קבלן תשתיות וכבישים מואשם בעבירות מס בעשרות מיליונים

מוחמד אבו מוך - בעלי מספר חברות לפיתוח וסלילת כבישים, המבצע עבודות בהיקפי ענק עבור לקוחות שונים - נאשם בעבירות מס, הלבנת הון, מסירת תצהיר כוזב לרשם הקבלנים והצגת מצג-שווא בפני בנקים

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

כתב אישום חמור הוגש אתמול (ג') על-ידי היחידה לתיקים מיוחדים באגף מכס ומע"מ ברשות המסים לבית המשפט מחוזי מרכז בלוד כנגד 8 נאשמים, ובהם קבלן פיתוח תשתיות וסלילת כבישים, המבצע פרויקטים בהיקפי ענק גם עבור חברת נתיבי ישראל (מע"צ).

כתב האישום מייחס לנאשמים ביצוע עבירות מס, הלבנת הון, מסירת תצהיר כוזב לרשם הקבלנים, הצגת מצג-שווא בפני בנקים במטרה לקבל זכויות כספיות וכן אשראי ועבירות נוספות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

כתב האישום הוגש בידי עורכי הדין אורי שפיגל ויונתן גולן מהיחידה לתיקים מיוחדים, לאחר חקירה מורכבת ומסועפת שנוהלה על-ידי יחידת חקירות מכס ומע"מ חיפה והצפון בשיתוף עם יחידת להב 433-יאל"כ של משטרת ישראל, במסגרתה עלו חשדות לביצוע עבירות מס כנגד הנאשם המרכזי בפרשה - מוחמד אבו מוך, תושב באקה אל-גרבייה, שבבעלותו מספר חברות לפיתוח וסלילת כבישים (ביניהן א.מ.צ. שמש והכביש הבטוח בע"מ), המבצע עבודות בהיקפי ענק עבור לקוחות שונים, בהם חברת נתיבי ישראל (מע"צ), רשויות מקומיות, מועצות אזוריות ועוד.

אבו מוך מואשם כי במהלך השנים 2008-2011 קיזז בספרי החשבונות של החברות שבבעלותו חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-121 מיליון שקל שהונפקו על-ידי גורמים שהוצגו על-ידיו כקבלני-משנה הקשורים אליו, עבור עסקאות שלא בוצעו בפועל. בכך, נטען, גזל אבו מוך מקופת המדינה למעלה מ-17 מיליון שקל.

בנוסף, על-פי האישום, אבו מוך דיווח על היקף עסקאות עם קבלן-משנה בהיקף הגדול פי שלושה מסכומי העסקאות שהתקיימו בפועל, במטרה להתחמק מתשלום מע"מ, ובכך, נטען, גזל מקופת המדינה כ-5 מיליון שקל נוספים.

עוד על-פי כתב האישום, אבו מוך והחברות שבשליטתו פעלו לביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף של כ-70 מיליון שקל.

כתב האישום מייחס לאבו מוך גם ביצוע תרמית כנגד בנקים - בהם בנק הפועלים סניף באקה אל-גרבייה ובנק דיסקונט סניף רעננה - על מנת לקבל אשראי. מהאישום עולה כי לצורך קבלת זכויות כספיות מהבנקים כגון ערבויות ואשראי, הגיש אבו מוך למוסדות בנקאיים מסמכים כוזבים, בהם דוחות מע"מ ומסמכים נוספים, הנסמכים בין היתר על חשבוניות פיקטיביות ותשלומים כוזבים כאמור, ובכך יצר מצג-שווא באשר לאיתנותה הפיננסית של החברה וקיבל במירמה זכויות כספיות.

יחד עם כתב האישום הגישה רשות המסים לבית המשפט בקשה למתן צו זמני לחילוט רכוש שבבעלות הנאשמים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, הכולל נכסי מקרקעין, רכבי יוקרה, ציוד עבודה כבד, כספים ועוד.

עו"ד עופר רחמני, בא כוח של אבו מוך והחברות בבעלותו, מסר בתגובה: "רשות המסים נחפזה להגיש את כתב האישום, תוך רמיסה מצערת של זכויות יסוד של מאשינו וללא שימוע. מרשינו שמחים על הגשת כתב האישום, שכן, הוא פותח בפניהם את הדרך להציג את כל העובדות, לפרטיהן ולהוכיח את צדקתם, לפיה לא נפל רבב במעשיהם. תיק זה, נכון שהיה מתנהל במישור האזרחי, ולא בדרך של ריצה חפוזה ולא אחראית להליך פלילי מיותר ופוגעני. יצויין, כי החברות הן איתנות וימשיכו לפעול כרגיל ואף ביתר שאת, גם תוך ניהול ההליך, שיארך וודאי עוד שנים".

פרויקטים בעשרות מיליוני שקלים

מוחמד אבו מוך הוא, כאמור, מקבלני התשתיות והכבישים המוכרים והגדולים בארץ. חברת א.מ.צ. שמש, הנאשמת אף היא בכתב האישום כאחת החברות שאבו מוך פעל באמצעותן לצורך העלמות המס והלבנת ההון, היא אחת מחברות הביצוע של עבודות תשתית המובילות והמתקדמות בישראל. החברה עוסקת בפיתוח תשתיות, כבישים וביוב, ומבצעת מגוון עבודות עבור גורמים ויזמים רבים מהמגזר הפרטי, הציבורי והממשלתי.

על-פי פרסומים שונים של החברה באינטרנט, בחברה מועסקים מעל 85 עובדים, והכנסותיה מביצוע עבודות בשנת 2013 עמדו על כ-165 מיליון שקל.

בין לקוחות החברה: נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ, החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי בע"מ (משכ"ל), משרד הביטחון, משרד הבינוי והשיכון, חברת יפה נוף בע"מ, מניב ראשון בע"מ, חכ"ל חדרה, עיריות רמת-השרון, הרצליה, נתניה, חדרה, הגיחון, תאגיד המים עין-אפק ואחרים, החברה הממשלתית להגנות ים המלח.

בין הפרויקטים המובילים של החברה, על-פי פרסומיה, ניתן למנות את פרויקט שיקום כביש 90 בקטעים שונים עבור החברה הממשלתית להגנות ים המלח בהיקף של 90 מיליון שקל; פרויקט הגבהת סוללת החוף במתחם עין-בוקק עבור החברה הממשלתית להגנות ים המלח בהיקף של 50 מיליון שקל; פרויקט ביר הדאג' בדרום עבור משרד השיכון בהיקף של 30 מיליון שקל; פרויקט כניסה מזרחית לפארדיס, כולל בניית גשר עבור נת"י, בהיקף של 30 מיליון; פרויקט פארק הרצליה עבור עיריית הרצליה בהיקף של 25 מיליון שקל; פרויקט מתחם הקאנטרי עבור עיריית תל-אביב בהיקף של 22 מיליון שקל; פרויקט הסדרת צומת אזור התעשייה עמק חפר עבור מ.א. עמק חפר בהיקף של 12 מיליון שקל; ופרויקט אחזקת קו התפר קטע צפון עבור משרד הביטחון.