מחקר: TabTale מובילה שוק האפליקציות של ישראל בעולם

דוח של AppAnnie: חברת Plarium מהרצליה הגיעה למקום השני בדירוג מפיצות האפליקציות הישראליות בעלות ההכנסה הגבוהה ביותר

מייסדי חברת Tab Tale / צילום: תמר מצפי
מייסדי חברת Tab Tale / צילום: תמר מצפי

שוק האפליקציות הישראלי הפך בשנים האחרונות לאחד ממקורות הגאווה של ההיי-טק הישראלי. המכירה של waze לגוגל תמורת כמיליארד דולר ב-2013, הייתה חוד החנית, אך גם עסקאות נוספות כמו מכירת Viber לחברת Rakuten ב-2014, מכירת Dragonplay ל-Bally (כיום תחת Scientific Games) ואפילו מכירת פלייטיקה ל-Ceasers עוד ב-2011.

אחרי רכישות הענק האלה, השוק המקומי עדיין מייצר עניין ועומק דרך אפליקציות שונות שמצליחות לעורר עניין לא רק בקרב חברות טכנולוגיה גדולות אלא גם בקרב המשתמשים עצמם. חברת המחקר המובילה בתחום האפליקציות AppAnnie בחנה מקרוב את מפיצות האפליקציות (Publishers) העצמאיות המובילות בשוק כדי לקבוע מי מייצרת את כמות ההורדות הגבוהה ביותר ומי מובילה בהכנסות.

חברת הסטארט-אפ TabTale, שנחשפה בעבר ב"גלובס" ומפתחת משחקי מובייל לילדים, היא מפיצת האפליקציות העצמאית המובילה בישראל - הן מבחינת היקף הכנסות והן מבחינת מספר הורדות. יש לציין כי הדוח של AppAnnie אינו חושף מספרים מדויקים אלא רק דירוגים.

חברת TabTale הספיקה כבר לרכוש 3 חברות גיימינג מאז שהוקמה ב-2010 על-ידי שגיא שליסר, אורן קושניר וניר בז'רנו. עד כה פיתחה החברה כ-300 משחקים שזכו ליותר מ-500 מיליון הורדות בסך הכול. עם 40 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש, חברת TabTale נהנית ממעמד של אחת מחברות הגיימינג המובילות בישראל.

חברה בולטת נוספת היא Plarium מהרצליה, שהגיעה למקום השני בדירוג מפיצות האפליקציות הישראליות בעלות ההכנסה הגבוהה ביותר. החברה החלה את דרכה בפיתוח משחקים לרשתות חברתיות מובילות ברוסיה ומשם התפתחה הן לפייסבוק והן למובייל ומתמקדת במשחקי אסטרטגיה אך גם במשחקי מזל.

במקום השני בחברות המובילות בכמות ההורדות אפשר למצוא את חברת Scoompa, שמפתחת ומפיצה שורה של אפליקציות בתחום העיצוב והתמונות, בהן אפליקציה ליצירת קולאז' תמונות, אפליקציה ליצירת מצגות ואפליקציה לעיצוב תמונות פנים.

עוד שמות בולטים ברשימה שניתן למצוא: חברת Jelly Button Games, שפיתחה את המשחק המצליח Pirate Kings; חברת מג'יסטו, שזכתה לסקירה נרחבת לאחרונה ב"גלובס", ושמייצרת אפליקציה שמאפשרת לאגד תמונות וסרטוני וידיאו לתוך קליפ וידיאו קצר ומושך על בסיס ניתוח החלקים המעניינים בסרטוני הווידיאו, מוזיקה שהמשתמש בוחר ונושא לקליפ; חברת Clear Sky, שמפתחת אפליקציות ספורט ובריאות כמו 5K Runner; חברת a.i.type, שפיתחה מקלדת וירטואלית מיוחדת למכשירי מובייל; חברת Moovit, שפיתחה אפליקציה לניווט בתחבורה ציבורית; וחברת Diwip, שמפתחת משחקי מזל ומצאה את עצמה ברשימה למרות שהיא כבר לא חברה פרטית לאחר שנמכרה באוקטובר 2014 לחברת אימפרוס הקנדית ב-100 מיליון דולר.

מהדוח עולה כי מתוך עשר מפיצות האפליקציות המובילות בישראל מרביתן עוסקות בתחום הגיימינג. כך, 45% מההורדות של האפליקציות שפותחו והופצו מישראל קשורות לגיימינג ו-65% מההכנסות מגיעות מאותו התחום בדיוק. גיימינג הוא שם כולל, אך רוב העיסוק של החברות בתחום הזה ברשימה הוא בעולם משחקי המזל החברתיים.

מחוץ לגיימינג יש יותר גיוון עם חברות בתחום עריכת הווידיאו כמו Magisto ו-Lightricks, אפליקציות תקשורת כמו Rounds ו-Glide, אפליקציות קריוקי כמו Famous Blue ואפליקציות ספורט ובריאות כמו Clear Sky Apps ו-Matis.
שוק היעד העיקרי של מפיצות האפליקציות הישראליות על בסיס הורדות - נכון ל-12 החודשים שקדמו למארס השנה - הוא בארה"ב ולאחריו רוסיה, ברזיל ובריטניה.

ברמת ההכנסות אפשר למצוא את ארה"ב כמובילה ושוב מאחוריה ניצבת רוסיה, בריטניה וגם אוסטרליה. ב-AppAnnie מציינים כי חלק נכבד מההכנסות ברוסיה נובעות מהפעילות הענפה של Plarium במדינה.

על אף שארה"ב דומיננטית למדי עבור החברות הישראליות, במחקר מציינים את המקרה של waze כדוגמא לכך שאפשר להתחיל משוק מקומי ומשם לצמוח. כך, אפליקציית הניווט התחילה קודם בישראל, הגיעה למקום הראשון בדירוג ההורדות למכשירי אייפון בספטמבר 2009. כמה חודשים מאוחר יותר היא תפסה את המקום הראשון בקטגוריית הניווט במספר מדינות באירופה ורק ביולי 2010 היא הגיעה למקום הראשון בדירוג אפליקציות הניווט בארה"ב.

עשר חברות האפליקציות הישראליות המצליחות בעולם
 עשר חברות האפליקציות הישראליות המצליחות בעולם