האם מירי רגב קורסת?

רגב חתרה להגשמת רעיון שתי מדינות לשני עמים, האחת מזרחית, השנייה אשכנזית

מירי רגב / צילום: איליה מלניקוב
מירי רגב / צילום: איליה מלניקוב

מירי רגב נכנסה לתפקיד השרה בתופים ובמחולות, בעיקר עם תרועה גדולה. היא תשנה, היא תמנה. היא התנהגה כשיכורה מעצמה ומעוצמתה, תמיד זוהרת, מחייכת וצוחקת, מוקפת קהל מעריציה, צועקת פה, צורחת שם, תמיד בקול גדול, תמיד בצורה מוחצנת, וולגרית. היא חתרה בתחום התרבות להגשמת רעיון שתי מדינות לשני עמים, האחת מזרחית, השנייה אשכנזית.

האופוריה הגדולה

כשרגב אמרה שהיא לא קראה את אנטון צ'כוב, היא שכחה שיש בציבור הרבה אנשים שכן קראו אותו, ושהיא אמורה לשרת גם את אלה. רגב אמרה בהקשר זה כי... אבל מה זה משנה. היא אמרה ואמרה ואמרה, צעקה וצעקה וצעקה, הייתה באופוריה גדולה שהשתלטה עליה וכיוונה את מעשיה. היא נראתה ונשמעה כמו שרה שדוהרת ואינה יודעת לאן.

התשלום

עכשיו, כך נראה, משלמת רגב מחיר על התנהלותה הסקטוריאלית והבלתי תרבותית בעליל, בלתי תרבותית לפי כל קנה-מידה, לא רק בהקשר של היותה שרת התרבות.

היא שכחה שהתפקיד נותן לא רק זכויות, אלא שיש בצידו גם חובות, שאחת מהן היא להתנהג בצורה נורמטיבית. היא קוממה אנשים רבים, מכל העדות. אנשים התחילו לחפש אותה, וגם מצאו. אחת-אחת צצו ההקלטות שאילצו את השרה הרעשנית להתנצל, להכחיש, לחזור בה וכיו"ב.

במקביל, התפתחה אצלה הפרנויה: מי הדליף? אנשים נשלחו למכונת אמת, האווירה סביב רגב נעשתה חשדנית, אבל היא עדיין לא מבינה כי לא ההקלטות חשובות, אלא מה שהיא עושה ואומרת.

מאבדת גובה

הסימן הכי מובהק לכך שרגב מאבדת גובה היה החלטתה לעזוב את המירוץ לתפקיד יו"ר המרכז. במפלגת הליכוד זהו תפקיד חשוב, עם כוח פוליטי ניכר. רגב מזמן כבר חשקה בתפקיד. הפעם נראה היה שאין שום דבר, ואף אחד שיכול לעצור אותה. ובאמת אין כזה. חוץ ממנה. היא היחידה שהייתה מסוגלת לעצור את עצמה - והיא עשתה זאת.

רגב הצליחה במה שנראה היה כבלתי אפשרי. היא הפכה להיות גורם מביך לא רק למתנגדיה, אלא גם לאנשי הליכוד. כפי ששכחה שיש בציבור גם קוראי צ'כוב, היא לה השכילה להבין שיש כאלה גם בליכוד. וגם מי שאינו כזה לא אוהב להיות מוצג באור כזה. כך הצליחה רגב למצב עצמה כסמל לוולגריות וחוסר תרבות - ולא צריך להיות אשכנזי כדי לא לרצות להיות מזוהה עם זה.

הפח שביבי טמן

אין טעם לומר לרגב לשנות את דרכיה, לבחון את עצמה ושאר קלישאות מסוג זה. גם לו רצתה, היא לא מסוגלת. היא מה שהיא. הבוס שלה, ביבי נתניהו, כנראה רצה שכולם יידעו זאת. הוא טמן לה פח בצורת משרד התרבות. והיא נפלה אליו בקול צהלה גדולה, ובדרך היא מפילה גם את התחומים שעליהם היא מופקדת.