עסקת וייבר: המאבטח שהפך למולטי-מיליונר

בני שבתאי, שצבר את הונו הראשוני הודות למותג השעונים ריימונד וייל, גזר בסוף השבוע קופון מרשים באקזיט של וייבר ■ שבתאי ומשפחתו השקיעו בעבר בטלגייט, ארית תעשיות ו-iMESH ■ מארגנים ערבי התרמה לצה"ל

לאורך שנות קיומה ניסתה וייבר להסתיר היטב את שורשיה הישראלים, אך מבט חטוף ברשימת בעלי השליטה בחברה מגלה שמדובר במשימה קשה ואולי אפילו בלתי אפשרית.

וייבר הצליחה לרשום בסוף השבוע אקזיט ענק של 900 מיליון דולר - מבלי לגייס כסף מקרנות הון סיכון. משפחת שבתאי, שמחזיקה 55.2% מהחברה, צפויה לקבל את החלק היחסי שלה - כחצי מיליארד דולר, בעקבות המכירה של וייבר לחברת Rakuten היפנית - עסקה שתיסגר סופית בחודש הבא.

ישנן שלוש דמויות בולטות במשפחת שבתאי - האחים בני וגלעד ועופר, שהוא בנו של גלעד. שני האחים הם תושבי ארה"ב, כאשר בני נחשב לדמות המפתח במשפחה. בני החל את דרכו כמאבטח בשגרירות ישראל בצרפת, הפך במרוצת השנים לאיש אמיד, כשאת עיקר הונו עשה דרך מותג שעוני היוקרה Raymond Weil, שהוא הנשיא והבעלים של השלוחה האמריקאית שלו.

מלבד שעונים, בני נכנס גם לענייני הנדל"ן באמצעות לא מעט עסקאות, בין היתר דרך חברת Linfield Holding. ב-1997 השקיעה המשפחה בחברת ארית תעשיות הבורסאית, כשבני הופך לבעל השליטה בחברה ואחיו הצעיר גלעד מונה ליו"ר. בהמשך הפכו גם האחיינים עופר ושרון לעלי מניות בחברה. ארית פועלת בתחום התעשיות הביטחוניות ובין היתר עוסקת, דרך החברה הבת רשף טכנולוגיות, בפיתוח ובייצור של מרעומים אלקטרוניים לשוק הצבאי. אחד הלקוחות העיקריים של החברה הוא משרד הביטחון הישראלי.

משפחת שבתאי רשמה סיבוב יפה באותה תקופה על חברת טלגייט, שנמכרה בימי הבועה העליזים של שנת 2000, עם רווח של מעל ל-150 מיליון שקל. אך הפסדים גדולים הביאו למחיקתם של הישגים אלה במהרה. סיטואציה זו הביאה את המשפחה לפני כעשר שנים להחליט למכור את האחזקות בארית, כשבני שבתאי מוכר את אחזקותיו ליו"ר ולסמנכ"ל הכספים, כשהחברה בהפסדים ובתמורה לדולרים בודדים וזכות ליהנות מ-20% מהדיבידנדים שימשכו בעלי המניות החדשים.

הקשר של משפחת שבאתי לתחום הביטחוני לא מסתיים רק בארית. במשך כמעט עשרים שנה אחראי בני שבתאי על עריכת והנחיית ערב ההתרמה שנתי של אגודת ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF). כך, לפני כשלוש שנים אירח את שבתאי את שר הביטחון אהוד ברק לצד שורה של רמטכ"ל עבר מובילים, בהם שאול מופז, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי. הצלחת האירוע, שבו נכחו כ-1,300 אורחים, הביאה לגיוס של 23 מיליון דולר עבור צה"ל.

שנה לאחר מכן הרים שבתאי אירוע נוסף, שאליו הוזמן הרמטכ"ל הנוכחי בני גנץ, אך זה ביטל ברגע האחרון את הגעתו בשל המצב הביטחוני באותם ימים בישראל. עם זאת, גנץ אך לא ויתר על שיחת וידיאו. לפניו שודרה ברכה מצולמת של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושל גלעד שליט. גם באירוע זה גויסו סכום גבוה של כ-26 מיליון דולר.

בראיון לאתר ynet לפני שלוש שנים הודה בני שבתאי כי הייתה לו הצלחה עסקית מסחררת בארה"ב, "אבל ההצלחה הכי גדולה שלי היא אגודת ידידי צה"ל. זה הדבר הכי טוב שעשיתי בחיים. נושא שמאוד קרוב אליי".

במקביל להשקעות בתעשייה ביטחונית, במשפחת שבתאי ניסו להשיג דריסת רגל גם בעולם האינטרנט. זה התחיל כאמור דרך חברת טלגייט, שאפשרה העברת קול ונתונים על-גבי רשתות טלוויזיה בכבלים וטלפוניה. כך התגלגלה המשפחה להשקיע במיזם אינטרנטי נוסף בשם iMESH, שבין מייסדיו היה טלמון מרקו, מנכ"ל וייבר וממייסדיה כיום. החברה הצעירה הציעה שירות שיתוף קבצי מוזיקה בין גולשים, בדומה לחברת נאפסטר שצברה תאוצה באותם ימים. ב-iMESH ידעו שהתחום אפור למדי אך רק ב-2004, כשהגיעה להסכם פשרה מול איגוד חברות התקליטים האמריקאי (RIAA), במסגרתו נכנעה לחוק, שילמה 4 מיליון דולר והפכה את התוכנה הפופולרית שלה לחוקית.

למעשה, iMESH שרטטה את קווי המתאר של וייבר היום ומימנה את הקמתה ופעילותה. מלבד הכסף שהשקיעו במשפחת שבתאי ב-iMESH, שם היו בעלי השליטה, ובהמשך בוייבר, מרקו הביא כסף מהבית שעשה דרך העסקים ב-iMESH. המודל העסקי אז נשען על זה של חברות אינטרנט כמו קונדואיט ובבילון היום - הטמעת מנוע חיפוש בתוך שירות המוזיקה וקבלת תשלום עבור הפניות למנועי חיפוש דוגמת גוגל.

השקעה של 30 מיליון דולר

היקף ההשקעה של משפחת שבתאי במיזמיו של מרקו לא ברור, מלבד העובדה שבווייבר הושקעו כ-30 מיליון דולר.

אך כעת, עם מכירת וייבר לחברת Rakuten היפנית יכולים בני, גלעד, עופר ושאר משפחת שבתאי לחייך על אחת העסקאות המוצלחות. המשפחה תיקח הביתה 496 מיליון דולר, החזר נרחב על ההשקעה שלה באפליקציית השיחות הפופולרית. לא ניתן אלא להמר שאם מרקו ימשיך למיזם חדש בהמשך הדרך, משפחת שבתאי עשויה בהחלט לממן אותו גם אז. ככל הידוע, בני שבתאי אחראי לרוב המימון של וייבר, אולם מי שעמדו בקשר שוטף עם החברה הם דווקא האח גלעד ובנו עופר.

מתעשר נוסף מעסקת וייבר הוא עו"ד רפאל רב חן, שמחזיק 12.5% מחברת אפליקציות השיחות. רב חן מכיר את משפחת שבתאי ואת מרקו מהגלגול הקודם בחברת iMESH. רב חן מחזיק בחברת ההשקעות IRS West ושימש כדירקטור ובתפקיד בכיר נוסף בחברת שיתוף המוזיקה האינטרנטית. הוא צפוי לגרוף לכיסו כ-112 מיליון דולר מהאקזיט שנרשם בסוף השבוע האחרון.

Rakuten

■ שנת הקמה: 1997

■ תחום פעילות: ענקית שירותי אינטרנט, לרבות טלקום, מסחר מקוון, ספרים אלקטרוניים ותיירות

■ מנכ"ל: הירושי מיקיטני

■ שווי שוק: 21.5 מיליארד דולר

■ הכנסות ב-2013: 5 מיליארד דולר

■ רווח תפעולי ב-2013: 800 מיליון דולר

■ מספר עובדים: 10,000

■ מספר משתמשים רשומים: 196 מיליון

Viber Media

■ שנת הקמה: 2010

■ תחום פעילות: שירות לשיחות קוליות מבוססות אינטרנט

■ מייסדים: טלמון מרקו (המנכ"ל), איגור מגזיניק, סאני מראולי ועופר סמוכה

■ מיקום: קפריסין, ישראל ובלארוס

■ מספר משתמשים רשומים: 300 מיליון

■ מספר עובדים: 120, 40 מתוכם בישראל

שיעורי החדירה של וייבר בעולם
 שיעורי החדירה של וייבר בעולם

בעלי המניות של וייבר
 בעלי המניות של וייבר