן גרטלר ודורון עופר.