עוד חוזר הסיפור: האם מירי רגב תבטל את "חוק הספרים"?

שרת התרבות מירי רגב החליטה להקים ועדה לבחינת "חוק הספרים" - והנה חוזרים הקולות, המכתבים והסקרים בעד ונגד ■ לאן פני החוק וענף הספרות?

חנות סטימצקי / צלם: תמר מצפי
חנות סטימצקי / צלם: תמר מצפי

בתקופה הסוערת של 2014, כש"חוק הספרים" נכנס לתוקפו, והמשבר בסטימצקי הרעיד את הענף, התייצבו תומכי ומתנגדי החוק, ששים אלי קרב. איש-איש - חרבו שלופה בידו וטיעונו המוחץ בין שפתותיו. ואז, לפני שנה, קולות הקרב לפתע נדמו.

ופתאום עתה ניעורו השדים מרבצם. שוב יוצא אל הדרך מחול החרבות הזה. בכירי הסופרים שולחים מכתב להגנת "חוק הספרים" ומנגד המועצה הישראלית לצרכנות מפרסמת סקר ש"מוכיח" כי החוק הוא שגיאה איומה, וביטולו המיידי ממש מתבקש.

גם בדיון סוער שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת התחלקו הנוכחים משני צידי המתרס. ח"כ יואב קיש (ליכוד) קרא לביטול החוק, שלדבריו מתערב בנוסח של "רוסיה הסובייטית" - בעוד ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הביעה התנגדות לכך והציעה למתנגדי החוק מבין הוצאות הספרים, ש"אם ברצונם למכור ספר ב-25 שקל, ובעיניהם אפשר כך להתקיים - שיתכבדו ויעשו זאת". כלומר, גם הם מבינים שהחוק נחוץ לקיומם הכלכלי.

ובכן, מדוע זה ניעורו להם השדים מרבצם דווקא בעת הזו? הסיבה היא הוועדה שהחליטה להקים מוקדם יותר השנה שרת התרבות החדשה, מירי רגב, עם היכנסה לתפקיד, לבחינת "חוק הספרים".

מפה ומשם החלו התומכים והמתנגדים לקדם את השקפתם, באופן שמזכיר את "ימי הקסם" שקדמו לחוק. כל הנראה, נכון לעכשיו הקולות שעולים בניסיון להשפיע הם רק קול חיוור לעומת מה שאירע אז. עדיין אין אנו חוזים בלוביסטים שנשכרים במאות אלפי שקלים לקדם צד זה או אחר, ועדיין לא נשמעות אמירות אפוקליפטיות על "הרס הענף". התותחים הכבדים עוד מאופסנים לרגעי האמת שבוא יבואו.

בין ביטול החוק לבין השארתו במתכונתו הנוכחית, ישנן אפשרויות נוספות. אחת היא הצבת מגבלה על רשתות הספרים, סטימצקי וצומת ספרים, בהנחות שיוכלו לדרוש מהוצאות הספרים. זו תביעה שעולה בכל פעם מחדש, עם צידוק מסוים, לאור כוחן הדואופולי של הרשתות. כוח שבו לא היססה סטימצקי לעשות שימוש בתקופת ההנהלה והבעלים הקודמים, עם היכנס החוק לתוקף. אולם, נדמה כי ההרכב הנוכחי של מקבלי ההחלטות בישראל משאיר סיכוי נמוך ששינוי זה יתקבל.

שינוי אחר, בעל סיכוי גדול בהרבה, הוא החרגה מהחוק של ספרי סופרים בתחילת דרכם וספרי ילדים חדשים. שתי סוגות אלה ספגו את המהלומה הכואבת מכולם בהיקפי המכירות מאז ש"חוק הספרים" נכנס לתוקפו, עד כדי שגורמים בענף מדברים על כך שהן כמעט שנמחקו. עם הקולות שתומכים במתן האפשרות למבצעים על ספרים אלה, נמנו בכנסת הקודמת גם שרות התרבות והמשפטים בהווה, מירי רגב ואיילת שקד בהתאמה.

אז מה קורה עם הוועדה המכרעת? ובכן, ככל הנראה, כשהוחלט להקימה, היא כוונה להביא למהלך דרמטי של ביטול החוק, כדי להציע ספרים בזול, אולי אף מתוך תפיסה חברתית, של נגישות הספרים לקהל הרחב. אולם מקורות בענף מעריכים כי מסתמן שינוי מסוים במגמה, ונדמה כי הפנים כעת הם למסקנות פחות נחרצות ודרמטיות. ביטול לא, שינוי כן.

לפי הערכות, במהלך אוגוסט הוועדה תחל לפעול. מתי היא תגבש מסקנות? קשה בינתיים לדעת. זה יכול להיות מהלך מהיר יחסית, של שבועות, אך יכול להימשך גם חודשים ארוכים. ומי יודע מה יהיה אז האקלים הפוליטי בכנסת, למשל כוחה של הממשלה להעביר את מסקנות הוועדה.

כך או כך, נראה כי הפרק החדש בדרמה ארוכה זו נמצא רק בראשיתו.