"יש כאלה שחושבים שיש הזדמנות לרכוש את מגה במחיר לא הוגן"

עו"ד אמיר ברטוב, מנאמני מגה, מסביר את ההחלטה הדרמטית אמש להקפיא את המכרז למכירת הרשת, ומדגיש כי "הכוונה שלנו למכור את מגה כרשת שלמה רק התחזקה" ■ גורמים המכירים את התיק אמרו ל"גלובס" כי הנאמנים מכוונים לסך של 400 מיליון שקל תמורת מגה

עו"ד אמיר ברטוב / צילום: תמר מצפי
עו"ד אמיר ברטוב / צילום: תמר מצפי

נדמה היה שאף אחד לא הופתע מהודעת נאמני רשת מגה אמש (ב'), בשעת לילה מאוחרת, כי החליטו להשהות את המכרז למכירת הרשת ואת ההתמחרות שהייתה אמורה להיערך במסגרתו, "עד שימצא רוכש איכותי שיציע מחיר ראוי של מאות מיליוני שקלים". הדחייה האחרונה הצטרפה לשרשרת הדחיות הקודמות של המכרז ולהודעות שונות של הנאמנים על כך שההצעות שהוגשו אינן מספקות.

כמה מאות מיליונים רוצים הנאמנים? גורמים המכירים את התיק אמרו היום (ג') ל"גלובס" כי הנאמנים מכוונים לסך של 400 מיליון שקל - סכום רחוק מאוד מהסכומים שעלו ונמצאים היום על השולחן, הנעים בין 120 ל-160 מיליון שקל.

עם סגירת המכרז לפני כשבוע וחצי, עמדו בפני הנאמנים 3 הצעות - הצעתו של רמי לוי, שנתקלה בתמרור עצור מרשות ההגבלים העסקיים; הצעתם של האחים אילן וששי שבע; והצעת קבוצת רוכשים ברשות השר לשעבר שלום שמחון. יומיים לאחר מכן פרשה קבוצת שמחון מהמירוץ, ומנגד אמש ביקשה קבוצת רוכשים חדשה, בראשות רשת ויקטורי, להצטרף למירוץ לרכישת הרשת הקורסת. בין לבין, גם איש העסקים מוטי בן-משה, שרכש את חברת אלון רבוע כחול, הביע עניין ברכישת הרשת.

"מגה שווה הרבה יותר ממה שננקב"

בהודעתם מאמש כתבו הנאמנים כי "לאחר שנפגשו עם המציעים, ולאחר שבחנו את ההצעות שהוגשו לרכישת מגה, ובכלל זה ההצעה שהוגשה רק הערב על-ידי מספר רשתות, הנאמנים סבורים כי אף אחת מההצעות איננה מספקת, ואין בכוונתם להמליץ על אף אחת מההצעות שהוגשו.

"רשת מגה", נכתב בהודעה, "היא נכס בעל ערך רב, המחזיקה בסניפים מצוינים במיקומים עירוניים הטובים ביותר ועם עובדים מקצועיים ולקוחות מסורים. רשת מגה ערוכה לחג הפסח, ובדעת הנאמנים להפעילה עד שיימצא לה רוכש ראוי ובתמורה נאותה שתשרת את החובות לנושיה".

השחקנים המרכזיים בזירת המכירה כבר ידועים. המתעניינים כבר הציגו את הקלפים שלהם, ומשחק הפוקר למילוי הקופה היה אמור להתחיל היום. אז למי מחכים הנאמנים? להצעה משופרת ממוטי בן-משה?

"אנחנו לא מחכים למוטי בן-משה או למישהו ספציפי. נחכה כמה זמן שיידרש למשקיע ראוי, עם הצעה ראויה", אומר ל"גלובס" עו"ד אמיר ברטוב, מנאמני מגה (יחד עם רו"ח גבי טרבלסי ועו"ד אודי גינדס).

- מה זה "משקיע ראוי"? אם כל ההצעות סובבות סביב אותו סכום פחות או יותר, אולי אתם לא מציאותיים בדרישות שלכם?

"אנחנו חושבים שאנחנו מאוד מציאותיים. אנחנו לא ממלאים את התפקיד הזה כדי לצאת לידי חובה. קל לנו יותר מבחינת תפקידנו למכור במחיר שהצלחנו לקבל וללכת הביתה, אבל אנחנו חושבים שהרשת הזו שווה הרבה יותר מהמספר שננקב, מה גם שההצעה של הרשתות שהוצגה אתמול פגומה מאוד מהרבה מאוד היבטים, והיא בכלל לא עולה בקנה אחד עם המסלול שאנחנו התווינו. יש לה הרבה מאוד מכשלות, והיא בהחלט לא ראויה מבחינת התמורה שהם הציעו".

- בכמה "מאות מיליוני שקלים" אתם מעוניינים?

"אני לא רוצה לנקוב בסכומים מדויקים".

כאמור, גורמים בסביבת הנאמנים אמרו ל"גלובס" כי הסכומים עליהם דובר מאחורי הקלעים הגיעו ל-400 מיליון שקל.

- אתם לא מפחדים שתמצאו את עצמכם קירחים מכל הכיוונים? שהמציעים הקיימים יתייאשו, ולא יימצא הרוכש המיוחל על-ידכם?

"לא. אנחנו לא מפחדים. התהליך עוד לא הסתיים, ולהערכתנו אנחנו פועלים נכון. הרשת פועלת כרגע בצורה מאוד יציבה, ואנחנו לא צריכים למכור אותה במחיר שלא משקף לדעתנו את ערכה".

- בכל זאת, מדובר ברשת שקרסה וצריכה לפתוח בדרך חדשה בהקדם. זה לא מצב אידיאלי להפעיל רשת תחת הקפאת הליכים לאורך זמן.

"דווקא התוצאות של הרשת משתפרות בתקופת הקפאת ההליכים לעומת התקופה שלפני כן, ומסיבה פשוטה: יש ביטחון מלא לספקים שהם יקבלו כסף על הסחורה שלהם, ולכן המדפים מלאים בסחורה מכל הספקים, כולל ספקים שלא סיפקו סחורה לפני הקפאת ההליכים.

"הרשת מתפקדת, ויש מספיק אמצעים כספיים בשביל להפעיל אותה תקופה ארוכה, ולכן אין סיבה שניחפז. אם היינו חושבים שהוצע מחיר ראוי ושווה לרשת הזאת, מן הסתם היינו מוכרים, אבל אנחנו לא חושבים ככה. אין לנו סיבה לא למכור את הרשת. אנחנו לא הולכים להיות מנהלים של הרשת למשך 20 שנה, אבל הרשת מתפקדת טוב, ויש אפשרות להציל אותה לא מעט זמן, ואפילו לשפר עוד יותר, ובצורה די משמעותית, את הפעילות שלה.

"אנחנו מאמינים שיבוא רוכש עם תמורה הרבה יותר גבוהה ממה שהוצע עד עכשיו, וגם אלה שכבר הציעו הצעות, הציעו רק הצעות פתיחה וידעו שתהיה התמחרות להעלאת הסכום".

"לא נמכור את הרשת בחלקים"

במהלך היממה האחרונה פורסמו ידיעות שונות על כך שהאחים שבע הבהירו לנאמנים כי הם אינם מתכוונים להיכנס להליך התמחרות, והם הציעו את המחיר הסופי שיהיו מוכנים לשלם על הרשת. עו"ד ברטוב מכחיש כי נאמרו להם דברים כאלה.

"אף אחד לא אמר לנו שהוא לא הולך להיכנס להתמחרות", הוא אומר. "זו מכירה מורכבת. זה לא רק שלם מחיר וקח את הדירה, זה בא עם כל מיני תנאים שקשורים לכל מיני נושאים, ואנחנו מרגישים שחלק מהמציעים חושבים שבגלל שאין הרבה מציעים לצידם, ובגלל הסיטואציה, יש להם אפשרות לרכוש את הרשת הזאת במחיר הזדמנות מבחינתם, במחיר לא הוגן ובתמורה לא נאותה. אנחנו לא ממהרים, יש לנו זמן, ויש לנו אפשרות להפעיל ואפילו לשפר מצב הרשת, אז אנחנו לא נמכור".

- אולי הגיע הזמן לרדת מההכרזות הראשוניות שלכם שאתם רוצים למכור את הרשת כמקשה אחת? אולי הגיע הזמן לחשוב על מכירה בחלקים?

"ממש לא. הכוונה שלנו למכור את מגה כרשת שלמה רק התחזקה. המציאות הוכיחה בצורה די משכנעת שזו הדרך הנכונה. היה זמן למספר רב של רשתות בתנאי מעבדה להתארגן ביניהן, להחליט מה לקנות ואיך למכור, ואיך להתחלק ביניהן, אך ההצעה שלהן הייתה נמוכה בסופו של דבר, והיא לא כללה את כל הסניפים, אלה כ-60%-65% מהם, ולכן גם הניסוי הזה, שנעשה שלא על דעתנו אבל על דעת רשות ההגבלים העסקיים, לא היה הצלחה מסחררת".

ברטוב מתייחס להצעתה מאתמול של קבוצת הרכישה החדשה, בראשות רשת ויקטורי, שעומדת על 140 מיליון שקל. "מתברר שזה לא כזה מציאה. לא נמכור את הרשת בחלקים. נמכור במקשה אחת. זה לא שבאו רשתות ואמרו 'קחו X מאות מיליוני שקלים, כי אנחנו מחלקים'. להפך - הן הציגו מחיר מאוד נמוך. בכל מקרה, ההצעה שהגיעה רק אתמול בערב לא עומדת בתנאים של ההזמנה להציע הצעות, ולכן אנחנו לא מתכוונים לדון בה.

"מעבר לזה, הודענו שאנחנו מפסיקים את התהליך של המכירה כרגע, ואנחנו - בזמננו ובעיתוי שנבחר או שיתגלגל לפתחנו - נמכור את הרשת לרוכש שייתן את התמורה הראויה, בלי דד-ליינים, בלי תהליכים סגורים ובלי תאריכים סופיים. יש לנו זמן, יש לנו אורך-רוח, עד שנמצא את הקונה שייתן את ההצעה הראויה, וזה יקרה".