מסתמן: ההתמחות במשפטים תוארך לשנה וחצי

האם משרד המשפטים ולשכת עורכי הדין עומדים להגיע לפשרה עם ראשי האוניברסיטאות והמכללות למשפטים בסוגיית הארכת ההתמחות במשפטים?

מתמחים במשפטים / צילום: ליאור מזרחי
מתמחים במשפטים / צילום: ליאור מזרחי

האם משרד המשפטים ולשכת עורכי הדין עומדים להגיע לפשרה עם ראשי האוניברסיטאות והמכללות למשפטים בסוגיית הארכת ההתמחות במשפטים? ל"גלובס" נודע כי בפגישה שנערכה היום (ג') בין הצדדים חלה התקדמות משמעותית לקראת הסכמה לפיה ההתמחות במשפטים תוארך משנה לשנה וחצי.

עם זאת, לפי הערכות, הפשרה תכלול הסכמה כי מתמחה שלומד לתואר שני או תואר נוסף - ימשיך לעשות התמחות של שנה אחת בלבד.

נזכיר כי כבר בספטמבר 2015 הודיעה שרת המשפטים, איילת שקד, על כוונתה להאריך את ההתמחות במשפטים משנה כיום לתקופה של שנתיים. ההחלטה נבעה, לטענת שקד, מן הרצון למקצע ולייטב את עורכי הדין בישראל.

"עורכי הדין עוסקים בדיני נפשות ובנושאים הכי רגישים ומהותיים בחייו של אדם. אי לכך, ראוי כי ההתמחות של בעל המקצוע תאפשר את הכנתו האמיתית לפרקטיקה בעולם בחוץ", מסרה שקד ל"גלובס" בשבוע שעבר.

לדבריה, "ההחלטה על הארכת ההתמחות התקבלה לאחר בדיקה ממושכת ולאחר דיאלוגים פתוחים עם הגורמים הרלוונטיים".

היוזמה זכתה לתמיכת לשכת עורכי הדין בראשות עו"ד אפי נוה וגם לתמיכה של רוב ציבור עורכי הדין - אך להתנגדות נחרצת של הסטודנטים למשפטים ושל האוניברסיטאות והמכללות למשפטים.

בראיון שהתפרסם ב"גלובס" בשבוע שעבר תקפו ארבעה מדיקני הפקולטות למשפטים הבולטות בארץ את רעיון הארכת ההתמחות.

כך למשל, פרופ' רון חריס, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, אמר כי "הארכת ההתמחות היא פתרון שהוא פשוט ופופוליסטי שייצור הרבה מאוד בעיות".

פרופ' יעד רותם, דיקן הפקולטה למשפטים במרכז האקדמי ברמת-גן, יצא אף הוא נגד הארכת ההתמחות לשנתיים. "ההתמחות במשפטים היא גם כיום לא איכותית - המתמחים עוסקים בעבודות פקידות, בשליחויות. לקחת דבר רע ולהכפיל את משכו - זה רע כפליים", הוא אמר באותו ראיון.

בשלב זה נראה, כאמור, כי שרת המשפטים, לשכת עורכי הדין וראשי המכללות והאוניברסיטאות עומדים לבחור בשביל הזהב של הארכת ההתמחות לתקופה של שנה וחצי, ולא של שנתיים.

שלושת הצדדים המעורבים בהידברות לא היו מעוניינים להגיב היום לדברים.