בתה של מייסדת "שיפודי ציפורה" נגד אחיה: "פיברק הסכם"

גלינה בן-שושן טוענת כי אחיה, יצחק מצלאווי, אחד מבעלי רשת המסעדות, "פיברק הסכם כדי להבריח כספים" ■ מצלאווי: "אנחנו מדברים עכשיו, ובעזרת השם נשים סוף לסכסוך ונגיע לשלום-בית"

המקובל בעסקים משפחתיים הוא שלא תולים את הכביסה המוכתמת בחוץ. ואולם, כשהסכסוך מגיע לפתחו של בית המשפט, יוצא לעתים שהכעסים והטענות הקשות של בני המשפחה זה נגד זה זולגים החוצה, כמו טחינה נוזלית מתוך לאפה שלא נכרכה כראוי. כך קרה גם בתיק פשיטת-הרגל של יצחק מצלאווי, בנה של ציפורה ז"ל, שעל שמה קרויה רשת "שיפודי ציפורה" הפופולרית, ואחד מבעלי הרשת.

אחותו של מצלאווי, גלינה בן-שושן, הגישה בשנה שעברה יחד עם בני משפחה אחרים בקשות פשיטת-רגל ופירוק נגד אחיה ושותפה לעסק המשפחתי ונגד חברות שבבעלותו. תיק פשיטת-הרגל והפירוק מתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי מרכז.

ברקע לדברים סכסוך בין האחים בעקבות מכירת אחד מסניפי החברה. בן-שושן ומצלאווי מכרו ב-2013 את הסניף הבת-ימי של רשת השיפודיות הידועה - לרבות החנות שבה פועל הסניף, ולרבות הציוד והזכות לעשות שימוש בשם "שיפודי ציפורה" - למפעילים החדשים של המסעדה, בתמורה לסכום כולל של 5.5 מיליון שקל.

בהמשך חתם מצלאווי לבדו על הסכם פשרה עם הרוכשים, בעקבות מצגים שהופרו לכאורה בהסכם למכירת המסעדה, לרבות בעיות שלא גולו בהסכם המקורי כביכול בנוגע להיתרי בני, רישוי עסקים, תביעות עובדים ועוד. בהסכם ויתר מצלאווי על יתרה של 600 אלף שקל שאמורים היו להתקבל מן הרוכשים, והתחייב לשלם לרוכשים סכום נוסף של כ-230 אלף שקל.

האחות גלינה טוענת כי הסכם הפשרה שעליו חתם אחיה נערך בדיעבד, תוך זיוף התאריך שבו נערך, וזאת במטרה להכשיר את הברחת הנכסים לכאורה של אחיה, ממנה ומשאר בני המשפחה.

לטענתה, מעבר לתמורה בהסכם המכר, שילמו הרוכשים לאחיה 900 אלף שקל במזומן, בעוד "הסכם הפשרה נחתם מאחורי גבה של גלינה, שלא ידעה עליו, למרות שהמשיבים ידעו שהיא חלק מבעלי העסק".

עוד פירטה גלינה כי "מדובר בהסכם שנערך בדיעבד, כדי לסייע לחייב (אחיה) להבריח כספים". הרוכשים ומצלאווי מכחישים את הטענות.

לפני כשנה הגישה גלינה בקשה לפשיטת-רגל נגד אחיה, בה טענה בין היתר "טענות צבע", כגון זו שלפיה אחיה הסתבך בחובות, עקב "התמכרות להימורים ולטיפה המרה".

בית המשפט המחוזי מרכז הורה בתחילת השנה על הקפאת ביצוע הסכם הפשרה. לחברותיו של מצלאווי מונה מפרק זמני, שמונה אף ככונס נכסים זמני לנכסיו של מצלאווי. המפרק העריך לאחרונה את היקף תביעות החוב בתיק בעשרות מיליוני שקלים. ואולם, מצלאווי טוען כי חלק ניכר מן התביעות הן תביעות-סרק.

האח יצחק מצלאווי נשמע מפויס היום (ב') בשיחה עם "גלובס": "אנחנו מדברים עכשיו, ובעזרת השם נשים סוף לסכסוך ונגיע לשלום-בית", מסר. "אני גם מבקש להתייחס לאחותי בכבוד בכתבה", הוסיף.

לדבריו, סוג הטענות שעלו בתיק אינן ראויות להתברר בבקשת פשיטת-רגל אלא בהליך משפטי רגיל. על כל פנים מסר מצלאווי כי להתרשמותו הוא יוכל לשים את כל הפרשה מאחוריו בקרוב. "'שיפודי ציפורה' זה מפעל חיים עבורי, לא אנהל את הדיון מעל דפי העיתון. אנחנו יושבים עם עורכי הדין, ובקרוב אני מקווה שנגיע להסכם", מסר מצלאווי.

"שיפודי ציפורה" היא מוסד בת-ימי וותיק, הידוע זה עשורים לכל חובבי הבשר. המסעדה הבת-ימית המשפחתית הפכה בשנים האחרונות לרשת שיפודיות ארצית עם סניפים בראשון-לציון, כפר-סבא, אשדוד, תל-אביב, פתח-תקווה, רמת-השרון, אילת, חולון, רמת-גן ועוד.

מי שנודע כאחד מבעלי הסניפים של רשת השיפודיות אפופות העשן הוא אדם שמושך אליו הרבה אש - יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן. נסיבות כניסתו של חסן לשותפות בסניף האשדודי של הרשת נבחנו בעבר על-ידי המשטרה, במסגרת בדיקת החשדות נגד חסן.

בשנים האחרונות ערכו חלק מעובדי הרשת הפגנות מתוקשרות במחאה על העסקת מלצרים בתמורה לטיפים בלבד. סכסוכי העבודה, כאמור, הם חלק מן המחלוקת המשפחתית סביב ההסכם למכירת הסניף הבת-ימי של הרשת.