חנויות לא נוחות: פעילות AM:PM ואלונית עברה להפסד

בתוך שנתיים צנחו הרווחים מזרוע חנויות הנוחות של קבוצת אלון ב-43%, לסכום של 4.5 מיליון שקל בלבד

ביצועים חלשים לא רק לרשת מגה: גם זרוע פעילות חנויות הנוחות העצמאיות של קבוצת אלון רבוע כחול , הכוללת את רשת המרכולים AM:PM, לא מצליחה להניב רווחים משמעותיים לקבוצה, וברבעון הרביעי של 2014 היא אף עברה להפסד כספי שהסתכם בכ-800 אלף שקל.

בתוך שנתיים צנחו הרווחים מהפעילות ב-43% לסכום של 4.5 מיליון שקל בלבד, המהווים שיעור של 1% מהמכירות. ספק רב אם בשיעור זה נותרת רווחיות כלשהי בשורה התחתונה.

זרוע חנויות הנוחות כללה תחילה רק את חנויות אלונית, שהקבוצה הפעילה במתחמי תחנות הדלק דור-אלון. בסוף 2006 רכשה קבוצת אלון, אז בהובלת דודי ויסמן (שהודח באחרונה מתפקיד מנכ"ל הקבוצה), את רשת המרכולים AM:PM מידי האחים רן וגל בלינקס וגיא אדרי, תמורת 143 מיליון שקל. הרשת מנתה אז 20 מרכולים בתל-אביב, ומחזור מכירותיה עמד על 150 מיליון שקל.

בתחילת 2009 הורחבה הפעילות, כאשר אלונית החלה להיכנס בנעלי הצרכניות בקיבוצים ובמושבים ופיתחה את הקונספט של אלונית בקיבוץ ואלונית במושב. המטרה הייתה להעביר לידי אלונית באופן הדרגתי את הפעלת כ-200 הצרכניות שפעלו בקיבוצים, ואשר מחזור מכירותיהן השנתי עמד על 700-800 מיליון שקל - תוכניות שלא התממשו.

כיום כוללת הפעילות 75 חנויות נוחות, אשר מהן 46 ברשת המרכולים AM:PM ו-29 חנויות תחת המותגים אלונית, אלונית בקיבוץ ואלונית במושב.

נזק אדיר בשל חרם החרדים

בשנת 2014 נרשמה ירידה של 1.4% במכירות, שהסתכמו ב-454.4 מיליון שקל. הרווח הגולמי שמר על יציבות, כאשר הסתכם ב-144 מיליון שקל, ושיעורו עלה מ-31.1% ל-31.7%. מדובר ברווח גולמי גבוה בהשוואה לרשתות השיווק, אולם פעילות חנויות נוחות כרוכה בעלויות תפעוליות גבוהות, בשל הפעלת סניפים בלילות ובשבתות.

הרווח התפעולי המשיך את מגמת הירידה כאמור וצנח אשתקד ב-16.3% ל-4.5 מיליון שקל. בהתאם, שיעורו נשחק מ-1.2% ל-1%. נציין כי גם בשנת 2012, שבה הרווח התפעולי היה גבוה יותר, שיעורו עמד על 1.8% מהמכירות בלבד.

נתונים אלה מטילים צל על כדאיות עסקת רכישת רשת המרכולים AM:PM, שלא רק שלא הצליחה לשגשג מאז הרכישה ולהחזיר את ההשקעה, אלא אף גם גרמה נזק אדיר לרשת מגה, היות שהביאה להטלת חרם החרדים על תת-הרשת של מגה, "שפע שוק", בשל הפעלת המרכולים בשבת. החרם גרם למגה, בתוך חודשים ספורים, אובדן מכירות של מאות מיליוני שקלים בקרב האוכלוסייה החרדית, ולמרות ניסיונות שונים הרשת לא הצליחה מאז לשקם את הפעילות.

חנויות הנוחות של קבוצת אלון

מספר סניפים: 75 (מהם 46 של AM:PM ו-29 של אלונית, אלונית בקיבוץ ואלונית במושב)

מכירות: 454.4 מיליון שקל

רווח גולמי: 144 מיליון שקל (31.7% מהמכירות)

רווח תפעולי: 4.5 מיליון שקל (1% מהמכירות)

* הנתונים נכונים ל-2014