הצהרת תובע נגד לירז רז, כבדת-הראייה החשודה בהונאת נדל"ן

מעצרה של רז - החשודה כי ניצלה את מוגבלותה כדי לבצע הונאה בתחום הנדל"ן בהיקף של כ-10 מיליון שקל - הוארך עד יום ראשון

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

התביעה המשטרתית הגישה היום (ד') לבית משפט השלום בתל-אביב הצהרת תובע לפני הגשת כתב אישום נגד לירז רז, כבדת-ראייה העצורה בחשד כי ביצעה הונאה בתחום הנדל"ן של 10 קורבנות בהיקף של כ-10 מיליון שקל. 

"מדובר בחומר חקירה רב. מדובר בעשרות מסמכים וחקירות מורכבות ו-100 עסקאות ונתונים רבים. כנגד החשודה עומדת עילת המסוכנות", טען התובע המשטרתי, רס"ר עופר אלפנדרי. 

השופטת רונית פוזננסקי-כץ הורתה על הארכת מעצרה של רז עד ליום ראשון הקרוב. "בנסיבות העניין - בהתחשב בטיב העבירות, התשתית הראייתית, עילות המעצר והשלב הדיוני של ההליך - יש מקום להיעתר לבקשת המעצר, אם גם באופן חלקי", פסקה השופטת. 

קודם לכן טענה עו"ד אדוה ויצמן, המייצגת את רז שהיא כבדת-ראייה, כי יש לשחרר את רז מהמעצר. "בכל הכבוד, יש פה נסיבות כמו מצבה של החשודה, ויש לי חלופת מעצר הרמטית טובה, שמוכנה שלא יהיה לה ביד טלפון ומחשב, אימה נמצאת כאן. אין לה הרשעות קודמות ושום עבר. עדיין מסוכנות אפשר לאיין בחלופת מעצר וערבויות מתאימות. בית המשפט יכול להקל על הסבל שלה, זה לא פשוט לה להיות במעצר". 

רז חשודה כי ניצלה את מוגבלותה כדי ליצור יחסי אמון, באמצעות מסמכים מזויפים ומצגי-שווא, מול אנשים שונים, להם הציעה עסקאות נדל"ן שונות שהתבררו כפיקטיביות והוציאה מהם לכאורה בדרך זו כספים רבים. במקרה אחד, לפי החשד, מדובר בקורבן שהוא חייל שאיבד את ראייתו במבצע "עמוד ענן". 

במהלך דיון קודם בעניינה של רז אמר נציג המשטרה, עופר אלפנדרי, כי רז יוצרת קשרים אישיים מול הקורבנות בפגישות אישיות. "מדובר בקשרים שנמשכים מספר חודשים לפעמים מעל שנה. יש לה קשרים בכלל העולם העסקי. היא יכולה להשיג מחירים שרק היא יכולה. היא מפתה אותם לגשת דרכה למכרזים שונים ועסקאות שונות,באמצעות הצגת מסמכים מזויפים וגובה מהם כספים רבים. מאחורי העסקאות אין דבר".

לדברי התובע, על שמה של רז קיימת חברה בשם "כאן גרים", והפעילות של החברה הייתה כאין וכאפס לעומת הכספים שהיא לקחה לכאורה מהקורבנות. לדבריו, אין שום פעילות בחברה, והחברה נמצאת בפשיטת-רגל משנת 2014. 

"מעיון בתיק החקירה עולה כי קיים חשד סביר כנגד החשודה לביצוע העבירות המיוחסות לה. בעניין זה אני מפנה לדוח הסודי אשר הוצג בפניי, ואשר בו פירוט נרחב באשר לראיות שנאספו עד כה, אשר מהן ניתן ללמוד על התשתית הראייתית שעומדת בבסיסו של החשד הסביר", כתבה השופטת רונית פוזננסקי-כץ באחת מהחלטותיה.

רז סירבה לשתף פעולה עם חוקריה, והשופטת מתחה עליה ביקורת בהקשר זה. "סירובה של החשודה לשתף פעולה בחקירתה היא זכות יסוד של נחקר, אלא שבסירוב זה יש כדי לעכב את התקדמות החקירה, והדברים ידועים. לאחר שמיעת טיעוני הצדדים ועיון בתיק החקירה, הנני מוצאת כי קיימת תשתית ראייתית המבססת חשד סביר נגד החשודה בגין העבירות שבביצוען הוחשדה, וכי מתקיימת עילה למעצרה".  

השופטת ציינה כי לחשודה אין רישום פלילי לחובתה, ואולם לבית המשפט הוצג פרוטוקול דיון בתיק המתנהל כנגדה בבית משפט השלום באילת בעבירות דומות, ואשר ממנו עולה כי החשודה לא התייצבה לדיונים בעניינה ועשתה זאת פעם אחר פעם, עד שהוצא כנגדה צו הבאה.

רז ביקשה כי שמה לא יפורסם, אך השופטת דחתה את בקשתה כבר בשבוע שעבר. "בכל הנוגע לבקשה לצו איסור פרסום, לא מצאתי לנכון להיעתר לבקשת באת-כוח החשודה. מדובר בחשודה אשר מתנהלים כנגדה הליכים בבית משפט אחר, ולא הועלתה בפניי כל טענה המלמדת על נזק מיוחד אשר עשוי להיגרם לחשודה באם יפורסמו פרטיה המזהים", פסקה.

לדבריה, "לצד זאת, יש להניח כי חשיפת שמה ופרטיה המזהים של החשודה עשוי לקדם את החקירה ולהוביל למתלוננים נוספים. נוכח האמור לעיל, הבקשה לצו איסור פרסום נדחית".