שוב: נעצרו משכירי דירות בחשד להעלמות מס במיליונים

החשד: השלושה השכירו דירות בת"א ובערים נוספות ולא דיווחו על כך מעולם ■ עצורה נוספת מת"א חשודה בהעלמת 1.2 מיליון שקל - בביתה נמצאו 25 אלף שקל במזומן

דירה להשכרה / צילום:תמר מצפי
דירה להשכרה / צילום:תמר מצפי

גל המעצרים של משכירי הדירות שאינם מדווחים על הכנסותיהם לרשות המסים, נמשך: 3 בעלי דירות נוספים מאזור המרכז - בני 53-68 - נעצרו בחשד כי מעולם לא דיווחו על הכנסותיהם משכר דירה.

העצורים - בן 65 מגבעתיים, בת 68 מתל-אביב ובן 53 מקדימה - נעצרו בחשד כי העלימו הכנסות של בין מיליון למיליון וחצי שקל לפחות כל אחד, וכן התעלמו מדרישת רשות המסים למלא טופס פירוט הכנסות.

רשות המסים מגבירה את הלחץ על משכירי הדירות:

תושב חוץ חשוד בהעלמת הכנסות של 1.5 מיליון שקל משכר דירה

חשד: בעל מכולת ואברך השכירו דירות והעלימו הכנסות במיליונים

חשד: בני זוג שכירים מיהוד השכירו 15 דירות בלי לדווח

הזלילה הגדולה / אלי ציפורי

מהחקירה המתנהלת ביחידת חקירות מס הכנסה תל-אביב כנגד תושב גבעתיים עלה כי הוא משכיר מזה שנים 5 דירות בתל-אביב ובגבעתיים מבלי לדווח כלל על הכנסות מהשכרתן, כאשר על-פי הרישומים המצויים ברשות המסים, הוא השתכר כביכול פחות מ-4,000 שקל לחודש ברוטו בממוצע ב-10 השנים האחרונות.

בנוסף, בבעלותו דירת מגורים בה הוא מתגורר. מבקשה שהוגשה לשחררו ממעצר בתנאים מגבילים עולה כי במהלך חקירתו הודה כי לא דיווח על הכנסותיו בסכום של כ-1.5 מיליון שקל, כאשר ההסבר שסיפק היה שהוא "לא רצה להתעסק עם מס הכנסה".

עוד אמר בחקירתו: "בעצם הבנתי שאי-אפשר לגמור אתכם... ידידה שלי, שהיא רואת חשבון, אמרה לי: 'אל תתעסק עם מס הכנסה, כי לא תגמור איתם'".

לשאלה אם הבין שהיה צריך לדווח על ההכנסות, השיב: "בוודאי. על זה אין לי ויכוח. כשאומרים לי שיסרקו אותי מסרקות ברזל, למרות שאני רוצה לגמור עם מס הכנסה ושהיה מגיע לי כסף, אני החלטתי לא להתעסק איתם".

בת 68 השכירה 6 דירות ללא דיווח

מהבקשה להורות על שחרורה למעצר של תושבת תל-אביב עולה כי החשודה עסקה בתחום הבידור והאמנות בעבר, וכעת היא משכירה 6 דירות בתל-אביב, בירושלים, באילת ובטבריה - אשר על הכנסותיה מהשכרתן מעולם לא דיווחה ואף לא ערכה חוזים מול שוכריה.

מהבקשה עולה כי בשנת 2012 היא סגרה את תיק העצמאי שלה ברשות המסים, ומאז לא דווחו ברשות המסים כל הכנסות המיוחסות לה. ואולם, על-פי הבקשה, מאז 1992 ועד היום היו ברשות החשודה 10 דירות, כאשר לאחרונה רכשה עוד דירה בתל-אביב, והיא נמצאת במגעים לקניית דירה נוספת.

בדומה לעצורים האחרים בשבועיים האחרונים, גם אליה נשלח מכתב דרישה להצהיר על נכסים והכנסות מרשות המסים בעקבות מספר הנכסים הרשומים על שמה, אך נטען כי היא לא השיבה לדרישה.

על-פי החשד, היא העלימה הכנסות משכירות של לפחות 1.2 מיליון שקל ב-10 השנים האחרונות, ובחיפוש שנערך בביתה נמצאו 25 אלף שקל במזומן וכן מסמכים הקושרים אותה לכאורה לביצוע העבירות.

מהבקשה שהוגשה לבית המשפט עולה עוד כי היא נחקרה במשרדי פקיד שומה חקירות תל-אביב, ובחקירתה הודתה כי לא דיווחה על הכנסותיה. לשאלה מדוע לא דיווחה, השיבה: "אין לי תשובה. זה נובע מטפשות. היו כל מיני עניינים משפחתיים שהייתי עסוקה בהם, ועל כן לא הייתי פנויה להתעסק עם זה".

שכיר בענף הרכב - עם 3 דירות

החשוד הנוסף - תושב קדימה - הרשום כשכיר בענף הרכב, נעצר במסגרת חקירה שמנהלת יחידת חקירות מס הכנסה מרכז, לאחר שחקירה בעניינו העלתה כי בבעלותו 3 דירות בנתניה, בבת-חפר ובקדימה, שהושכרו ללא דיווח לרשות המסים עבור כמיליון שקל מאז שנת 2005.

בבקשה לשחרורו ממעצר צוין כי אף הוא הודה בחשדות המיוחסים לו ובאי-דיווח על הכנסותיו.

גילאי החשודים והודאותיהם המיידיות בחקירותיהם מעלות תהיות באשר לשאלה האם היה צורך לעצור אותם מלכתחילה, או שמא היה ניתן להשיג את מטרת החקירה גם ללא שימוש בכלי הכבד של המעצר.

רשות המסים פועלת כיום באופן נחרץ כנגד מעלימי המס בתחום הנדל"ן, ונחרצותה בנוגע למעצרים מתבצעת, בין היתר, על רקע העובדה שהיא נתנה למעלימי המס הזדמנות לדווח על ההעלמות - אך אלה לא ניצלו אותה.

כפי שנחשף ב"גלובס", בשנה האחרונה נשלחו למעלה מ-100,000 מכתבים לאזרחים ובהם דרישה לדווח על כלל מקורות ההכנסה שלהם, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה. מכתבים אלה נשלחו לאנשים שאין להם תיקים ברשות המסים, אולם בהתאם להצלבות מידע שבוצעו וסימנים מחשידים אחרים, עולה כי על פניו יש להם הכנסות שאינן מדווחות.

20 אלף ישראלים פתחו תיקים חדשים במס הכנסה

כ-70 אלף איש השיבו למכתבים עם נתונים לגבי הכנסותיהם, ומתוכם כ-20 אלף איש פתחו תיקי עוסק בגין הכנסות החייבות בדיווח. כחלק מפעולות אכיפת הדיווח נחקרו בשלב הראשון עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ, שקיבלו את דרישות הדיווח ולא הגישו דוחות.

מעצרם של השלושה וכן של חשודים אחרים במהלך השבועיים האחרונים התבצעו לאחר שלא השיבו למכתבים גם לאחר מספר תזכורות, ולאחר שיודעו כי אי-מענה מהווה עבירה פלילית.

עד כה נעצרו, בין היתר, תושב חוץ, שהעלים לפי החשד בעשור האחרון הכנסות בסך כ-1.5 מיליון שקל שקיבל מהשכרת 4 דירות שבבעלותו; בני זוג שכירים מיהוד, החשודים כי העלימו הכנסות משכר 15 דירות שבבעלותם בסך כ-3 מיליון שקל; ותושב רעננה, שאין לו כל הכנסה מדווחת, וחשוד כי העלים הכנסות שכר דירה בסך כ-1.5 מיליון שקל.

מרשות המסים נמסר כי צפויים מעצרים נוספים.