הדבר הבא: טריפל של סלקום

האם סלקום מסוגלת לגייס מאות אלפי לקוחות לטלוויזיה שלה?

עבר חודש וחצי מאז שסלקום, שמנהל ניר שטרן, השיקה את מיזם הטלוויזיה החדש שלה, ועושה רושם שהשינוי בשוק, אם יתחולל, יהיה הדרגתי ולא יצליח להתרומם רק על בסיס הבאזז בשיחות סלון.

העובדה שהוט ו-yes משדרות צפירות הרגעה ומנסות להראות שהנזק שסלקום מחוללת להן הוא נסבל, לא צריכה לטשטש את העובדה שסלקום מצליחה לגרום לשתי החברות להזיע ולשמר לקוחות דרך הטבות ומבצעים, גם אם המחירים הרשמיים של החברות עדיין לא יורדים.

כאשר הוט מוכרת חבילת טריפל ב-199 שקל, במבצע ל-3 חודשים - מדובר בפועל בהורדת מחירים. גם yes נוקטת בגישה דומה, והיא מציעה למצטרפים חדשים לשלם 149 שקל בחודשיים הראשונים.

אפשר לשער שככל שסלקום תצבור יותר לקוחות, נראה את המתחרות שלה מציגות מבצעים יותר אגרסיביים.

התחרות בטלוויזיה לא תזכיר את מה שקרה בסלולר, ובהקשר הזה צריך לבחון את הכניסה של סלקום בפרופורציות הנכונות, ולא לצפות שתוך חודש וחצי היא תצליח לגייס את מספר המנויים שהצליחו לגרוף הוט מובייל וגולן טלקום.

העם היושב בציון לא נוהג לפרגן, ולכן המתחרות של סלקום (גם כאלה שלא מתמודדות מולה ישירות) מנסות לקעקע את המודל, להסביר שהחברה לא תצליח ולטעון כי המיזם הזה לא רלוונטי.

השאלה היא איך מודדים הצלחה, והאם ניתן למדוד הצלחה רק דרך מספר המנויים שתגייס סלקום או דרך העובדה שתצליח להביא להחלשת מתחרותיה. דרך אחרת היא לבחון את תוספת ההכנסות שתקבל החברה בתחום הטלוויזיה, הכנסות שנגרעות מהסלולר.

ויש עוד סוג של הצלחה - מדובר בשטיח האדום שפורס משרד התקשורת לסלקום במסגרת הרפורמה בשוק הקווי, כאשר הוא מקבל כמעט את כל הערותיה בכל הקשור לשימוש ברשת בזק. גם זה שווה הרבה כסף.

על הנייר זה נראה מצוין

אם במספרים עסקינן, אז חשבון פשוט מראה כי סלקום צריכה לגייס עשרות אלפי לקוחות ואף מאות כדי להצליח במיזם הטלוויזיה ולהחזיר את ההשקעה בו.

האם זה ריאלי? 60 אלף מנויים מניבים הכנסה של 6 מיליון שקל בחודש, ובשנה מדובר על 72 מיליון שקל. 200 אלף מנויים שווים 20 מיליון שקל בחודש ו-240 מיליון שקל בשנה. אלה מספרים שעל הנייר נראים מצוין, אבל לא בטוח שהם ניתנים להשגה.

על-פי הערכות, קצב הגיוס של סלקום נע בין 5,000 מנויים ל-10,000 מנויים בחודש, וחשוב לזכור שמדובר בחודש שבו השירות הושק וזכה לגיבוי בדמות קמפיין ענק בטלוויזיה. ברור שקצב הגיוסים יירד בחודשים הבאים, כך שסלקום תצטרך להתאמץ מאוד על מנת לשמור על קצב גיוס ממוצע בהיקף הזה.

תזכרו של-yes יש 600 אלף מנויים, ולהוט יש כ-900 אלף מנויים. לקחת 200 אלף מנויים זה מספר אדיר, וסביר להניח כי סלקום תתקשה להגיע למספרים האלה.

המספרים הם כמובן גולמיים, מ-100 שקל כולל מע"מ צריך להוריד את עלויות התוכן, עלויות הטכנאים, עלויות מוקד השירות, השיווק וכו'. אחרי כל זה מגיעים למסקנה כי הסיכוי של סלקום להרוויח במקרה הזה הוא לא גבוה.

השאלה האסטרטגית היא האם סלקום תצליח לפצות, באמצעות הטלוויזיה, על הירידה בהכנסות הסלולר. אפשר להניח בסבירות גבוהה, כבר עכשיו, כי המבצע של סלקום, שבמסגרתו היא מוכרת 3 קווי סלולר פלוס חבילת טלוויזיה במחיר של 199 שקל לחודש, לא מזעזע את השוק.

מטרת המבצע הייתה לשמר לקוחות בסלולר ולמנוע נטישה דרך הבאנדל עם הטלוויזיה, אך נתוני הניידות מראים שנכון לעכשיו זה לא עובד. בפועל סלקום לא הצליחה לשמר את הלקוחות, והיא דווקא סובלת מנטישה מואצת בגלל המבצעים של גולן והוט מובייל.

שינוי בכל העולם

בהיבט של ההכנסות, סביר להניח שהטלוויזיה תצליח להקטין את הירידה הכוללת בהכנסות. אם סלקום תצליח להגדיל את ההכנסות שלה ב-200 מיליון שקל לשנה בעוד 3-4 שנים, זה יהיה הישג נפלא, אבל אלה מספרים שהסיכוי להביא אותם לא נראה גבוה.

צריך לזכור שהטלוויזיה בכל העולם עוברת שינוי, והמודלים של צפייה בטלוויזיה רב-ערוצית כמו הוט ו-yes יילכו ויאבדו מזכות הקיום שלהם בעולם של טלוויזיה אינטרנטית, שכבר כוללת WI-FI ומאפשרת גישה ישירה לחברות תוכן כמו נטפליקס, יו-טיוב והולו.

בינתיים סלקום ויתר חברות הסלולר סובלות מתחרות עזה ביותר במגרש הביתי שלהן - תחום הסלולר - ושם הנזק שגורמות להן הוט וגולן טלקום הוא כבד מאוד. היום ההכנסה הממוצעת למנוי עומדת על 70 שקל לחודש לערך, כאשר המחירים הם ברמות של 50 שקל לחודש ופחות. כל השוק נמשך מטה, והתוצאה היא איבוד הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה שיספגו החברות הוותיקות במהלך השנה הנוכחית. אף אחת מהן לא תקרוס, אבל זו פגיעה מתמשכת שב-2016 כבר יכולה לתת את אותותיה.

נראה כי סלקום תנסה למקד מאמצים בטריפל ולהיות החברה השנייה בשוק שתציע חבילת טריפל שמתחרה בהוט. האחרונה, כידוע, עושה כל שביכולתה לדחוף כמה שיותר חבילות טריפל, משום שהיא יודעת שטריפל הוא מוצר מבוקש, שהציבור רוצה, מכיוון שהוא מוריד את מחיר חבילת התקשורת הכוללת עבור משק-הבית.

חבילת טריפל בהוט עולה היום 350 שקל בחודש, וסלקום תנסה לבוא עם חבילת טריפל נמוכה משמעותית באזור ה-200 שקל לפי ההערכות - מה שאומר תחרות אגרסיבית להוט.

כאן אנחנו חוזרים לשאלה האם המיזם של סלקום מציע תחרות משמעותית לטלוויזיה של הוט מבחינת תוכן. אז נכון שהטלוויזיה של סלקום אינה משתווה מבחינת היקף התכנים לחבילה של הוט, אבל יש בה תוכן סביר בהחלט, ובבתים רבים ישמחו לקבל חבילת טריפל ב-200 שקל ולחסוך לא מעט כסף.

נכון לעכשיו הטריפל של הוט הוא אתרוג במשרד התקשורת. הוט הוכיחה שגם היא לא פראיירית, וכשצריך להפעיל את הקשרים הנכונים, היא יודעת איך לשחק את המשחק. לפרק את הטריפל של הוט זו משימה מאוד לא פשוטה, וימים יגידו אם משרד התקשורת יעז לגעת בחבילה הזו.

סלקום, מצידה, תנסה לעשות הכול על מנת להוכיח שבלי פירוק הטריפל של הוט התחרות בשוק הקווי תיוותר פחות משמעותית.