דעה: המרוויחות הגדולות מהתגלית במצרים - נובל וישראמקו

ישראל לא תהיה יצואנית גז טבעי מרכזית למצרים ■ "לוויתן" לא יפותח, אלא אם כן יימצא לקוח טורקי ■ מה צריכה לעשות ממשלת ישראל בבוקר שאחרי גילוי שדה הגז הענקי מול חופי מצרים?

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

הודעתה של חברת האנרגיה האיטלקית ENI על גילוי שדה גז טבעי הגדול ביותר במזה"ת צפונית לחופי מצרים, מחסלת למעשה את הסיכוי שישראל תהיה יצואנית גז טבעי מרכזית עבור מצרים.

המרוויחים העיקריים מהכרזתה של ENI הם קבוצת נובל אנרג'י, שתוכל לעת עתה להסיר מסדר יומה את פיתוח מאגר "לווייתן", למעט אם יימצא לקוח טורקי; וקבוצת ישראמקו , בה מעורב איש העסקים קובי מימון, ידידו של שר האוצר משה כחלון, השותפה במאגר "תמר" בלבד ושכל עניינה הם מחירים טובים ככל האפשר מפרויקט זה.

השותפות הישראליות לפרויקט "לווייתן" מצפות כעת שירדן תהפוך ללקוח עיקרי של הפרויקט ובכך יתאפשר פיתוחו. בכך הם ממשיכות להתאים את המציאות המשתנה להזיותיהן הקבועות. אם בעבר הגז מ"לווייתן" היה אמור להיות מיוצא באמצעות וודסייד לרחבי העולם, כאשר האוסטרלים נטשו את הפרויקט טורקיה הפכה יעד עיקרי. כאשר הטורקים לא גילו רצון עז לשיתוף פעולה, עלה הרעיון להנזיל את הגז במצרים ליצוא לאירופה. וכאשר הפרויקט הזה לא התקדם, הפכה מצרים עצמה, הסובלת ממחסור בגז טבעי, ליעד עיקרי ליצוא מ"לווייתן". עד שהגיעה התגלית הגדולה של ENI וטרפה, שוב, את הקלפים.

כעת, משנדמה שמתווה הגז הטבעי פחות רלוונטי מתמיד, מומלץ לממשלת ישראל להפעיל את ועדת המחירים שתקבע מחיר מרבי לגז הטבעי, לפחות עד שתתפתח תחרות מהגז המצרי, אם תהיה כזאת. הממשלה חייבת לפעול לריסון כוחו של המונופול, שפגיעתו בדמוקרטיה הישראלית קשה וחמורה.

הממשלה תצטרך גם לדון בגורלן של ארבע ספינות הקרב שהוזמנו בגרמניה בהשקעה של כ-2 מיליארד שקל. אסדות היו אמורות להגן על אסדות הגז הישראליות ברחבי הים התיכון, אבל בשלב זה נראה כי ישראל תסתפק באסדה אחת.

ראו גם:

ענקית האנרגיה ENI: חשפנו את מאגר הגז הגדול ביותר במזה"ת

IBI: יש עוד סיכוי ל"לווייתן"

מניות הגז צונחות במסחר בת"א