המחוזי דחה בקשת גורטובוי לצאת לאסיפת בעלי מניות בלונדון

גרגורי גורטובוי, בעל השליטה בחברת ויליפוד החשוד בעבירות ני"ע, ביקש לצאת לחו"ל לצורך מאבק על השליטה בקבוצה שלו ■ המחוזי: "חשד משמעותי לפעולות אסורות בסכומי-עתק"

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

עכשיו זה סופי: איש העסקים הישראלי-אוקראיני גרגורי גורטובוי, בעל השליטה בחברת ויליפוד, לא יוכל לצאת מהארץ לצורך השתתפות באסיפת בעלי המניות של חברת BSD בלונדון, במסגרת מאבקו לשמור על השליטה בפירמידת החברות שבשליטתו - כך קבע הבוקר (ה') בית משפט המחוזי בתל-אביב, שדחה את הערר שהגיש גורטובוי על החלטת בית משפט השלום שלא לבטל את צו איסור היציאה מן הארץ שהוצא לו במסגרת החקירה הפלילית המתנהלת נגדו בחשד לביצוע עבירות ניירות ערך.

גורטובוי משמש כבעל השליטה בפירמידת BGI - החברה הציבורית העליונה בפירמידה, המחזיקה בין היתר בחברת BSD וביבואנית המזון ויליפוד, חברה ותיקה ומוכרת בשוק הישראלי, שלה הכנסות שנתיות של יותר מ-300 מיליון שקל. בפברואר השנה נעצר גורטובוי ונחקר בחשד להצגת נתונים כוזבים בהיקף של מאות מיליוני דולרים ובמשיכות כספים אסורות מהחברות שבשליטתו.

לפני מספר ימים פנה גורטובוי לבית המשפט בבקשה להתיר לו לצאת מהארץ לתקופה של 4 ימים - החל מ-3 ביולי ועד 6 ביולי - לצורך השתתפות באסיפת בעלי מניות בחברת BSD - שלטענתו היא חיונית ובעלת חשיבות מכרעת לעתיד שליטתו בחברה הציבורית שבבעלותו ו"בנכסים ששוויים נאמד במאות מיליוני שקלים".

רשות ניירות ערך - באמצעות עו"ד שחם שביט - התנגדה לבקשה, ושופטת השלום בתל-אביב, רונית פוזננצקי-כץ, קיבלה את עמדתה. בית המשפט קבע כי כי המטרה לשמה מבקש גורטובוי לצאת מהארץ - השתתפות באסיפת נושים לצורך שמירה על השליטה בקבוצה בבעלותו - אינה מוצדקת. "בעידן הטכנולוגי שבו אנו מצויים, הרי שבהחלט ניתן להבטיח את נוכחותו בישיבה, גם אם לא פיזית, באופן שיבטיח שהאינטרסים שלו לא ייפגעו", פסקה השופטת, והוסיפה כי גורטובוי יכול גם לשלוח נציג מטעמו לאסיפה.

גורטובוי ערער על החלטה זו - באמצעות עורכי הדין מוטי לזר ורותי ליטבק - ובין היתר טען כי נוכחותו באסיפת בעלי המניות הכרחית ובלתי נמנעת, כאשר באסיפת בעלי המניות יוכרע עתיד השליטה בחברה. "אובדן השליטה נושא בחובו השלכות חמורות, מרחיקות לכת ובלתי הפיכות מבחינת הנזק שייגרם ל-BGI, לבעלי מניותיה מהציבור ולגורטובוי עצמו", כתב.

ראיות משמעותיות

בדיון שנערך הבוקר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ציין בא-כוח המדינה, עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, כי היקף הכספים שנחשד כי גורטובוי נטל מקבוצת החברות הציבוריות בבעלותו עומד על סך של יותר מ-30 מיליון דולר, וכי "אנחנו (הפרקליטות - א' ל"ו) מלווים חקירה זו ויכולים לומר שיש בה ראיות משמעותיות, ולא מדובר בחשד רחוק או מודחק".

השופט בני שגיא קיבל את עמדת הרשות וציין בהחלטתו כי "מדובר בחשדות משמעותיים ביותר ביחס לפעולות אסורות בסכומי-עתק. עובדה זו כשלעצמה מקימה חשש לשיבוש הליכי החקירה באופן של הימלטות מאימת הדין".

עוד הוסיף שגיא כי "אנו נמצאים בנקודת זמן רגישה ביותר, שכן החקירה הגלויה החלה, החשדות פורסמו ברבים, אך חלק מהמעורבים אינם בנמצא, וכלל לא ברור היכן הם והאם ניתן יהיה לאתרם. במצב דברים זה... קיים פער בין יכולתו של גורטובוי לשבש את החקירה בזמן היותו בארץ לבין יכולתו לשבש את החקירה בזמן היותו בניכר".

עוד ציין השופט כי זיקתו של גורטובוי לישראל קלושה, וכי יש חשש משמעותי להימלטות מן הדין. "למעשה, מדובר באדם אשר נעדר זיקה מוחשית לישראל, שכן מעבר לאזרחות הישראלית הוא מחזיק בדרכון רוסי, דרכון קפריסאי, תעודת מעבר אוקראינית ותושבות בריטית. אשתו וילדיו של אינם מתגוררים בארץ.

"הזיקה היחידה עליה הצביע גרוטובוי, היא זיקה עסקית, אולם ספק בעיניי אם מדובר בזיקה משמעותית אשר יש ביכולתה 'לגרום' לעורר לשוב לישראל, לאחר שיצא מן הארץ".

השופט שגיא ציין כי השתתפותו של גורטובוי באסיפת בעלי המניות חשובה מאוד, אך עם זאת ציין כי ניתן להבטיח את האינטרסים של גורטובוי באמצעים אחרים, ובעיקר באופן של שיגור נציגים מטעמו.

"בעידן הטכנולוגי בו אנו נמצאים מתנהלים עסקים חובקי-עולם באמצעים טכנולוגיים שונים, ואני מתקשה לקבל את ההנחה כי רק נוכחות פיזית תוכל לאפשר לגורטובוי לעמוד על האינטרסים שלו בכל הנוגע למאבק השליטה בחברה", כתב השופט.