נעילה שלילית בבורסה; חלל טיפסה 5%, אברות קרסה 14%

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל ■ בשווקים מגיבים לנתוני התמ"ג בארה"ב שהצביעו על קצב צמיחה של 2% ברבעון השלישי, מעל הצפי בשוק אך מתחת לקריאה הקודמת ■ עליות קלות בוול סטריט, מגמה מעורבת באירופה

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

הבורסה בת"א ננעלה היום (ג') בירידות למרות המגמה החיובית בוול סטריט והמגמה המעורבת  באירופה, אם כי המסחר בשווקים בחו"ל מלווה בימים אלה במחזורים נמוכים למדי על רקע חג המולד וחגיגות השנה החדשה, כך שהמסחר בשווקים יחזור לאיתנו ב-4 בינואר. ברקע ממשיכים המשקיעים לעקוב מקרוב אחר הנפט שנסחר בשפל של יותר מ-11 שנים. היום ממשיכים צוותי המו"מ של האוצר וההסתדרות לדון על הסכם השכר ואם לא יושגו הסכמות תיכנס לתוקפה שביתה כללית במשק מחר ב-6:00 - וגם הבורסה בת"א תושבת.

 

אמש בוול סטריט ננעל המסחר בעליות לאחר יום הפכפך משהו. הבוקר באסיה נרשמת יציבות בעוד המשקיעים שוקלים הודעה של ממשלת סין שעשויה לרמז על מתן תמריצים נוספים לכלכלה. (לסיפור המלא)

נתוני התמ"ג בארה"ב הם הסיפור של היום בשווקים. קריאת התמ"ג האחרונה עודכנה לקצב צמיחה שנתי של 2% ברבעון השלישי, מעט מתחת לקריאה הקודמת שעמדה על 2.1%. זאת, לאחר צמיחה של 3.9% ברבעון השני. בשוק ציפו לקצב צמיחה של 1.9%. 

"מה שמטריד את המשקיעים בימים האלה הוא המכירות האיטיות של החברות בוול סטריט, לא רק במגזר האנרגיה", אמר ל-CNBC כלכלן במודי'ס. "המשמעות היא שקצב העלאות הריבית בארה"ב יהיה איטי ב-2016".

בישראל, המדד המשולב של בנק ישראל שפורסם היום הצביע על עלייה של 0.2% בנובמבר, מה שמעיד על המשך הצמיחה המתונה במשק.

"השווקים מחפשים כיוון ומתקשים לעלות על רקע צלילת מחירי הנפט שגוררת עמה עלייה בתשואות של חברות הקשורות בנפט בפרט ופאניקה מסוימת בשוק בכלל", נמסר מחדר המסחר של טופ אלפא. "המגמה החודש שלילית כפי שמאפיין את חודש דצמבר בדרך כלל. את הימים הירוקים ראינו דווקא נוכח העלאת הריבית של הבנק הפדרלי בשבוע שעבר היות והשוק ציפה לכך, וייתכן כי השווקים כרגע לא מגלמים את הצפי של הפד ל-4 העלאות ריבית בשנת 2016 שבסופן תעמוד הריבית על 1.5%. להערכתנו, עד סוף החודש קיימת סבירות גבוהה לנטייה לירידות שערים בשווקים נוכח מימושים של משקיעים וקיזוזים לצורכי מס המגיעים כמדי סוף שנה, והאופטימיות תחודש לקראת תחילת השנה הבאה".

 .

מבין המניות שבלטו היום בשוק, אל על  לא עוצרת וקופצת גם היום לאור המשך ירידה מחירי הנפט כשברקע ההמלצה האוהדת מפסגות.

מניית אברות  נפלה לאחר שהחברה דיווחה כי בעל השליטה נעצר במסגרת פרשת השחיתות במועצת מטה יהודה. גם היו"ר ועובד נוסף נחקרו.

בבלומברג דווח היום כי חלל תקשורת  שכרה יועץ כלכלי שינסה למצוא עבורה רוכש. 

כלל ביטוח  של אי.די.בי  הודיעה כי קבוצת טיינאן-לי הייפנג פורשת מהמירוץ לרכישתה. (לסיפור המלא)

הפניקס  רכשה 4.5% ממניות אנלייט  מידי משפחת ויל והגיעה להחזקה של מעל 9%, כאשר בינתיים פוסון הסינית מתרחקת מרכישת חברת הביטוח הישראלית. (לסיפור המלא)

אלביט מערכות  הודיעה היום כי זכתה בחוזה ממדינה באסיה פאסיפיק לאספקת פתרון מודיעיני אווירי מערכתי לשימוש במשימות מודיעין, האזנה, רכישת מטרות ופענוח. החוזה, בהיקף כספי של כ-50 מיליון דולר, יתבצע במהלך שלוש שנים על ידי חטיבת המודיעין של אלביט מערכות, שתהיה הקבלן הראשי של התוכנית.

עוד חברה ציבורית יוצאת מהבורסה: מניית ר.ה.טכנולוגיות  תימחק מהמסחר לפי שווי של פחות מ-100 מיליון שקל לאחר שהצעת הרכש של בעלי השליטה התקבלה. בשיאה נסחרה החברה לפי שווי של 370 מיליון שקל.