כמה חדרי מלון צריכה ישראל?

המלונאים רוצים לחטוף נדל"ן למגורים ומבלבלים אותנו בנתונים

מלון קראון פלאזה ים המלח / צילום: רפי קוץ
מלון קראון פלאזה ים המלח / צילום: רפי קוץ

זוכרים את התקוממות המלונאים הישראלים נגד רשת איר בי אנד בי (Airbnb), שמחסלת להם את הפרנסה? זוכרים שבאילת התלוננו בשבוע שעבר שכלכלת העיר קורסת, עד כדי כך שחייבים להקים בעיר קזינו כדי למשוך את התיירים שכבר לא מגיעים למלונות המתרוקנים? 

ובכן, קבלו תיקון.

מסתבר כי המלונות בארץ מתפוצצים, הביקוש כל-כך גבוה שלא מצליחים לעמוד בו, וחייבים לבנות, מהר, עוד הרבה חדרי מלון כדי לעמוד בלחץ. איך גילינו זאת? המלונאים עצמם סיפרו לנו. השבוע אושרה בכנסת בקריאה ראשונה הצעה של שר התיירות, יריב לוין, שאותה קידמו ודחפו המלונאים, ותכליתה הטבות גדולות לבוני המלונות כדי יוכלו להוסיף במהירות עוד 15 אלף חדרי מלון בישראל.

והרי רק בדצמבר האחרון קוננה התאחדות המלונות על כך שבמרבית שנת 2015 עמדה התפוסה הממוצעת בבתי-המלון על כ-62% בלבד. אז אולי שהמלונאים יחליטו: או שאין מספיק חדרים - או שיש יותר מדי.

מחירי אירוח זולים כבר היום

בהודעה ששלח דוד פתאל, הבעלים של רשת מלונות פתאל, השתמשו בעוד נימוק מעניין למהלך. לתקשורת נכתב שאם רוצים להוריד את מחירי האירוח בישראל, צריך להוסיף עוד חדרי מלון, לקבל עוד הטבות מס מהרשויות, ו"אם אלה יטופלו", הכריז המלונאי, "מחירי השהות במלונות יירדו ב-20% עד 30%", וככה יהיה טוב לכל הישראלים שמתים לבלות בבית-מלון בארץ.

אבל כבר היום, לפני שנוסף חדר אחד במלון, אפשר להתארח בכל הערים בישראל, ודאי המתוירות ביניהן (תל-אביב, ירושלים, נצרת, טבריה, אילת, אשקלון, נתניה, עכו ועוד), בחדרים המושכרים דרך איר בי אנד בי, במחירים מגוונים וגם מאוד זולים.

אז איפה בדיוק הבעיה?

 

 

 

מחטף דירות למגורים 

עיון בהצעת החוק של לוין חושפת כי עיקרה אישור תוספת עד 20 אחוז לשטחים של מלונות חדשים, וכי תוספת זו תיועד בכלל להקמת דירות במסלול המהיר שבו מאושרת בניית "תשתיות לאומיות".

מהלך כזה, אם יעבור, הוא מחטף: זכות לבנות דירות שהן מוצר נדל"ני יותר יקר ויותר בטוח מחדרי מלון, תוך דילוג על הליכי תכנון ומיסוי שבהם נתקלים יזמים הבונים בנייני מגורים רגילים.

דבר אחד טוב יכול לצמוח מכך: הגדלת היצע הדירות בערים שבהם ייבנו המלונות החדשים.

צחוק הגורל יהיה כשרוכשי אותן דירות שייבנו בהליך המחטפי, ישכירו בהן חדרים לתיירים, דרך רשת איר בי אנד בי.