תושב חוץ חשוד בהעלמת הכנסות של 1.5 מיליון ש' משכר דירה

עפ"י בקשת המעצר, בעשור הקודם רכש החשוד 5 דירות מגורים בישראל, ארבע מהן הושכרו, ואחת שימשה אותו בביקוריו בארץ; ובשנה החולפת רכש שתי דירות נוספות בהרצליה

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

כפי שהצהיר לאחרונה מנהל רשות המסים, משה אשר, המאבק במעלימי המס בשוק הנדל"ן מגיע לחדרי החקירות ולבתי המעצר: תושב חוץ, החשוד כי העלים הכנסות מהשכרת דירות שבבעלותו בישראל בסך כולל של 1.5 מיליון שקל, נעצר אמש (א') על-ידי רשות המסים.

בשנה האחרונה, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה להרחיב את רשת הנישומים, נשלחו למעלה מ-100 אלף מכתבים לאזרחים ובהם דרישה לדווח על הכנסות בישראל, מתוכם כ-50 אלף בעלי 3 דירות ומעלה שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה.

מכתבים אלה נשלחו לאנשים שאין להם תיקים ברשות המסים, אולם בהתאם להצלבות מידע וסימנים מחשידים אחרים שבוצעו, עולה כי על פניו אמור להיות להם תיק ברשות.

כפי שדווח ב"גלובס" בחודש שעבר, עד כה נפתחו למעלה מ-7,500 תיקים במס הכנסה בעקבות המכתבים הללו, והם נכנסו למעגל מדווחי המס.

ביחס למקרים נוספים של אנשים שקיבלו מכתבים אך לא השיבו לרשות המסים, עלתה הרשות מדרגה בטיפול בהם, והם עברו לטיפול ביחידות החקירות של הרשות - כאשר דיווחנו כי חלק מהנישומים הוזמנו ויוזמנו לחקירות פליליות בנוגע לאי-היענות לפניית הרשות.

החשוד שנעצר אמש, אשר עיסוקו בתחום הנדל"ן, הוא אחד מהנישומים אשר לא השיבו לפניית הרשות.

על-פי הבקשה לשחרורו של החשוד ממעצר, אשר הוגשה על-ידי מחלקת חקירות מס הכנסה תל-אביב לבית משפט השלום בעיר, לחשוד, אשר הנו תושב חוץ המתגורר בתל-אביב כאשר הוא שוהה בארץ, נשלחה דרישה להגשת הדיווח, שהסימן המחשיד שלו היה ריבוי נכסים, ואף נשלחה לו תזכורת, אך הוא לא הגיש דוחות ולא פתח תיק במס הכנסה.

על-פי הבקשה, בעשור הקודם רכש החשוד 5 דירות מגורים בישראל, ארבע מהן הושכרו, ואחת שימשה אותו לתקופות שביקר בארץ; ובשנה החולפת רכש החשוד שתי דירות נוספות בהרצליה.

אתמול נפתחה החקירה נגד החשוד, במהלכה נתפסו מסמכים בביתו. על-פי הבקשה שהוגשה לבית המשפט, החשוד טען כי לא קיבל את המכתבים מרשות המסים בנוגע לדיווח על נכסיו. ואולם, נטען, במהלך החקירה הודה החשוד כי לא דיווח על הכנסותיו מהשכרת דירות בישראל.

מהמסמכים עולה כי לשאלה מדוע לא דיווח על הכנסותיו, השיב החשוד: "אני לא גר פה, ונתתי לעורך דין לטפל בזה, ומההבנה שלי, מה שהייתי צריך לשלם - שילמתי".

לחשוד מיוחסת העלמת הכנסות לכאורה משכר דירות בעשור האחרון בסך של כ-150,000 שקל בשנה, ובסך-הכול כ-1.5 מיליון שקל, כאמור.

נזכיר כי בפקודת מס הכנסה נקבע כי אדם שהיו לו בשנת המס הכנסות מהשכרת דירות מגורים, אחת או יותר, יהיה פטור ממס על הכנסות משכר דירה עד סך של כ-5,000 שקל בחודש. מעל תקרה זו חייבות ההכנסות במס.

את המס ניתן לשלם במספר מסלולים, כאשר השכיח ביניהם הוא מיסוי של עד 10%. ישנם מקרים שניתן לכלול את ההכנסות והמסים בגינן בחישוב השנתי, לרבות ההכנסה משכר דירה, יחד עם הכרה בהוצאות לצורכי ניכוי המס ועוד.

ברשות המסים מבהירים כי כחלק מפעולות אכיפת הדיווח, בימים הקרובים צפויים להיחקר עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ שקיבלו את דרישות הדיווח ולא הגישו דוחות, וצפויים מעצרים נוספים.