קריסת מגה: הנושים דורשים מהבעלים להזרים יותר כסף

דורשים 400-600 מ' ש' במקום 220 מ' ש' ■ איציק תמיר, מנכ"ל החברה המרכזית למשקאות ויו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים: "השאלה היא לא אם יהיה הסדר, אלא אם יהיה הסדר שיגרום לרשת לחזור לתפקד"

יצרני המזון והצריכה דרשו מיו"ר מגה ומנכ"ל קבוצת אלון רבוע כחול, אביגדור קפלן, להגדיל את הזרמת ההון לרשת מ-220 מיליון שקל ל-400-600 מיליון שקל. כך לדברי איציק תמיר, יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, המשמש גם כמנכ"ל החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל). "בשלב זה אנחנו לא רואים נכונות מצדם לעשות את המהלך", הוא אומר ל"גלובס".

היום (א') אחר-הצהריים מקיימת מגה אסיפת נושים לאישור הסדר חוב. היקף חובותיה של הרשת עומד על 1.3 מיליארד שקל, ומגה מבקשת לפרוס אותו.

לדברי תמיר, "קשה מאוד לדעת אם ההסדר יאושר, כי הספקים לא מגיעים עם עמדה אחידה לאסיפת הנושים, וגם מצב הספקים אינו אחיד".

בשבוע האחרון מרכזים עובדי מגה מאמצים מול הספקים, במטרה ללחוץ עליהם להסכים להסדר החוב. בסוף השבוע האחרון הם הפגינו מול ביתו של נשיא החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), רוני קוברובסקי, ומול ביתו של מבעלי חברת המשקאות יפאורה-תבורי, רוני גת. לדברי מקורות, ההחלטה להפגין מול ביתם של השניים נבעה מההערכה שהם יתנגדו להסדר החוב.

עובדי מגה טוענים כי הם "נלחמים על הבית", אך הביקורת שלהם כלפי בעלי השליטה - שהביאו את הרשת למצבם הנוכחי - כמעט לא נשמעת.

תעשיית המזון והצריכה בישראל מעסיקה כ-170 אלף עובדים ב-180 מפעלים. המפעלים הבינוניים והקטנים מעסיקים קרוב ל-25 אלף עובדים. הספקים הללו, גדולים וקטנים, לא אשמים במצב של מגה, ואין להם כל חלק באירועים שהביאו לקריסתה. למרות זאת, מופנים אליהם חצי ביקורת חדים.

"התרגיל המסריח" של בעלי מגה סביב הזרמת 220 מיליון שקל לרשת

גם תמיר חושב שהמחאה נגד הספקים אינה מוצדקת. לדבריו, "הספקים ודאי לא אשמים במצבה של הרשת, וגם להם יש מאות אלפי עובדים שצריך לדאוג להם".

לדבריו, "השאלה האמיתית היא לא האם יהיה הסדר, אלא האם יהיה הסדר שיגרום לרשת לחזור לתפקד ולהתאושש. יש תרחיש יותר גרוע מכך שמגה תיסגר כעת, והוא שהיא תיסגר בעוד שנה-שנתיים עם פי שניים חובות ובלי שום אפשרות להציל דבר. לכן, השאלה העיקרית היא מה עושים כדי שהרשת תחזיק מעמד, ולא רק שיהיה הסדר נושים לחודשיים-שלושה.

"על מנת שזה יקרה, אף אחד לא מטיל ספק בכך שהבעלים יצטרכו לעשות יותר ממה שהם עשו עד עכשיו. כל אחד מבין את זה. לכן הדאגה העיקרית של הספקים היא להבטיח שעושים את המהלכים הנכונים. אנחנו עדיין לא בטוחים שזה קורה, ולכן אנחנו נאבקים על כך. הבעלים צריכים להזרים 400-600 מיליון שקל, ולא 220 מיליון שקל".

בהתייחס לעובדי מגה אומר תמיר: "שהעובדים לא יטעו - לספקים אכפת מהעובדים ומהרשת. אבל גם ליצרנים יש עובדים, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות במצב שבו אנחנו מוציאים עוד עשרות מיליוני שקלים, בנוסף על מה שאנחנו מפסידים; ובסופו של דבר לא יהיה הסדר שיפתור את הבעיה של הרשת, והיא תידרדר למצב יותר גרוע ממצבה היום. כל הספקים, ובמיוחד הקטנים, משלמים כבר היום מחיר גבוה, וישלמו מחיר גבוה בהרבה אם לא יושג הסדר טוב".

- אולי לבעלי הבית כדאי לוותר על מגה. זה יהיה יותר זול?

"אני לא יכול לעשות את השיקולים של בעלי הבית. אני מקווה מאוד שהם לא יוותרו".

למה הנתונים הוסתרו?

באופן תמוה, בסוף השבוע האחרון פרסמה מגה דוח מתוקן לרבעון הראשון של 2015, ולפיו ההפסד התפעולי של הרשת הסתכם ברבעון ב-80.4 מיליון שקל, ולא ב-30.6 מיליון שקל - כפי שדווח מלכתחילה - יותר מפי שניים וחצי.

קפלן עצמו נכנס לתפקידו בסוף מארס 2015 - בתום פעילות הרבעון - אך הדוח הרבעוני דווח לבורסה רק ב-27 במאי. הכיצד ייתכן ששוב דווחו נתונים שגויים על ביצועי רשת מגה, וכיוון שקפלן וסביבתו ידעו על כך - למה לקח להם כל-כך הרבה זמן עד לדיווח מתוקן של התוצאות? האם הייתה להם סיבה להסתיר את הנתונים?

בתגובה על כך מסרה קבוצת אלון רבוע כחול: "קפלן נכנס לתפקיד כמנכ"ל רק ב-30 במארס, ולפיכך התוצאות מתייחסות לתקופת פעילותו של קודמו. קפלן פועל בשקיפות מלאה, ומשהתחוור לו כי הנתונים אינם בהלימה מלאה, הוא החליט לפרסמם".

ומדוע האיחור הרב? על כך הם אומרים: "מגה היא לא חברה ציבורית, ואין לה מחויבות לפרסם דוחות כספיים. ההנהלה הנוכחית, משהתחוור המצב האמיתי, החליטה לפעול בשקיפות מלאה ויזמה את פרסום התוצאות במהירות האפשרית".

נסיים עם דברי יו"ר האגף למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים, שהוא גם הבעלים של חברת ביסקול, ליאור לוי: "הספקים הגדולים רוצים בטוחות לכסף שלהם, ובצדק, וגם הספקים הקטנים. בעל הבית הוא לא מקרה של פושט-רגל. אנא הזרם את מה שנדרש, ומה שאתה יכול".

לדבריו, "אנחנו הספקים רוצים לעזור למגה, אבל אנחנו קודם כל צריכים לראות שבעל הבית עוזר ראשון. זו עמדה משותפת לכל הספקים. המצב כרגע הוא ש-240 מיליון שקל זה לא מספיק. המשכירים לא רוצים לוותר על אגורה, ובעלי הבית לא מוכנים לשים יותר מ-240 מיליון שקל".

החובות של מגה
 החובות של מגה

מבנה ההחזקות
 מבנה ההחזקות

שינויים בדוחות מגה
 שינויים בדוחות מגה