המשבר במגה: ביהמ"ש נתן צו הקפאת הליכים לעדן טבע מרקט

עו"ד דורית לוי-טילר מונתה כנאמנה - הייתה ברשימת המועמדים שהגיש הכנ"ר ■ ההקפאה צפויה למנוע את קריסת רשת המזון האורגני ולאפשר זמן למציאת רוכש

מדפים ריקים בעדן טבע מרקט / צילום: אילנית חיות
מדפים ריקים בעדן טבע מרקט / צילום: אילנית חיות

בית המשפט המחוזי במחוז מרכז קיבל היום (ה') את בקשת רשת מגה ונתן צו הקפאת הליכים לרשת המזון האורגני עדן טבע מרקט, חברה-בת שבשליטתה.

עם זאת, בית המשפט מינה את עו"ד דורית לוי-טילר כנאמנה, שהייתה אחד המועמדים לתפקיד של הכנ"ר - אך לא המועמדת של מגה. הצו ניתן עד לדיון בבקשה במעמד הצדדים, שנקבע ל-14 ביולי.

נזכיר כי מגה כבר הצהירה בעבר על כוונתה למכור את מניותיה בעדן טבע מרקט. הקפאת ההליכים צפויה למנוע את קריסת רשת המזון האורגני ולאפשר משך זמן למציאת רוכש.

כ-100 מיליון שקל מחובותיה של עדן טבע מרקט הם למגה עצמה, ומגה אף ערבה לחובות אחרים של החברה-הבת בסך 50 מיליון שקל.

לעדן טבע מרקט יש 9 סניפים עצמאיים ועוד 14 סניפים, המנוהלים בפורמט של "חנות בתוך חנות", כלומר מתחמים לממכר מזון אורגני בתוך סניפי מגה.

בסך-הכול מועסקים ברשת האורגנית 640 עובדים בהעסקה ישירה ועוד כ-20 עובדי קבלן במסגרת הסכמים של הרשת עם צדדים שלישיים.

מגה מחזיקה ב-51% ממניות עדן טבע מרקט. מי שמחזיק ביתרת המניות (49%) הוא מייסד הרשת, גיא פרוביזור, באמצעות חברה בשליטתו. פרוביזור הודח מתפקידו כמנכ"ל הרשת על רקע סכסוך בינו לבין מגה, סביב אי-הסכמתו לדילול החזקותיו ברשת בתמורה להזרמת כספים מצד רשת מגה והחברה-האם שלה, אלון רבוע כחול.

המספרים של עדן טבע מרקט ב - 2014
 המספרים של עדן טבע מרקט ב - 2014

מגה ערבה לחלק מהחובות

בבקשה לכינוס אסיפת הנושים, שהגישה מגה לבית המשפט בשבוע שעבר באמצעות עו"ד אמיר ברטוב, שותף בכיר במשרד ליפא מאיר ושות', צוין כי "הכנסות עדן טבע מרקט בשנת 2014 הסתכמו בסך של כ-405 מיליון שקל. ההפסד התפעולי של עדן טבע בשנת 2014 עמד על 14.9 מיליון שקל, וההפסד הנקי עמד על 54.7 מיליון שקל. ההפסד התפעולי של עדן טבע ברבעון הראשון לשנת 2015 עמד על 5 מיליון שקל, וההפסד הנקי עמד על 9 מיליון שקל".

עוד צוין בבקשה כי עדן חייבת למגה, בגין הלוואות בעלים, סך של 101 מיליון שקל, וכי מגה ערבה לחובות של עדן בסך של 50 מיליון שקל, מהם 35 מיליון שקל לבנק לאומי.

מגה הודיעה כבר בשבוע שעבר כי היא שוקלת למכור את מניותיה בעדן טבע מרקט. "מגה בוחנת את האפשרויות העומדות לרשותה לייצוב מצבה של עדן טבע, ולחילופין מכירתה בשלמות או בחלקים לצדדים שלישיים", נכתב בבקשה שהוגשה לבית המשפט.

עוד צוין כי "כחלק מתוכנית ההפעלה הובאו בחשבון מקורות מימון נדרשים לעדן טבע לחודשים יולי-אוגוסט, בסכום כולל של 11.5 מיליון שקל, על מנת לשמר את פעילותה השוטפת של עדן טבע לצורך איתור רוכש לפעילותה".

בקשת הקפאת ההליכים נועדה למנוע את קריסת עדן טבע מרקט ולאפשר לה שהות שתסייע במציאת רוכש כדי להביא למקסום ההחזר לנושי מגה. ככל הידוע, לא מתנהל כרגע משא-ומתן מתקדם עם רוכש כלשהו.

ערימת החובות של עדן טבע מרקט
 ערימת החובות של עדן טבע מרקט

המדפים מתרוקנים

בימים האחרונים פורסם ב"גלובס" כי כתוצאה מאפקט השרשרת של קריסת רשת מגה, עדן טבע מרקט אינה מקבלת סחורה מספקים, ועובדי הרשת מעבירים מוצרים בין הסניפים בניסיון לשמור על היצע סביר ללקוחות.

נציין כי גם בחנות האינטרנט של רשת המזון האורגני לא ניתן לבצע הזמנות עד להודעה חדשה.

נוסף על כך, הרשתות am:pm ואלונית, שתיהן מקבוצת אלון רבוע כחול, סבלו ממשבר עם חלק מהספקים בשבוע האחרון.

המשבר אצל השתיים בא על פתרונו לפי שעה, כאשר ברשתות אלה הוחלט לנתק את מערכת היחסים העקיפה עם הספקים באמצעות קבוצת מגה, ולהתחיל לעבוד מול ספקים באופן ישיר.

ב-12 ביולי, נזכיר, צפויה להתקיים אסיפת הנושים של רשת מגה, שבמסגרתה יובא לאישור מתווה של דחיית תשלומים לספקים, הפחתה בשכר דירה לבעלי הנכסים ששוכרת הרשת וארגון מחדש של החוב הפיננסי.