מנהל תיק המניות של "עמיתים" הורשע בתרמית בניירות ערך

צחי כהן, שניהל את תיק המניות של "עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר", הורשע עפ"י הודאתו בהרצת מניות, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירת איסור הלבנת הון

חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי
חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי

עוד מנהל תיקים מורשע בעבירות ניירות ערך: בית המשפט הרשיע את צחי כהן, לשעבר מנהל תיק המניות של "עמיתים - קרנות הפנסיה", בתרמית בניירות ערך ובעבירת הלבנת הון, לאחר שהודה, במסגרת הסדר טיעון, כי ניצל את תפקידו, את מעמדו ואת סמכויותיו ורתם את הפעילות המוסדית וכספי החוסכים בקרנות הפנסיה לטובת השאת רווחים לעצמו ולאחרים.

השופט חאלד כבוב קיבל את הודאתו של כהן והרשיע אותו בשני אישומים בעבירות של השפעה בדרכי תרמית, קבלת דבר בשתי עבירות מירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירה של איסור הלבנת הון.

בנוסף הורשע כהן באישום נוסף בעבירה של מסירה מידע כוזב למס הכנסה ועבירה של שימוש במירמה, עורמה ותחבולה במזיד בכוונה להתחמק ממס.

גיסו של צחי כהן, יוסף גרצ'יקוב, הורשע - אף הוא על-פי הודאתו בהסדר טיעון - בעבירות של סיוע למירמה והפרת אמונים בתאגיד ובעבירה של איסור הלבנת הון; ואחותו של כהן, קרן גרצ'יקוב, נמחקה מכתב האישום.

בינואר השנה הגישה מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום נגד צחי כהן, שניהל את תיק המניות של "עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר", אחותו וגיסו, קרן ויוסף גרצ'יקוב, בגין ביצוע תרמית בניירות ערך ועבירות נוספות.

לפי כתב האישום, לפני שרכש מניות עבור עמיתים, הקדים ורכש כהן את אותן מניות בשערים נמוכים יותר לחשבונות פרטיים בשליטתו; ובהמשך, ולאחר ששער המניה עלה עקב ביצוע רכישות מסיביות של אותן מניות לחשבונות עמיתים, מכר כהן את המניות מהחשבונות הפרטיים בשער גבוה יותר, כאשר במקרים רבים המניות נמכרו ישירות לחשבונות עמיתים בעסקאות מתואמות.

בפעילות זו, נטען באישום, הפיק כהן במירמה רווחים בסך של כ-7.7 מיליון שקל, כאשר חלק מהרווחים הופקו על חשבון כספי החוסכים בקרנות הפנסיה.

הנאשמים האחרים הואשמו כי איפשרו לכהן לפעול מחשבונם ולמשוך את רווחי המירמה ואף נהנו מחלק מהרווחים בעצמם.

במסגרת הסדר הטיעון תוקן כתב האישום, והורדו חלק מן האישומים כנגד כהן ויוסף גרצ'יקוב; וקרן גרציקוב, כאמור, נמחקה מכתב האישום לחלוטין.