רציו, ישראמקו ודלק שוב מנסות למזער נזקים בדיווח לבורסה?

שותפויות הגז הישראליות מדווחות: "איננו צד בבוררות עם ממשלת מצרים ונמשיך לקיים מו"מ עם חברות מסחריות במצרים" - אך מודות, באותו דיווח, כי כל הסכם ידרוש את אישור ממשלת מצרים

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

שותפויות הגז מגיבות הבוקר (ב') על הדיווח בסוכנות הידיעות הזרות על כך שממשלת מצרים הורתה להפסיק את המגעים ליבוא גז מישראל נוכח פסק הבוררות שמחייב את מצרים לשלם לחברת החשמל 1.8 מיליארד דולר בשל סאגת פיצוץ צינור הגז של EMG.

בדיווח ששיגרו לבורסה רציו , ישראמקו , אבנר  ודלק קידוחים  החברות הישראליות טוענות כי אינן צד להליך הבוררות עם חברות הגז לאומיות המצריות, על אף שבעבר דיווחו השותפויות ב"תמר" ו"לוויתן" כי הן מקדמות מו"מ לייצוא גז טבעי למדינות שכנות ובהן מצרים.

"המשאים ומתנים כאמור אינם מתנהלים אל מול חברות הגז הלאומיות המצריות אלא מול חברות מסחריות", נכתב בדיווח לבורסה. "השותפות ושותפיה בפרויקט 'לוויתן' ובפרויקט 'תמר' נמצאים בקשר שוטף עם חברות אלה וממשיכים במשאים ומתנים האמורים כמתוכנן. כמו כן, הצדדים ימשיכו לפעול מול הרשויות המוסמכות בממשלות ישראל ומצרים לקבלת כל האישורים הדרושים בקשר עם העסקאות לאספקת גז מישראל למצרים".

כך, בין השורות, חברות הגז מודות שהן זקוקות לאישור ממשלת מצרים כדי להוציא לפועל את הסכמי הגז. 

הדיווח על עסקת הגז עם מצרים

הדיווח לבורסה תמוה למדי שכן לפי הדיווחים ברויטרס ובלומברג, החלטת ממשלת ממצרים להקפיא את המגעים ליבוא גז מישראל הינה גורפת. יתרה מזאת, מכתב הכוונות לחוזה גז, עליו הודיעו לאחרונה שותפויות "לוויתן" עם חברת הגז המצרית דולפינוס, מסתמך על העברת הגז דרך הצינור של EMG, שהיא צד לבוררות עם ממשלת מצרים וספגה הפסדים כספיים רבים בעקבות פיצוץ צינור הגז ע"י מחבלים לאחר הדחתו של חוסני מובארק.

זאת ועוד, בשוק האנרגיה העריכו כבר אתמול בעקבות פסק הבוררות כי ממשלת מצרים תתנה חוזי גז עתידיים עם ישראל בוויתור שלה על כספי הפיצויים לחברת החשמל. אפילו שר האנרגיה יובל שטייניץ התבטא אתמול בספקנות לגבי חוזי הגז עם מצרים ואמר שישראל תקדם ייצוא גז למדינות אחרות.